تجدیدنظر در آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده

شماره روزنامه: ۶۱۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ...

وی همچنین تاکید کرده که واردات خودروهای نو ادامه دارد، ضمن اینکه افزایش هم داشته است. به گفته اتابک، تعداد خودروهایی که در گمرک و در حال ترخیص است، بیشتر از سه برابر سال گذشته است. اتابک در نهایت به مساله کیفیت خودرو نیز ورود کرده و گفته که «کیفیت خودرو نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد و باید مسائل خودروسازان و ارز دریافتی آنها را هم در نظر داشته باشیم». به گفته وی، در وزارت صمت، کمیته راهبردی خودرو تشکیل شده و بحث کیفیت خودرو نیز ذیل این کمیته پیگیری خواهد شد.

اظهارات وزیر صمت حاوی چند نکته است. نخست اینکه مشخص است وزارت صمت قصد اجرای واردات خودروهای کارکرده را مطابق با آیین‌نامه فعلی ندارد. آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده قرار بود تابستان سال گذشته تدوین و ابلاغ شود، اما دولت سیزدهم در واپسین روزهای عمر خود و در‌حالی‌که موافق واردات کارکرده‌ها نبود، آن را ابلاغ کرد تا اجرای آن عملا گردن دولت جدید بیفتد. حالا وزیر صمت دولت چهاردهم می‌گوید با آیین‌نامه فعلی واردات خودروهای کارکرده، ممکن است پول مردم به خطر بیفتد، بنابراین باید آن را اصلاح کرد. البته وی ذکری از اینکه قرار است چه اصلاحاتی در آیین‌نامه انجام شود، نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد پای مساله خدمات پس از فروش در میان است.

اظهارات وزیر صمت درباره افزایش تولید خودرو در حالی است که خودروسازان در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه پارسال افت تیراژ داشته‌اند. وی تلویحا از کمبود ارز به عنوان چالش خودروسازان یاد کرده، اما در کنار این موضوع، مساله نقدینگی نیز در میان است و افت تولید ریشه در هر دوی آنها دارد.اتابک از جزئیات صحبت‌های خود با خودروسازان چیزی نگفته، بنابراین مشخص نیست وزارت صمت چه میزان تولید خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته است. طبعا اگر قرار بر تغییر روند تولید و رشد نسبت به پارسال است، خودروسازان باید از نقدینگی و ارز لازم و کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت، تولید نه‌تنها بالا نمی‌رود، بلکه (در صورت ادامه روند نزولی) از سال گذشته نیز کمتر خواهد بود.پارسال بالغ بر یک‌میلیون و 300هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسید و باید منتظر ماند و دید وزارت صمت برای امسال چه عددی را مدنظر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان