تعدیل شاخص ‌ارزی با یک روز تاخیر

دلار به هم‌قطارانش رسید

شماره روزنامه: ۶۱۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ...

Untitled-3 copy

بازار ارز در روزهای معمولی خود قرار دارد. نرخ شاخص‌های این بازار در هفته‌های گذشته روندی کاهشی را در پیش گرفتند که به‌طور مثال در آن قیمت دلار آزاد از کانال 60 هزار تومانی خارج شد و زیر این مرز قیمتی نوسان کرد. هم‌اکنون نیز به‌نظر می‌رسد که ارز‌های گوناگون بازار تهران در کریدورهای جدید خود درحال سپری کردن روزهای کم‌نوسان‌اند. بازه نوسان قیمتی دلار غیررسمی حدفاصل 59هزار تا 60 هزار تومان است. یورو آزاد نیز روزهای سپری شده از شهریورماه را در بازه 65 هزار و 500 تا 66 هزار و 800 تومان نوسان کرده است. تحلیلگران معتقدند که دامنه نوسان هزار تا هزار و 500 تومانی برای نرخ دلار و یورو نشانگر کاهش سطح ریسک‌ها در بازار است.

وجود ریسک‌های سیاسی می‌تواند موجب ایجاد نوسانات شارپی در نرخ شاخص‌ها شود. در این میان ذخایر ارزی بانک‌مرکزی نیز با توجه به روند مناسب فروش نفت در حال افزایش است. درنتیجه بانک‌مرکزی می‌تواند با ریسک‌های سبک نیز مقابله کرده و مانع از رشد نرخ ارز شود. با این تفاسیر تحلیلگران معتقدند که درصورت عدم انتشار سیگنال منفی جدی، امکان تداوم شرایط با ثبات بازار وجود دارد. بررسی‌های به عمل آمده از روند نرخ ارز در معاملات رسمی مرکز مبادله ارز و طلا گویای آن است که نرخ شاخص‌های این بازار به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند. قیمت اسکناس دلار در این معاملات در بازار روز گذشته با حدود 39 تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 49 هزار و 475 تومان به فروش رسید. رشد 39 تومانی شاید در نگاه اول اندک به‌نظر برسد، اما رصد معاملات رسمی نشان می‌دهد که بازارساز از روزهای ابتدایی سال تاکنون درحال رشد نرخ شاخص‌های ارزی با روندی کم شیب اما مداوم است.

این مسیر به کاهش شکاف میان بازارهای کشور کمک می‌کند. با احتساب رشد نرخ دلار رسمی در روز گذشته شکاف میان اسکناس‌های دلار آزاد و رسمی به 20.36 درصد رسید. دیروز سه‌شنبه 27 شهریورماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی افزایشی بود. قیمت دلار اسکناس دلار آزاد در عصر دیروز حدود 350 تومان رشد کرد و از رقم 59 هزار و 200 تومان به رقم 59 هزار و 550 تومان رسید. یورو نیز با رشد 250 تومانی خود در رقم 66هزار و 250 تومان معامله شد. سمت و سوی شاخص‌های بازار سکه نیز افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر دیروز با رشد 175 هزار تومانی خود در رقم 43 میلیون و 940 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز با رشد نرخ‌های یکسان 50 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 23 میلیون و 800 هزار تومان و 15 میلیون و 800 هزارتومان معامله شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان