دومین ترور ترامپ نشانه عادی شدن خشونت سیاسی است

باد بکاری، توفان درو می‌کنی!

شماره روزنامه: ۶۱۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ...

چند روز بعد، مقامات گفتند، مردی که خود را در اینترنت به‌عنوان حامی سابق ترامپ توصیف می‌کرد، با یک تفنگ نیمه خودکار به زمین گلف رئیس‌جمهور سابق فلوریدا رفته و ظاهرا به دنبال شلیک به او بود. نقشه او تنها زمانی خنثی شد که یک مامور سرویس مخفی، زودتر از اینکه وارد عمل شود، او را مشاهده و شروع به تیراندازی کرد. خشونت در این سال افزایش یافته و به همین ترتیب در حال پیشروی است. فرمانده سابق و احتمالا آینده ایالات متحده، ظاهرا در عین حال که الهام‌بخش خشونت بوده، هدف آشکار خشونت سیاسی شده است؛ سخنانی که به‌طور فزاینده‌ای به سیاست آمریکا در عصر مدرن شکل می‌دهد. تهدیدات بمب‌گذاری و سوءقصدها اکنون به بخشی از چشم‌انداز آینده آمریکا تبدیل شده‌اند.

اینها تکان‌دهنده و وحشتناک هستند؛ اما فعلا به‌گونه‌ای نیستند که مقامات را وادار به یک محاسبه ملی کنند. جیسون کرو، نماینده دموکرات کلورادو و یکی از اعضای یک کارگروه دو حزبی که از پیش درباره سوء‌قصد علیه ترامپ در 13ژوئیه تحقیق می‌کند، در مصاحبه ای گفت: «اکنون ما در چند ماه درگیر دومین مورد سوءقصد شده‌ایم و این فقط نشان می‌دهد که تا چه حد فراگیر شده است.» او ادامه داد: «یکی از چیزهایی که در حال حاضر بیشتر نگران آن هستم، عادی‌سازی خشونت سیاسی در نظام سیاسی ما است. این موارد در حال افزایش است»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها و رقیب انتخاباتی ترامپ هر دو بیانیه‌هایی در محکومیت حادثه اخیر صادر کردند، اما بلافاصله به برنامه‌های کارزار انتخاباتی خود بازگشتند. ترامپ پس از تلاش برای ترور او برای بار دوم در ایمیلی، به تیم اهداکنندگان مالی‌اش گفت: «راه‌حل من پس از دومین تلاش، قوی‌تر و بهتر از پیش است.» ترامپ که اخیرا در مناظره هفته گذشته با کامالا هریس، دموکرات‌ها را مسوول تیراندازی او در کارزار انتخاباتی‌اش متهم کرد، تلاش روز یکشنبه را هم به رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور نسبت داد و مدعی شد که مظنون دستگیرشده در واکنش به حملات سیاسی آنها عمل کرده است.

ترامپ روز دوشنبه به فاکس‌نیوز گفت: «او به سخنان بایدن و هریس اعتقاد داشت و به آن عمل کرد. لفاظی‌های آنها باعث می‌شود که به سمت من شلیک شود؛ درحالی‌که من کسی هستم که کشور را نجات می‌دهم و آنها هستند که کشور را از درون و بیرون ویران می‌کنند.» حتی درحالی‌که او شکایت داشت که دموکرات‌ها او را هدف قرار داده‌اند و او را تهدیدی برای دموکراسی خوانده‌اند، او ادعای خودش را تکرار کرد که «اینها افرادی هستند که می‌خواهند کشور ما را ویران کنند و آنها را «دشمن داخلی» نامید. این سخنان ترامپ می‌تواند به‌اندازه کافی تحریک‌کننده باشد. درواقع، ظرف چند ساعت، کمپین او فهرستی از نقل‌قول‌های بایدن، هریس و سایر دموکرات‌ها را ایمیل کرد که با عباراتی مانند «تهدیدی برای دموکراسی ما» و «تهدیدی برای این ملت» به ترامپ حمله کرده‌اند، بدون اینکه به این موضوع توجه کنند که سخنان آنها می‌تواند تحریک‌آمیز باشد.

این در شرایطی است که هفته گذشته در جریان مناظره، رئیس‌جمهور سابق گفت: «آنها (دموکرات‌ها) تهدیدی برای دموکراسی هستند.» یکی از برجسته‌ترین و سرسخت‌ترین حامیان ترامپ تا آنجا پیش رفت که این سوال را مطرح کرد که چرا بایدن و هریس هدف قتل قرار نگرفته‌اند. ایلان ماسک، مالک میلیاردر رسانه‌های اجتماعی، در فضای مجازی نوشت: «و هیچ کس حتی سعی در ترور بایدن/کامالا ندارد.» ماسک بعدا این پست را حذف کرد و آن را یک شوخی نامید؛ اما کاخ سفید عقب‌نشینی نکرد. اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت: «خشونت را فقط باید محکوم کرد، نه اینکه تشویق یا با آن شوخی کرد. این لفاظی غیرمسوولانه است.»

تاریخ آمریکا قبلا با دوره‌هایی از خشونت سیاسی همراه شده است. چهار رئیس‌جمهور مستقر در حین کار کشته شدند و یک نفر دیگر به ضرب گلوله زخمی شد. یک رئیس‌جمهور سابق نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ اما جان سالم به در برد و بسیاری از افراد دیگر که در کاخ سفید زندگی کرده‌اند نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند. اما دو اقدام به جان یک رئیس‌جمهور سابق در عرض دو ماه بی‌سابقه است؛ به‌ویژه در گرماگرم انتخاباتی که در آن او یک نامزد پیشرو برای تصاحب شغل قدیمی‌اش است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان