
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله علوی بروجردی 29 شهریور در دیدار جمعی از طلاب، با اشاره به این که سرآغاز دانش، معرفت خداوند است، اظهار داشت: در ابتدای کتاب جامعالمقدمات حدیثی وجود دارد که وقتی این کتاب را باز میکنیم، با آن مواجه میشویم: «اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الأمر الیه».
وی ادامه داد: این حدیث بسیار فوق العاده است و نویسندهای که آن را در ابتدای این کتاب قرار داده، از سلیقه بسیار خوبی برخوردار بوده است چراکه طلاب در ابتدای یادگیری علم صرف، با آن برخورد میکنند.
این استاد حوزه با اشاره به این که جبار به معنای جبرانکننده است، ابراز داشت: در این روایت آمده است که ابتدا و آغاز علم، معرفت یافتن نسبت به خداوند متعال است؛ آن خدایی که بسیار جبران کننده است و حتی نواقص کارها و قصورهای بندگانش را نیز جبران خواهد کرد.
وی با بیان این مطلب که طلاب گرانقدر باید پیش از شروع سایر علوم، خداوند متعال را بشناسند، یادآوری کرد: معنای این سخن آن است که یک طلبه باید بداند که ما در این عالم عبد و مخلوق هستیم و در نتیجه باید خالق خود را بشناسیم.
آیتالله علوی بروجردی افزود: در این روایت، صفت جبار برای معرفت به خداوند آمده است؛ چرا که این صفت، بالاتر از رحمان و رحیم است و به نحوی نزدیک به معنای رب است؛ یعنی قصور و کوتاهی را هم جبران میکند.
جایگاه معرفت در روایات
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه معرفت در روایات، تصریح کرد: دین اسلام، دین شناخت است و هرچه ظرفیت این شناخت بالاتر باشد، اوجگیری انسان نیز بیشتر خواهد شد؛ البته نکته قابل توجه این است که این معرفت و شناخت در تمام زمینههاست و بالاترین و اساسیترین قسمت آن، شناخت معبود و معرفت به اوست.
وی ادامه داد: آخر علم هم تفویض کارها به خداوند است؛ یعنی یک انسان عالِم، سرانجام به جایی خواهد رسید که باید همه امور را به خدای متعال واگذار کند؛ چرا که او فوق همه این اسباب و علوم، کلید معرفت اسباب است. آیت الله علوی بروجردی، علم توأم با معرفت را اثرگذار خواند و تأکید کرد: معرفت زمانی کامل خواهد شد که بدانیم همه علوم بر اساس اسباب است و خداوند هم خالق آن اسباب است؛ یعنی اگر او نخواهد، در برخی از موارد، سبب هست؛ اما تاثیر نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه قم، وظیفه طلاب را جدیت در تحصیل عنوان کرد و ابراز داشت: انسان هنگامی که در کسب علوم ترقی میکند و جایگاهی به دست میآورد، متوجه خواهد شد آن چیزی که در اختیار او گذاشته شده، نسبت به آنچه در عالم وجود دارد، بسیار اندک است؛ البته، وظیفه ما این است که درس خوانده و تلاش کنیم؛ چراکه اساسا این کار، یک رسالت است و باید از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کرده و معالم آل محمد(ص) را به مردم عرضه کنید؛ البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید از توسل غافل شوید.
وی با اشاره به وصیت آیت الله بروجردی(ره) در اواخر عمر شریف خود، اظهار داشت: هنر این فقیه بزرگ رجالی آن است که در آخر عمر، وصیت میکند تا قبر او را در راهرو حرم حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دهند تا قبر ایشان به خاک کفش و قدم زائرانی که از آنجا عبور میکنند، متبرک شود و علم ایشان در پایان کار، چنین تفویضی را میآورد.
آیت الله علوی بروجردی ضمن توصیههایی به طلاب، ابراز داشت: فرصتها را از دست ندهید و در دروس دید نقادانه داشته و اشکال کنید و اهل نقد و نظر باشید تا مطالب در ذهنتان پخته شود.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید فرصتها را غنیمت شمرد، تصریح کرد: باید از میان طلاب افرادی همانند امام راحل(ره) به دنیای اسلام عرضه شود، چرا که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز طلبهای بودند که از جامع المقدمات شروع کردند، اما به جایی رسیدند که منشا حرکتهای انقلابی و اجتماعی در دنیا شدند.
آیت الله علوی بروجردی با اشاره به روایتی از پیشوای هشتم شیعیان، ادامه داد: حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) فرموده است «رحم الله من احیا امرنا/ خدای رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند» و از امام سوال شد: «و کیف یحیی امرکم/ چگونه امر شما احیا میشود؟» که حضرت در پاسخ فرمودند: «یتعلم علومنا و یعلمها الناس/ علوم ما را یاد میگیرند و به مردم نیز یاد میدهند» «و إن الناس لو عرفوا محاسن کلامنا، لاتبعونا/ اگر مردم محاسن کلام ما را بفهمند، از ما تبعیت میکنند». بنابراین طلاب باید امر اهل بیت(ع) را در جامعه احیاء کنند.