مرتضی بهرامی خشنودی به مناسبت هفتمین سالگرد ارتحال علامه عسکری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به خدمات علمی علامه عسکری به ویژه در عرصه قرآنی اشاره کرد و گفت: ایشان کارهای بسیاری کرد که نوآوریهای زیادی هم در آن وجود داشت؛ ایشان کتابی با عنوان «القرآن الکریم و روایات المدرستین» دارد که جزء برترین آثار علامه محسوب میشود.
رد شبهه تحریف
وی افزود: ایشان در این کتاب به تفصیل روایات مکتب خلفا و مکتب اهل بیت(ع) را از ابتدای سوره بقره تا انتهای قرآن ذکر کرده و روایات دال بر تحریف یا روایاتی که برخی از ظاهر آن تحریف را برداشت کردهاند، مورد بررسی قرار داده و آن را بحث کرده است.
بهرامی با بیان اینکه موسسه علامه عسکری درصدد ترجمه این اثر بوده است، عنوان کرد: وی در این کتاب به شبهه قائل بودن علمای شیعه به تحریف نیز پاسخهای استادانهای داده و به صراحت بیان کرده است که نه علمای شیعه به این موضوع قائل هستند و نه روایات وارده از شیعه چنین مفادی دارند.
این محقق حوزوی با بیان اینکه کتاب فصل الخطاب محدث نوری منشا بسیاری از اتهامات درباره قائل بودن شیعه به تحریف قرآن بوده است، عنوان کرد: محدث نوری اگرچه نظر خود را پس گرفت و بیان کرد از ابتدا هم چنین قصدی از بیان برخی مسایل نداشته است، اما مستمسکی برای وارد کردن اتهام به علمای شیعه شد؛ علامه عسکری هم درباره این کتاب مطالبی نوشته و در مجموع این کتاب یکی از ردیهها و پاسخ به شبهه تحریف از سوی علامه است که در آینده بیشتر هم مورد توجه محققان قرار خواهد گرفت.
ضرورت تالیف تعلیقات بر آثار علامه
وی خواستار به روز کردن منابع و مصادر آثار علامه و تدوین تعلیقه و تنقیح کردن آن شد و افزود: یکی دیگر از آثار ماندگار علامه عسکری، کتاب «عقائد الاسلام فی القرآن» است که مباحث کلامی و اعتقادی را با استناد به آیات قرآن مطرح کرده که کتابی بینظیر در شیعه و اهل سنت است.
دبیر علمی جشنواره علامه عسکری با بیان اینکه منشا بسیاری از اختلافات عقاید شیعه و سنی به علت اختلاف در روایات است بیان کرد: علامه به اثبات عقاید شیعه بر مبنای قرآن پرداخته است تا دستاویز اختلافی را از بین ببرد.
وی افزود: کسی که بخواهد یک دوره عقاید ناب اسلامی را اعم از شیعه و اهل سنت مطالعه کند این کتاب منبع بسیار خوبی محسوب میشود.
وی اظهار کرد: علامه عسکری در عموم آثار خود توجه خاصی به قرآن دارد و در معروفترین اثرش یعنی«معالم المدرستین» به کار تطبیقی و مقایسهای درباره موضوعات مختلف از دید شیعه و اهل سنت مانند خمس البته به صورتی هوشمندانه پرداخته و قضاوت را به مخاطب واگذار کرده است.
بهرامی با تاکید بر اینکه همگنی قرآن و عترت در تمامی آثار علامه مشهود است تصریح کرد: وی در جای جای مطالب تاریخی به قرآن استناد کرده و روش علامه این است که استناد به قرآن به صورت مبنایی در آثارش وجود داشته باشد.
استناد قرآنی فراوان در آثار علامه
این محقق حوزه علمیه با اشاره به اثر دیگر علامه یعنی «بر گستره کتاب و سنت» عنوان کرد: در این کتاب مفصلا استنادات قرآنی در بحثهای تاریخی و اعتقادی وجود دارد و اگر نکات قرآنی آثار او استخراج شود میتوان نتیجهگیری کرد که وی اگرچه کتاب تفسیری نداشت اما مفسری زبردست و خبره بوده که فهمهای دقیق و عالمانهای از ایات قرآن برداشت کرده است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال وی به بحث درباره آیه تطهیر پرداخته و بعد از آوردن دیدگاه اهل سنت و روایات اهل بیت(ع) به نزول و دلالات این آیه اشاره و حدیث کساء و بحث بازسازی قبور ائمه(ع) را مطرح کرده است.
وی تاکید کرد: ایشان معتقد است آنچه از پیامبر(ص) در گفتار و عمل عرضه شده است جنبه دیگر وحی است یعین وحی بیانی در کنار وحی قرآنی و همین دیدگاه توام بودن قرآن و سنت را به زیبایی نشان داده و علامه در همه تحقیقاتش به این امر ملتزم بوده است.