دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در گفت‌وگو با ایکنا:

انجمن قرآن‌پژوهی حوزه نقش دیده‌بانی دارد/ مشکلات مالی؛ عامل تعطیلی کارگروه ترجمه

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه، انجمن‌های علمی از جمله انجمن علمی قرآن‌پژوهی در حوزه رسالت اجرایی ندارد و اجرای پیشنهادات آن بر عهده مسؤلان حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادقی، دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره انتظارات آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از مسؤلان انجمن در مقابله با انحرافات عرصه قرآنی و فعالیت‌های انجمن در این راستا، اظهار کرد: انجمن وظیفه دیده‌بانی فعالیت‌های قرآنی کلان را برعهده دارد و جنبه اجرایی ندارد که ورود پیدا کند، اما در این راستا قدم‌هایی برداشته است.
کمک به انتشار کتاب «زن در تفسیر نمونه»
وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین کار صورت گرفته برگزاری چندین جلسه درباره تفسیر نمونه با حضور محققان و کارشناسان خبره بوده است که ماحصل آن تدوین جزوات احکام زنان در تفسیر نمونه و آیات‌الاحکام در تفسیر است.
وی افزود: این جزوات، تدوین و با نظارت این مرجع تقلید به کتاب «زن در تفسیر نمونه» تبدیل شد و کماکان نیز در راستای مقابله با انحرافات در عرصه‌های قرآنی و موضوعات مبتلا به فعالیت‌ها ادامه دارد.
صادقی در پاسخ به پرسشی درباره وظایف انجمن قرآن‌پژوهی در زمینه‌سازی برای تعمیق و توسعه مباحث علوم قرآنی، تصریح کرد:  تمامی آموزش‌هایی که در حوزه به خصوص در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن انجام می‌شود و طلاب در سطوح مختلف تحصیل می‌کنند، در راستای توسعه مباحث علوم قرآنی است.
اعمال رویکرد پژوهش‌محوری در مرکز آموزش تفسیر حوزه
وی ادامه داد: پایان‌نامه‌ها، مقالات و استفاده از استادان برجسته در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، نمادی از تعمیق و توسعه مباحث و علوم قرآنی است که تلاش براین است تا آموزش‌ها در این مرکز با رویکرد پژوهش‌محوری باشد و دوره‌های آموزشی‌ای نیز برای این موضوع در تابستان برگزار شد.
صادقی از راه‌اندازی مجدد سطح چهار تفسیر و علوم قرآنی در مرکز تخصصی تفسیر در آینده نزدیک و در راستای ارتقای جایگاه علوم قرآنی در کشور خبر داد و افزود: در بحث تعمیق و توسعه علوم قرآنی، حتی مباحث مقدماتی را با مسؤلان وزرات علوم داشته‌ایم، اما چون هنوز عملیاتی نشده است، تمایل به رسانه‌ای شدن آن نداریم.
برگزاری بیش از 50 نشست علمی
وی در ادامه به فعالیت‌های انجمن در طول سال‌های فعالیت کاری آن اشاره و عنوان کرد: برگزاری بیش از 50 نشست علمی؛ برگزاری سه همایش و نکوداشت آیت‌الله معرفت جزیی از این فعالیت‌هاست.
دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه برگزاری اولین دوره تربیت پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن با همکاری مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی و مرکز تخصصی تفسیر؛ جذب 63 عضو وابسته و 70 عضو پیوسته، چاپ ده خبرنامه قرآنی و همکاری در انتشار مجله قرآن و مستشرقان و برگزاری نخستین همایش ملی مترجمان قرآن کریم به زبان فارسی در سال 1389 را از دیگر فعالیت‌های این انجمن برشمرد.
همکاری اعضای هیئت علمی مراکز آموزشی با انجمن
دبیر انجمن قرآن‌پژوهی تصریح کرد: اعضای وابسته و پیوسته انجمن دارای مدرک سطح چهار حوزه علمیه هستند و عمدتا به عنوان اعضای هیئت علمی در مراکز آموزشی مشغول تدریس هستند.
وی با اشاره به برگزاری همایش ترجمه قرآن، اظهار کرد: این همایش نیز با حضور گسترده صاحبان ترجمه نظم و نثر قرآن از سراسر کشور برگزار و درباره وضعیت ترجمه قرآن بحث و بررسی صورت گرفت که مقالات و مطالب ارایه شده در قالب کتابی منتشر شده است.
دبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه درباره چرایی عدم تداوم برگزاری همایش ترجمه و دستاوردهای برگزاری اولین دوره آن بیان کرد: این همایش به دلیل مشکلات مالی در دوره‌های دیگر برگزار نخواهد شد.
وی ادامه داد: بعد از برگزاری اولین دوره همایش مترجمان قرآن به زبان فارسی، کارگروهی تشکیل شد تا روند مطالب بیان شده در همایش را پیگیری کند، اما هم اکنون این کارگروه به علت مشکل مالی تعطیل شده است.
اجرای چند همایش قرآنی
وی اجرای همایش‌های بررسی اندیشه‌های قرآنی شهید مطهری با همکاری جامعه‌المصطفی العالمیه، ستاد بزرگداشت استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره)، دفتر تبلیغات اسلامی قم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ همایش اندیشه‌های قرآنی امام خمینی و نکوداشت آیت‌الله معرفت همزمان با ایام دومین سالگرد ارتحال این مفسر و احیاگر علوم قرآنی شیعه را به عنوان دیگر فعالیت‌های این انجمن برشمرد.
وی همکاری و ارتباط با موسسات قرآنی کشور و حضور در چندین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن را از دیگر برنا‌مه‌های اجراشده عنوان و به برنامه‌های انجمن برای شش ماهه دوم سال 1393اشاره و بیان کرد: چند برنامه از جمله همایش نکوداشت علامه طباطبایی را مد نظر داریم، اما هنوز قطعی نیست و در صورت قطعی شدن برگزاری آن، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
یادآور می‌شود، انجمن قرآن‌پژوهی حوزه یکی از با سابقه‌ترین انجمن‌های علمی در مجموعه حوزه علمیه است که از سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرده است و زمینه‏‌سازی برای تعمیق و توسعه مباحث علوم قرآنی در حوزه‏‌های علمیه؛ پرورش نیروهای انسانی مناسب؛ ایجاد زمینه مناسب برای تضارب آرا و گفت‌وگوهای علمی در زمینه مورد نظر؛ سامان‏‌بخشی به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه مربوطه، از جمله اهداف تاسیس این انجمن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر