ماهان شبکه ایرانیان

گلدمن‌ساکس قیمت آتی طلای جهانی را تا ۲ هزار و ۹۰۰ دلار تخمین زد

مارپیچ قیمت طلای جهانی

شماره روزنامه: ۶۱۱۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ ...

Untitled-2 copy

به دنبال تصمیم اقتصادهای بزرگ جهان مبنی بر کاهش نرخ‌های بهره، قیمت طلای جهانی از ابتدای سال، به ویژه از آغاز تابستان، روند صعودی چشم‌گیری را تجربه کرده است. تنش‌های منطقه‌ای نیز بر این روند تاثیر گذاشتند. روز سه‌شنبه، با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، قیمت طلا نیز افزایش یافت و قیمت 2673 دلار را لمس کرد. با این حال، قیمت طلا روز گذشته کاهش یافت و در کانال 2650 دلاری تثبیت شد. به گفته جونی توس، کارشناس بازار طلا، در حالی که تشدید درگیری‌های خاورمیانه می‌تواند باعث افزایش کوتاه‌مدت قیمت طلا شود؛ با این حال، دلیل ادامه افزایش صعودی طلا و نقره هیچ ارتباطی با تنش‌های ژئوپلیتیک ندارد.

قبل از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل او در یک مصاحبه با بلومبرگ، دلیل عدم واکنش جدی قیمت طلا به تشدید درگیری‌ها را شرح داد. او اظهار کرد: «آنچه واقعا برای طلا اهمیت دارد، نرخ بهره و عوامل کلان اقتصادی است. در نهایت، متغیر‌های کلان هستند که طلا را هدایت می‌کنند. زمانی که اخبار منطقه‌ای و نظامی منتشر می‌شوند، پتانسیل واکنش‌های تند‌وتیز وجود دارد؛ اما در نهایت تاثیر پایدارتر بر قیمت طلا، علاقه‌ای است که سرمایه‌گذاران را به خرید طلا به عنوان بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود مشتاق می‌کند.» او در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای جهان گفت: «تمرکز سرمایه‌گذاران روی این است که نتیجه انتخابات بر موقعیت مالی ایالات‌متحده چگونه خواهد بود. انتظار می‌رود که کسری مالی ایالات‌متحده بدون توجه به نتیجه انتخابات، بدتر شود. این امر از افزایش قیمت طلا در میان‌مدت و بلندمدت حمایت می‌کند.»

برآورد قیمت طلا در 2025

گلدمن ساکس روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی خود از قیمت هر اونس طلا را تا اوایل سال 2025 به میزان 200 دلار، از 2700 دلار به 2900 دلار افزایش داده است. این بانک در یادداشتی اعلام کرد: «ما به دلیل افزایش تدریجی نرخ‌های بهره جهانی، تقاضای ساختاری بالاتر بانک‌های مرکزی و مزایای پوشش طلا در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیک، توصیه طولانی‌مدت خود به طلا را تکرار می‌کنیم.» گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی میانگین قیمت طلا در سال 2024 را از 2357 دلار به 2395 دلار در هر اونس و چشم‌انداز سال 2025 خود را از2686 دلار به 2972 دلار در هر اونس افزایش داد. این بانک اعلام کرد: «تقاضای کنونی بانک‌های مرکزی و سایر تقاضاهای نهادی در بازار خارج از بورس لندن نشان می‌دهد که خرید طلا، با مشارکت گسترده چین، تا ماه ژوئیه قوی بوده و به‌طور متوسط، ​​سالانه 730 تن (معادل 15 درصد) از تولید سالانه جهانی را به خود اختصاص داده است. این یک ارتقای قابل توجه برای فلز زرد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان