ماهان شبکه ایرانیان

کره شمالی رزمایش نظامی کره جنوبی را سیرک خواند

مقامات نظامی گفته‌اند که رژه روز سه‌شنبه تا حدودی برای نمایش قدرت نظامی کره‌جنوبی به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر کره‌ شمالی بوده است.

خواهر رهبر کره‌شمالی «سیرک» رزمایش نظامی اخیر همسایه جنوبی را به سخره گرفت.
 
به گزارش ایسنا، «کیم یو جونگ»، خواهر قدرتمند «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه توسط رسانه دولتی این کشور منتشر شد، از رژه نظامی این هفته کره‌جنوبی که به مناسبت روز نیروهای مسلح در سئول برگزار شد انتقاد کرد و آن را یک سیرک خواند.
 
او همچنین توانایی‌های نظامی کره‌جنوبی را که به نمایش گذاشته شده بود و همچنین هواپیمای بمب‌افکن B-1B آمریکا را نادیده گرفت.
 
طبق گزارش خبرگزاری «رویترز» خواهر رهبر کره‌شمالی با اشاره به نمایش موشک جدید قدرتمند «هیونمو-5» کره‌جنوبی که قادر به حمل کلاهک هشت تنی است، گفت: «چه کسی می‌تواند با نشان دادن چنین سلاح بزرگ بی فایده‌ای درباره پایان دادن به یک رژیم صحبت کند؟»
 
طبق گزارش رسانه آمریکایی، موشک بالستیک هیونمو-5 قادر به حمل حدود هشت تُن کلاهک معمولی است که می‌تواند به عمق زمین نفوذ کرده و پناهگاه‌ها و انبارهای تسلیحات زیرزمینی در کره‌شمالی را نابود کند. این اولین باری است که کره‌جنوبی وجود چنین موشکی را در کشورش فاش می‌کند.
 
مقامات نظامی گفته‌اند که رژه روز سه‌شنبه تا حدودی برای نمایش قدرت نظامی کره‌جنوبی به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر کره‌شمالی بوده است.
 
«یون سوک یول»، رئیس جمهور کره‌جنوبی در سخنرانی پیش از رژه نظامی این کشور گفت که روزی که پیونگ‌یانگ از سلاح هسته‌ای استفاده کند، رژیم آن پایان خواهد یافت.
 
طبق گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به هزاران نیرویی که در یک فرودگاه نظامی حوالی سئول جمع شده بودند، گفت: «اگر کره‌شمالی تلاش کند تا از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، با پاسخ شدید و قاطع ارتش ما و ائتلاف کره‌جنوبی-ایالات متحده مواجه خواهد شد و آن روز پایان رژیم کره‌شمالی خواهد بود.»
 
وی در ادامه لفاظی‌هایش افزود: «رژیم کره‌شمالی باید این توهم را کنار بگذارد که تسلیحات هسته‌ای از آن‌ها محافظت خواهد کرد.»
 
در رژه روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی سئول حدود 5 هزار و 300 سرباز، 340 نوع تجهیزات نظامی حضور داشتند. رژه نظامی دیگری در مقیاس کوچکتر در مرکز شهر سئول برگزار شد که هزاران تماشاگر را به خود جلب کرد.
 
پیشتر و در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کره‌جنوبی،وزارت دفاع کره‌شمالی روز سه‌شنبه حضور و استقرار تجهیزات استراتژیک هسته‌ای آمریکا در کره‌جنوبی را محکوم کرد.
 
«کیم کانگ ایل» معاون وزیر دفاع کره‌شمالی، واشنگتن را به «بلوف بی‌پروای نظامی» و دامن زدن به تنش‌ها با اعزام و استقرار یک زیردریایی هسته‌ای به کره‌جنوبی و به پرواز درآوردن مجدد یک بمب‌افکن B-1B برای این رژه برنامه‌ریزی شده، متهم کرد.
 
مقامات کره‌جنوبی می‌گویند کره‌شمالی احتمالا تلاش خواهد کرد تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ پنجم نوامبر (15 آبان) با آزمایش‌های تسلیحاتی «تحریک‌آمیز» تنش‌ها را بیشتر کند تا اهرم خود را در دیپلماسی آینده با دولت جدید ایالات متحده افزایش دهد.
 
برخی کارشناسان غربی هم گمانه‌زنی کرده‌اند که کره‌شمالی احتمالا فکر می‌کند زرادخانه هسته‌ای گسترده‌تر به آن کمک خواهد کرد تا امتیازات بزرگ‌تری از آمریکا مانند کاهش گسترده تحریم‌ها به دست‌آورد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان