ماهان شبکه ایرانیان

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر: ترکیه بازار ایران در قطر را تصاحب کرده

«در این شرایط ترکیه به خوبی توانسته در بازار قطر نفوذ کند و با اینکه هزینه تجارت با ترک‌ها برای قطر حدود ۳۰درصد بیشتر از هزینه تجارت با ایرانی‌هاست، اما محصولات ترکیه جای محصولات ایرانی را در بازار قطر گرفته‌اند، این دستاورد ترک‌ها حاصل دیپلماسی آنها با قطر است، ضمن اینکه به هر حال ترکیه تحریم نیست و ما هستیم.»

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار امیدواری کرد که خروجی سفر رئیس جمهور ایران به قطر ایجاد یک صرافی برای تسهیل کار بازرگانان ایرانی در این کشور باشد زیرا تاجران ایرانی اکنون برای انتقال ارز حاصل باید ابتدا آن را به امارات و سپس به ایران منتقل کنند و با این کار 20درصد از سود تجارت آن‌ها کم می‌شود. 
 
به گزارش ایلنا، مصطفی صالحی‌نژاد، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر درباره دستاوردی که سفر امروز مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به قطر می‌تواند در تسهیل تجارت ایرانی‌ها با این کشور داشته باشد، گفت: ایران و قطر با وجود قرابت خویشاوندی میان مردم دو کشور و نزدیکی جغرافیایی از شرایط خوبی برای تجارت برخوردار هستند، ضمن اینکه روابط سیاسی طرفین هم صورت مطلوبی دارد و همه اینها بستر مناسبی برای تجارت را فراهم آورده است، با وجود این امتیازات اما متوسط ارزش تجارت دو کشور 200میلیون دلار در سال است. 
 
وی افزود: مانع اصلی بر سر افزایش این رقم نبود امکان تبادلات مالی و بانکی میان دو کشور است و راهکار اصلی برای کاهش محدودیت‌های برآمده از این چالش ایجاد یک بانک مشترک است که در سایه تحریم‌ها اجرای آن شدنی به نظر نمی‌رسد. اما دست‌کم می‌توان با ایجاد یک صرافی شرایط کار را برای بازرگانان ایرانی در قطر آسان‌تر کرد، این موضوع از زمان ریاست جمهوری آقای رئیسی تاکنون در دست پیگیری است و امیدواریم عملیاتی شود. 
 
صالحی‌نژاد یادآور شد: باید به این موضوع آگاه باشیم که قطر در رعایت قوانین بین‌المللی که بر تحریم ایران متمرکز است با سختگیری فراوان عمل می‌کند و به شدت به این قوانین متعهد است. بنابراین و در این شرایط اگر خروجی سفر رئیس جمهور ایران به قطر ایجاد همین صرافی هم باشد دستاورد چشمگیری به شمار می‌آید زیرا تاجران ایرانی اکنون برای انتقال ارز حاصل از صادرات کالا به قطر باید ابتدا آن را به امارات و سپس به ایران منتقل کنند و با این اتفاق 20درصد از سود تجارت آن‌ها کم می‌شود، ضمن اینکه در امارات امکان انتقال پول با ارز دیجیتال وجود دارد اما قطری‌ها هرگز این کار را نمی‌کنند و پول را تنها به یک حساب قطری یا اماراتی می‌ریزند. 
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار کرد: روابط سیاسی و استراتژیک ایران و قطر بسیار خوب و عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد اما این امر نتوانسته مسیر تجارت را برای بخش خصوصی ایران در قطر هموار کند. در نتیجه اگر دستگاه دیپلماسی ایران بتواند ایجاد این صرافی را عملیاتی کند توانسته در آسان‌سازی تجارت ایرانی‌ها با قطر یاری‌گر بخش خصوصی باشد. 
 
وی تصریح کرد: در این شرایط ترکیه به خوبی توانسته در بازار قطر نفوذ کند و با اینکه هزینه تجارت با ترک‌ها برای قطر حدود 30درصد بیشتر از هزینه تجارت با ایرانی‌هاست اما محصولات ترکیه جای محصولات ایرانی را در بازار قطر گرفته‌اند، این دستاورد ترک‌ها حاصل دیپلماسی آن‌ها با قطر است، ضمن اینکه به هر حال ترکیه تحریم نیست و ما هستیم. 
 
صالحی‌نژاد خاطرنشان کرد: از جمعیت حدود 3میلیون نفری که در قطر ساکن هستند، 300هزار نفر را قطری‌های ساکن در این کشور تشکیل می‌دهند و بقیه مهاجرانی هستند که به دلیل شرایط جذاب سرمایه‌گذاری در قطر و صفر بودن مالیات در این کشور ساکن شده‌اند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این 300هزار نفر سه ماه تابستان را در قطر سکونت نمی‌کنند و در اروپا، استرالیا و ترکیه اقامت می‌کنند اما هیچ کدام از آن‌ها با وجود مسافت کم و ارزان بودن ایران، کشور ما را برای سفر تابستانی انتخاب نمی‌کنند چون در سفر به ایران امکان همراه داشتن کارت اعتباری بین‌المللی را ندارند و باید پول را در چمدان حمل کنند و به ایران بیاورند، در موضوع سرمایه‌گذاری هم تجربه‌های پیشین نشان داده زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار قطری در ایران فراهم نیست. 
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل توقف فعالیت مرکز تجاری ایران در قطر توضیح داد: این مرکز به پیشنهاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر راه‌اندازی شد اما در دولت سیزدهم این پروژه به سازمان توسعه تجارت ایران و اجرای آن به یک شرکت بخش خصوصی واگذار شد اما عملکرد این شرکت ضعیف بود تا جایی که به تعطیلی پروژه انجامید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان