ماهان شبکه ایرانیان

درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگر‌های ایرانی از اینستاگرام

در سال ۱۴۰۲درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و بلاگرهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از ۶هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این درآمد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که علی‌رغم محدودیت‌های بسیاری که بر اینترنت کاربران ایرانی حاکم است، شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ایرانیان تبدیل‌شده است.
 
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آنچه یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1402 روایت کرده است، شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ایرانیان تبدیل شده‌اند.
 

تلگرام، 50 میلیون کاربر ایرانی دارد

گویا تلگرام با 50 میلیون کاربر ایرانی، همچنان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها برای ایرانیان است؛ علاوه بر این گفته‌شده است که بیش از نیمی از ایرانیان، در اینستاگرام فعال هستند و باوجود محدودیت‌ها، یوتیوب نیز همچنان پرکاربردترین پلتفرم برای مشاهده ویدئو است.
 
به نظر می‌رسد نقطه مشترک همه این پلتفرم‌ها در محبوبیت، فرصت‌های ارزشمندی است که در اختیار کسب‌وکار‌ها و کاربران قرار داده‌اند. این پلتفرم‌ها فضایی برای کاربران فراهم کرده‌اند که با راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین و بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه بتوانند کالا و خدمات خود را برای سایر کاربران به نمایش بگذارند. این روند باعث شده است که اکنون تعداد فروشگاه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی، فعال هستند به بیش از 1٫2 میلیون فروشگاه برسد و دراین‌بین، اینستاگرام با بیش از 960 هزار فروشگاه، بالاترین رتبه را از آن خودکرده است.
 

اینستاگرام، 45 میلیون کاربر ایرانی دارد

با توجه به این گزارش، تعداد کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام در سال 1401، 41میلیون کاربر بوده و در سال 1402 به 45میلیون کاربر رسیده است. متوسط تعداد صفحات عمومی که کاربران اینستاگرام دنبال می‌کنند نیز، 327 صفحه است که در سال 1402 نسبت به سال 1401، رشد 19درصدی داشته است.
 
علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای ایرانیان در استفاده از پلتفرم‌های خارجی و به‌طور مشخص، اینستاگرام وجود دارد، در سال 1402بیش از 570 میلیون پست با رشد 29٫5 درصدی، بیش از 7٫2 میلیون صفحه عمومی با رشد 14٫0درصدی، بیش از 541 میلیارد لایک با رشد 86 درصدی و درنهایت بیش از 45 میلیون صفحه خصوصی با رشد 9٫8 درصدی نسبت به سال 1401 در کارنامه اینستاگرام فارسی ایرانیان به چشم می‌خورد.
 
در گزارش یکتانت از سال گذشته، به‌وضوح مشخص است که میزان تعامل کاربران در سال 1402 رو به افزایش بوده و روند متفاوتی نسبت به سال 1401 که پاییز و زمستانی پر اختلال داشت، در پیش‌گرفته است. اکنون هر ایرانی به‌طور متوسط در سال 12 هزار پست لایک می‌کند که این آمار71درصد بیشتر از سال 1401 است.
 
پنج حوزه اول فعالیت صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی به مد و پوشاک، سبک زندگی، اشخاص و افراد تأثیرگذار، اخبار، زیبایی و مراقبت از پوست تعلق دارد و برند‌ها و کسب‌وکار‌ها نیز در رتبه دهم قرارگرفته‌اند. این داده‌ها که با بررسی بیش از 11هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف به‌دست‌آمده، نشان می‌دهد که متوسط دنبال کنندگان هر صفحه از کسب‌وکار‌ها حدود 14600 کاربر است.
 
این آمار همچنین نشان می‌دهد که کمتر از یک‌سوم کسب‌وکار‌های فعال در اینستاگرام، فروشگاه فیزیکی هم دارند و 71٫1 صفحات کسب‌وکارها، تنها از طریق اینستاگرام کسب درآمد دارند.
 

6هزار میلیارد تومان، درآمد بلاگر‌ها از راه تبلیغات

در سال 1402درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسر‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از 6هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سال 1401 این درآمد کمتر از 2 هزار میلیارد تومان بود. پردرآمدترین اینفلوئنسرها، آنهایی بودند که در مورد موضوعات خانواده و سبک زندگی، اخبار و سرگرمی و اوقات فراقت تولید محتوا می‌کردند. جالب است بدانید، تعرفه تبلیغات هم نسبت به سال 1401 افزایش داشته است و این افزایش قیمت در اینستاگرام، بیشتر از تلگرام بوده است.
 
همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، اینستاگرام با 960هزار فروشگاه، با اختلاف بیشترین سهم فروشگاه‌های آنلاین ایرانی را از آن خودکرده است، این در حالی است که این پلتفرم همچون بسیاری از پلتفرم‌های بین‌المللی با اختلالات شدید و فیلترینگ روبه‌رو بوده است. تلگرام نیز با بیش از 110هزار فروشگاه در رتبه دوم قرار دارد و پس‌ازآن روبیکا با حدود 100 هزار فروشگاه، روبینو با 80 هزار فروشگاه، سروش پلاس با 20 هزار فروشگاه و بله با 15 هزار فروشگاه، به ترتیب در جایگاه های‎ بعدی قرار گرفتند.
 
با توجه به این گزارش، آنچه به‌وضوح مشخص است، این است که اختلالات اینترنت و فیلترینگ، بااینکه آسیب بسیار زیادی به کسب‌وکار‌ها وارد کردند، نتوانستند مانع رشد آنها شوند. بسیاری از کاربران با استفاده از محیطی که در فضای مجازی فراهم شد، برای خود ایجاد درآمد کردند. درآمدی که اگر درگرو محدودیت‎‌ها نبود، روند رشد چشمگیرتری طی می‌کرد. حتی شاید این امکان به وجود می‌آمد که آمار و ارقام دقیق این درآمد‌های مجازی به‌عنوان بخشی از اقتصاد دیجیتال به شمار رود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان