ماهان شبکه ایرانیان

نمایندگان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «دنیای اقتصاد» مطرح کردند

۳ محور نشست بهارستان

شماره روزنامه: ۶۱۱۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ...

مجلس شورای اسلامی روز گذشته جلسه غیر‌علنی خود را از حدود ساعت 8 صبح تا 9:35 برگزار کرد. آن‌طور که نمایندگان به «دنیای اقتصاد» گفتند در این جلسه سه بحث مطرح شد. نخستین موضوع سامانه قانون‌یار بود که برای دسترسی نمایندگان به قوانین 117 ساله مجلس طراحی شده است و علاوه بر این با کمک هوش مصنوعی این امکان برای نمایندگان ایجاد شده تا بتوانند زمانی‌که در مجلس حضور ندارند به نامه‌نگاری دسترسی داشته باشند. موضوع دیگر که در این جلسه مطرح شد گزارش مرکز پژوهش‌ها از شاخص‌های اقتصادی بود. علاوه بر این عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه را در سفر به لبنان و سوریه همراهی کرده بود، گزارشی را در خصوص این سفر به مجلس ارائه کرد.

رشد اقتصادی میل به کاهش دارد

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد و عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به جزئیات جلسه غیر‌علنی روز گذشته مجلس اشاره کرد و گفت: با توجه به کثرت قانون‌گذاری حدود 12 هزار قانون وجود دارد که برخی از این قانون‌ها مزاحم هم هستند. در این راستا سامانه‌ای تعریف شده به نام قانون‌یار که به مجلس و نمایندگان برای ارائه طرح و بررسی لوایح کمک می‌کند تا بدانند قبلا قانون وضع شده و اگر وضع شده در کجا اشکال دارد. بر این اساس آموزش کلی در خصوص این سامانه به نمایندگان داده شد. او افزود: همچنین گزارشی از سوی آقای گلرو که وزیر امورخارجه را در سفر به لبنان همراهی کرده از وضعیت این کشور و ارتباطاتی که ایجاد شده بود، ارائه شد.این نماینده مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها، تاکید کرد: در گزارشی مرکز پژوهش‌ها به شاخص‌های رشد اقتصادی اشاره شد. رشد اقتصادی که به 4 درصد رسیده بود میل به 3 درصد کرده است و پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی به 2.8درصد برسد. البته این رشد با تکیه بر نفت است. این موضوع نگرانی‌هایی را به دنبال خواهد داشت و این در شرایطی است که بر اساس برنامه هفتم باید به رشد 8 درصدی می‌رسیدیم، اما در حال حاضر رشد اقتصادی میل به کاهش دارد. البته این موضوع دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. 

محتوای گزارش از سفر عراقچی چه بود؟

حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس سه موضوع مطرح شد که دو موضوع در خصوص مباحث مربوط به خود مجلس بود. یکی سامانه قانون‌یار است که قوانین 117 ساله مصوب در مجلس قبل و بعد از انقلاب را جمع‌آوری کرده و این کار بزرگی است و مقدمه تنقیح قوانین را فراهم می‌کند. او ادامه داد: بحث دیگر که در جلسه غیر‌علنی مطرح شد، گزارش مرکز پژوهش‌ها پیرامون شاخص‌های کلان اقتصادی بود. علاوه بر این دو نماینده مجلس سفر لبنان و سوریه رفته بودند و بر همین اساس گزارشی از وضعیت لبنان از سوی آقای گلرو ارائه شد که از یکسو حجم جنایت رژیم صهیونیستی را می‌رساند و از یک جهت هم روحیه بالای مردم جنوب لبنان و جنوب بیروت را می‌رساند که در مقابل حمله زمینی اسرائیل با قدرت ایستادگی کردند و اجازه ندادند رژیم جعلی صهیونیستی وارد خاک لبنان شود.

همچنین مطرح شد که بمباران‌های کور هم ضربات و صدماتی را به مردم لبنان وارد کرد.او گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورد شاخص‌های اقتصادی را امیدوارکننده دانست. محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته بحث تحولات منطقه مطرح نبود؛ بیشتر آموزش مباحث فنی به نمایندگان برای استفاده از سامانه بود که وقتی در مجلس هم نیستند دسترسی راحت به نامه‌نگاری‌ها و ارتباطات داشته باشند. او با اشاره به گزارش یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در خصوص سفر به لبنان و سوریه، اظهار کرد: آقای گلرو از سفری که به لبنان و سوریه داشتند گزارشی را به مجلس ارائه کردند و از مواضع شجاعانه وزیر خارجه تقدیر و تشکر کردند.

همچنین مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس و نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: در جلسه غیرعلنی در خصوص هوش مصنوعی صحبت شد که در این راستا سیستمی را برای نمایندگان راه‌اندازی کرده بودند. همچنین سامانه‌ای را مرکز پژوهش‌ها برای دسترسی نمایندگان به قوانین طراحی کرده بود که توضیحاتی در این خصوص ارائه شد. او ادامه داد: ما حدود 12 هزار قانون داریم که طبق قانون جامع این قوانین باید به 3هزار قانون تبدیل شود.  عباس گلرو، نماینده سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در سفر وزیرامور خارجه به لبنان و سوریه او را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به ارائه گزارشی از این سفر در جلسه غیر‌علنی روز گذشته مجلس، اظهار کرد: با توجه به سفر اخیری که به همراه آقای عراقچی وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه صورت گرفت؛ گزارشی در جلسه غیر‌علنی ارائه شد.

او افزود: البته جلسه غیر‌علنی دو بخش بود؛ یک بخش راجع به قانون‌گذاری و مسائل داخلی مجلس بود و یک بخش نیز در خصوص تحولات منطقه‌ای بود که رئیس مجلس خواستند گزارشی از سفر ارائه دهم. این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: با توجه به مذاکراتی که با مقامات لبنان و سوریه و وضعیت میدانی و سیاسی که آنجا داشت ما در دو محور تاکید داریم یکی کمک به آوارگان و مدیریت وضعیت آسیب‌دیدگان جنگی و دیگری پیگیری حل سیاسی و طرح آتش‌بس و توقف جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی. چیزی که می‌تواند مبنای مذاکرات قرار بگیرد، قطعنامه 1731 است. گلرو در خصوص تاثیر سفر وزیر امور خارجه ایران و تیم همراه به لبنان و سوریه، اظهار کرد: این سفر در این مقطع بسیار مهم و پر‌خطر بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان