ماهان شبکه ایرانیان

قصه‌های کوچ‌نشینی: روایت تصویری زندگی عشایر ایران

عکاس اتریشی در دهه ۳۰ میلادی به ایران آمد و عکس‌های جالب و ماندگاری از مردم و فرهنگ روستایی عشایری ایران تهیه کرد.

تاریخ پر فرازونشیب ایران به تاریخ ایلات و عشایر آن پیوند خورده است؛ به عبارت دیگر، کوچ‌نشینان این سرزمین، بخشی از هویت اصلی آن را تشکیل می‌دهند. تا سال 1300 خورشیدی، 25 درصد از جمعیت ایران را ایلات و عشایر آن شامل می‌شدند؛ اما این آمار، به مرور رو به کاهش گذاشت و در سال 1403 به زیر دو درصد رسید. با این حال، نگاهی گذرا به فرهنگ و زندگی عشایری که امروزه اغلب آن‌ها یکجانشین شده‌اند، همواره جالب‌توجه و تحسین‌برانگیز است.

به گزارش کجارو، «ولفگانگ ویگرز» (Wolfgang Wiggers)، نوروبیولوژیست، معلم علاقه‌مند به عکاسی و کلکسیونر آلمانی است که به جمع‌آوری عکس‌های سیاه و سفید قدیمی علاقه بسیاری دارد. او تصاویری در صفحه فلیکر (Flickr) خود منتشر کرده که زندگی عشایر ایرانی در اواسط دهه 30 میلادی (سال‌های 1935 تا 1937 میلادی) را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که این عکس‌های نادر، توسط عکاس اتریشی ثبت شده است که در آن زمان، به ایران سفر کرده بود.

زندگی کوچ‌نشینان، زنان، مردان و کودکان ایل، فعالیت‌های روزمره آنان و مناظر طبیعی اطراف، در این عکس‌های جالب‌توجه و ماندگار به چشم می‌خورد. تصاویر این عکاس اتریشی، نه‌تنها نشان‌دهنده جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر است؛ بلکه سند تاریخی ارزشمندی از زندگی کوچ‌نشینی در ایران در حدود یک قرن پیش ارائه می‌دهد. 

ولفگانگ ویگرز علاوه بر ایران، مجموعه تصاویر متنوعی از زندگی مردم نقاط مختلف جهان در  ادوار گذشته جمع‌آوری و منتشر کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان