ماهان شبکه ایرانیان

استان های برتر در مبادلات تجاری کدامند؟

گمرک ایران اخیرا گزارشی از مبادلات تجارت خارجی به تفکیک استان ها منتشر کرده که بر اساس آن، در بین ۳۱ استان کشور، در شش ماهه نخست امسال بیش‌ترین میزان مبادلات تجاری به لحاظ حجم و ارزش مربوط به استان هرمزگان با ۲۴.۸ میلیون تن به ارزش ۱۵.۳ میلیارد دلار بوده است.

براساس گزارش گمرک ایران، سه استان هرمزگان، تهران و خوزستان در جایگاه اول تا سوم مبادلات تجاری در شش ماهه نخست امسال قرار گرفته‌اند.
 
به گزارش ایسنا، گمرک ایران اخیرا گزارشی از مبادلات تجارت خارجی به تفکیک استان‌ها منتشر کرده که بر اساس آن، در بین 31 استان کشور، در شش ماهه نخست امسال بیش‌ترین میزان مبادلات تجاری به لحاظ حجم و ارزش مربوط به استان هرمزگان با 24.8 میلیون تن به ارزش 15.3 میلیارد دلار بوده است. گمرکات استان هرمزگان در مجموع 28 درصد از وزن و 26.3 درصد از ارزش کل مبادلات کشور را در این مدت به خود اختصاص داد.
 
مطابق این گزارش، استان تهران با 775 هزار تن و به ارزش 9.2 میلیارد دلار و استان خوزستان با 18.1 میلیون تن و به ارزش 7.6 میلیارد دلار از نظر ارزش کل مبادلات تجاری کشور در 6 ماهه سال جاری در بین گمرکات استان‌ کشور در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
 

استان بوشهر صدرنشین صادرات

در خصوص استان‌هایی که در شش ماهه 1403 دارای بیشترین سهم از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند، استان بوشهر با 15.6 میلیون تن به ارزش 5.8 میلیارد دلار، استان هرمزگان با 20.8 میلیون تن و 5.5 میلیارد دلار، استان خوزستان 10.5 میلیون تن و به ارزش 3.4 میلیارد دلار، 3 استان کشور بودند که به ترتیب بیشترین سهم از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند.
 
بر اساس این گزارش، استان‌های هرمزگان، تهران و خوزستان در شش ماه سال جاری سه استانی بودند که در بین استان‌های کشور بیش‌ترین سهم از کل ارزش واردات را به خود اختصاص دادند. همچنین در این مدت از گمرکات استان هرمزگان 3.9 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار، تهران 296 هزار تن و به ارزش 8.3 میلیارد دلار و خوزستان 7.6 میلیون تن به ارزش 4.2 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.
 
استان های برتر در مبادلات تجاری کدامند؟
 
براساس این آمار، استان‌های بوشهر، کرمانشاه و آذربایجان غربی در جایگاه‌های چهارم تا ششم مجموع کل مبادلات تجاری در نیمه اول امسال قرار گرفته و سایر گمرکات استان‌های کشور در مجموع 15 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته‌اند.
 
گفتنی است؛ طی شش ماهه نخست امسال، میزان ترانزیت خارجی کشور با وزن 11 هزار و 515 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل49.4 درصد افزایش داشته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان