ماهان شبکه ایرانیان

در اولین سالگرد ۷اکتبر در منطقه چه رخ داد؟

حمله بی‌سابقه حزب‌الله به حیفا و طبریا

شماره روزنامه: ۶۱۲۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ...

از لبنان چه خبر؟ 

در برخی گزارش‌ها آمده است که اسرائیل تیپ نود‌ویکم خود را فراخوانده است. «اوموت اوراس» و «آلما میلیچ» در گزارش 7اکتبر در الجزیره نوشتند: ارتش اسرائیل اعلام کرد که سربازان تیپ نود و یکم خود را شامل سربازان ذخیره به کمک سربازان مستقر در مرز لبنان اعزام کرده تا عملیات زمینی را آغاز کنند. هرچند در برخی گزارش‌ها هم خبر از آغاز حمله زمینی مطرح شده است. همچنین رسانه‌های اسرائیلی حمله موشکی یکشنبه‌شب از لبنان به شهر حیفا در شمال فلسطین اشغالی را بسیار شدید و بی‌سابقه توصیف و تاکید کردند که طی آن چند صهیونیست زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد که نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در پایگاه البغدادی در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی قرار داده است.

این حملات محدود به حیفا و البغدادی نبود. در پی اصابت موشک‌های حزب‌الله به شهر طبریا در شمال فلسطین اشغالی هم چند صهیونیست به‌شدت مجروح شدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد که در ادامه درگیری‌ها با مجاهدان حزب‌الله در جنوب لبنان، یک نظامی این رژیم کشته شده و دو نظامی دیگر این رژیم به‌شدت مجروح شدند.«زینه خودر» هم در الجزیره نوشت، در لبنان نگرانی زیادی وجود دارد؛ زیرا این احساس دیده می‌شود که اسرائیل علاقه‌ای به آتش‌بس ندارد. او می‌گوید: «شنیدیم که نتانیاهو در نیویورک گفت که اسرائیل با تمام قوا به ضربه زدن به حزب‌الله برای رسیدن به همه اهداف خود ادامه خواهد داد.»

به نوشته خودر، برخی در لبنان بر این باورند که اسرائیل به دنبال حزب‌الله است. آنها این هدف اعلام‌شده را در سال2006، از آخرین جنگ بزرگ، داشتند. آنها در آن زمان قادر به انجام این کار نبودند؛ اما شاید این‌بار احساس کنند که می‌توانند به هدف برسند. با وجود این، حزب‌الله این را «نبرد حسابرسی» بی پایان می‌نامد. بنابراین، این تحولات واقعا به شما نشان می‌دهد که این بحران هنوز به پایان نرسیده و احساس این است که مردم برای مدتی طولانی در خیابان‌ها خواهند خوابید.

حماس امان اسرائیل را ربود

گردان‌های «قسام» شاخه نظامی حماس هم در سالروز آغاز عملیات طوفان‌الاقصی پایگاه نظامی صوفا، تجمع نیروهای اشغالگر اسرائیلی در گذرگاه زمینی رفح و اطراف شهرک حولیت و مرکز عملیات دشمن در پایگاه نظامی کرم ابوسالم را با موشک‌های کوتاه‌برد 114میلی‌متری رجوم درهم کوبید. مبارزان مقاومت فلسطین بامداد دیروز دوشنبه هم در مناطقی در کرانه باختری از جمله جنین و طولکرم با نیروهای اشغالگر اسرائیلی درگیر شدند. آنها با بمب قوی یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع «D9» را هدف قرار دادند و تلفاتی به دشمن وارد کردند. مبارزان فلسطینی نیروهای اشغالگر را در این اردوگاه به گلوله بستند.

منابع محلی اعلام کردند که مقاومت یک جیپ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هم در مرکز شهر طولکرم با بمب هدف قرار داده است. گروهان‌های قدس گردان طولکرم اعلام کرد یک بمب قوی از قبل کار گذاشته را در خیابان نابلس در اردوگاه نورشمس در کنار بولدوزری اسرائیلی منفجر کرده است. این گروهان‌ها همچنین از هدف قرار دادن تک تیراندازان اسرائیلی در این اردوگاه و وارد کردن تلفات قطعی به آنها خبر داد. این تحولات باعث شد آژیر خطر در تل‌آویو و پایگاه بلماخیم به صدا درآید. به نوشته «اوراس- میلیچ»، «القسام» شاخه نظامی حماس اعلام کرد که شهر «حولون» در نزدیکی تل آویو را با رگبار راکت‌های «M90» مورد حمله قرار دادند. منابع عبری زبان از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل آویو و شنیده شدن صدای انفجارهایی در این شهر خبر دادند.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعدادی موشک از غزه به سمت منطقه تل‌آویو بزرگ شلیک شده است. آژیر خطر در مناطق گان یفنه، اسدود، حولون و ریشون لتزیون نیز به صدا درآمد. این گزارشگران نوشتند، اسرائیل سالگرد 7اکتبر را با حمله هوایی به غزه برپا کرد. ایسنا به نقل از روزنامه عبری «هاآرتص» دیروز دوشنبه به مناسبت اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی نوشت: «با گذشت یک‌سال از هفتم اکتبر، اسرائیل به حل‌وفصل درگیری با دشمنان خود نزدیک نیست و بهبود ضربه‌ای که هفتم اکتبر سال گذشته دریافت کردیم، چندین دهه زمان خواهد برد.»

این روزنامه عبری در ادامه اعتراف کرد: «در هفتم اکتبر ساختار ارتش اسرائیل ظرف چند دقیقه فروپاشید.» خالد مشعل، مسوول برون‌مرزی دفتر سیاسی حماس، هم در سالگرد هفتم اکتبر، حمله سال گذشته این گروه به اسرائیل را «واکنش طبیعی به اشغالگری» توصیف کرد و گفت این اقدام حماس، اسرائیل را به «نقطه صفر» بازگرداند. مشعل که تا سال2017 ریاست دفتر سیاسی حماس را برعهده داشت، به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «طوفان‌الاقصی اشغالگران را به نقطه صفر بازگرداند و موجودیت آنها را در معرض تهدید قرار داد.» مشعل عنوان کرد که جریان‌های مقاومت و در رأس آن حماس در این نبرد بهترین مردان و رهبران خود و در رأس آنها شهید اسماعیل هنیه و شهید صالح العاروری را تقدیم کرده است. مشعل بیان کرد که غزه همواره ثابت کرده که در این نبرد پیشگام است و کرانه باختری نیز به‌رغم تجاوزات و جنایات گسترده دشمن و شهرک‌سازی بی‌وقفه، در سال نبرد طوفان‌الاقصی به پا خاستند. رهبر حماس در خارج اظهار کرد که قدس اساس و عنوان مبارزات ملت و مقاومت در غزه است و غزه امت را به حمایت از آن فرامی‌خواند.

بیانیه گروه‌های مقاومت

به گزارش «ایسنا» اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای در اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرد: «عملیات هفتم اکتبر و بعد از آن یک اتفاق منحصر به فرد در مبارزه ملت و امت ماست و به‌عنوان یک نقطه تحول بزرگ که وجهه رژیم غاصب را تخریب کرد و نظریه بازدارندگی این رژیم را تا ابد از بین برد و در را به روی مبارزان و آزادگان این امت برای پیوستن به اعضای مقاومت فلسطین برای آزادسازی فلسطین باز کرد، در تاریخ ثبت خواهد شد.» در این بیانیه تاکید شده است: «کرانه باختری شجاع ما نیز در پیوستن به این طوفان که ارکان رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد، تاخیر نکرد. مبارزان شجاع کرانه باختری در برابر ارتش رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان ایستادند و عملیات‌های قهرمانانه‌ای را در کرانه باختری و اراضی اشغالی1948 انجام دادند.» «جبهه مردمی فلسطین» هم در اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی گفت: «دشمن صهیونیستی در اهداف خود از جمله نابودی مقاومت و آزادی اسرا شکست خورد و سردرگمی و ناکامی این رژیم در غزه، کرانه باختری و لبنان ادامه دارد.

مقاومت قدرت خود را برای پایداری ثابت کرد و توانست قدرت‌های دفاعی و هجومی خود را تقویت کند. مقاومت به خواسته‌های اصلی خود شامل عقب‌نشینی کامل از غزه، توقف تجاوز، بازگشت آوارگان، بازسازی و لغو محاصره پایبند است.» این جبهه بر لزوم بازسازی وحدت ملی فلسطین و ایجاد استراتژی مقاومت فراگیر برای مقابله با چالش‌های بزرگی که رژیم اشغالگر ایجاد می‌کند، تاکید کرد. جبهه مردمی تاکید کرد: «نبرد طوفان‌الاقصی نقطه تحول استراتژیک در مبارزه ما است. مقاومت درهم نمی‌شکند. افزایش مقاومت مسلحانه در کرانه باختری گزینه‌ای استراتژیک و عنصری اساسی در معادله نزاع است.» دولت یمن هم به مناسبت سالروز عملیات «طوفان‌الاقصی» روز هفتم اکتبر را تعطیل رسمی اعلام کرد.

«کمیته عالی تشریفات یمن» اعلام کرد که مراسم‌ و راهپیمایی‌های بزرگی در صنعا و مناطق دیگر یمن برگزار می‌شود و این مراسم‌ها تا 14اکتبر که شصت‌ویکمین سالروز انقلاب 14اکتبر یمن است، ادامه خواهد داشت. کارشناسان معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. حزب‌الله لبنان هم بیانیه‌ای هفت‌بندی به مناسبت سالگرد عملیات طوفان‌‌الاقصی منتشر کرد. این گروه «بر حق مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغال برای احیای حقوق مشروع و رفع اشغالگری» تاکید کرد و افزود: «به رغم وحشیگری و تجاوزات اشغالگران که منجر به شهادت ده‌ها هزار فلسطینی و نابودی نوار غزه با وحشیگری بی سابقه شد، این موجود ظالم و متجاوز ثابت کرده که موجودی شکننده است که توانایی آن را ندارد بدون حمایت آمریکا زنده بمانند.» حزب‌الله در بیانیه خود افزود: «این موجود موقت صهیونیستی در منطقه ما و بافت اجتماعی، فرهنگی و بشردوستانه ما جایی ندارد و این غده سرطانی باید حذف شود؛ حتی اگر زمان زیادی ببرد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان