ماهان شبکه ایرانیان

رشد جهانی جنگل زدایی در سال گذشته

جنگل زدایی در اندونزی و بولیوی به دلیل تغییرات سیاسی و ادامه تقاضا برای کالاهایی از جمله گوشت گاو، سویا، کاغذ و ... در کشورهای ثروتمند، افزایش یافت.

یک تحلیل جدید زیست‌محیطی نشان می‌دهد تخریب جنگل‌های جهان در سال 2023 افزایش یافته و حتی در مقایسه با 3 سال پیش که 140 کشور وعده دادند پدیده جنگل‌زدایی را تا پایان دهه متوقف کنند، بیشتر شده است.
 
به گزارش ایسنا، کارشناسان هشدار می‌دهند تخریب فزاینده جنگل‌ها، اهداف کنونی برای توقف بحران آب‌وهوایی و جلوگیری از تلفات عظیم حیات‌وحش در سراسر جهان را حتی بعیدتر می‌کند.
 
بر اساس این گزارش، تقریباً 6.4 میلیون هکتار جنگل در سال 2023 با خاک یکسان شد. جنگل ها به دلیل جاده سازی، آتش سوزی های جنگلی و قطع درختان تخریب شدند.
 
همچنین جنگل زدایی در اندونزی و بولیوی به دلیل تغییرات سیاسی و ادامه تقاضا برای کالاهایی از جمله گوشت گاو، سویا، کاغذ و ... در کشورهای ثروتمند، افزایش یافت.
 
کارشناسان در عین حال تاکید دارند تلاش‌ها برای توقف داوطلبانه جنگل‌زدایی مؤثر نبوده و از این رو، اعمال مقررات قوی و بودجه بیشتر برای حفاظت از جنگل ها مورد نیاز بوده است.
 
این گزارش همچنین نقطه روشنی را در آمازون برزیل نشان می دهد، جایی که دولت جدید «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور این کشور جنگل زدایی را 62 درصد در سال اول کاهش داد.
 
«ایوان پالمگیانی»، مشاور گروه تحقیقاتی Climate Focus و نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید: نکته اصلی این است که در سطح جهانی، جنگل‌زدایی از ابتدای دهه بدتر شده است، نه بهتر.
 
او گفت: ما تنها 6 سال تا یک ضرب‌الاجل حیاتی جهانی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی فاصله داریم و جنگل‌ها همچنان با سرعت‌های هشداردهنده‌ای در حال تخریب و آتش گرفتن هستند. اصلاح این روند در صورتی امکان پذیر است که همه کشورها آن را در اولویت قرار دهند.
 
به گزارش روزنامه «گاردین»، «ارین دی ماتسون»، مشاور ارشد Climate Focus و یکی از نویسندگان این گزارش، گفت: وقتی شرایط مناسب فراهم شود، کشورها می‌توانند شاهد پیشرفت بزرگی باشند. در سال آینده اگر شرایط اقتصادی یا سیاسی تغییر کند، روند از دست دادن جنگل‌ها می‌تواند معکوس شود. با این حال تاکنون شاهد نقش این عوامل بر تشدید جنگل‌زدایی در اندونزی و بولیوی بوده‌ایم.
 
اکثر کشورها در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد Cop26 (کاپ 26) در سال 2021 از وعده جنگل‌زدایی صفر در سال 2030 حمایت کردند.
 
سازمان آب و هوایی سازمان ملل معتقد است که تغییرات اقلیمی‌ زمینه مساعدتری را برای گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی ایجاد می‌کند. گرمای شدید و طولانی مدت باعث تبخیر رطوبت بیشتری از خاک و پوشش گیاهی می‌شود و فضای خشک‌تری را برای شعله‌ور شدن ایجاد می‌کند.
 
به‌ این ترتیب، عملا سوخت مناسبی برای آتش‌سوزی فراهم می‌شود که به خصوص اگر با وزش باد همراه باشد، این آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابد.
 
افزایش دما همچنین ممکن است احتمال وقوع رعد و برق در شمالی‌ترین جنگل‌های جهان را افزایش دهد که خود باعث آغاز آتش‌سوزی می‌شود. در سال 2023 کانادا بدترین فصل آتش‌سوزی در تاریخ خود را تجربه کرد که در جریان آن، حدود 18 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتع در آتش سوخت.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان