ماهان شبکه ایرانیان

بازدارندگی نرخ سود پلتفرم‌های مالی در مقابل سفته‌بازی سنجش شد

آرامش نسبی بازارها

افت یک پله‌ای شاخص ارزی

Untitled-2 copy

دلار آزاد در بازار روز گذشته افت نرخ یک پله‌ای را تجربه کرد. تحلیلگران معتقدند میل کاهشی اسکناس آمریکایی در روزهای کم‌التهاب نشانه عدم وجود انتظارات تورمی بلندمدت در میان افراد جامعه است. این افراد چشم‌انداز بازار پس از فروکش کردن ریسک‌های منفی را کاهشی می‌دانند.

نرخ دلار در شرایط بی‌خبری 100 تومان ارزان شد. به عقیده فعالان ارزی ارقامی که هم‌اکنون جهت خریدوفروش اسکناس‌های خارجی ارائه می‌شود از پشتوانه معاملاتی برخوردار نیست. در روزهای اخیر پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان روند معاملات ارزی بازار تهران افزایشی شد. این روند مثبت با اتکا به ریسک‌های سیاسی منفی و وجود احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای آغاز شد. پیش از شروع این روند قیمت اسکناس دلار آزاد حوالی کانال 60 هزار تومان نوسان می‌کرد. سقف قیمت روزهای اخیر قیمت شاخص ارزی نیز رقم 63 هزار و 550 تومان است. مشاهدات حاکی از آن است که در بخش قابل توجهی از اختلاف سقف و کف ذکر شده معامله نقدی صورت نگرفته است. یعنی با فشار اولیه اخبار قیمت از کانال 60 به کانال 62 و با فشار ثانویه از کانال 62 به نیمه کانال بالاتر حرکت کرده است. به عقیده این افراد عدم وجود پشتوانه معاملاتی در یک روند کاهشی یا افزایشی شارپی موجب می‌شود که جبران آن نیز با سرعت نسبتا بالایی صورت بگیرد. یعنی درصورت تخلیه شدن ریسک‌های چند روز اخیر، قیمت دلار بدون مواجهه با حمایت معامله‌گران به کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی بازخواهد گشت. 

نیمه‌عمر ریسک‌های منطقه‌ای

در روزهای اخیر تهدیدهای صورت گرفته توسط مقامات رژیم اشغالگر قدس سبب شد تا سطح کلی ریسک‌های بازار کشور افزایش یابد. اما در مقابل بسیاری از تحلیل‌ها گویای آن است که رژیم صهیونیستی تمایلی به ایجاد درگیری مستقیم با نیروی نظامی کشور را ندارد. برخی از تحلیلگران معتقدند که عملیات موشکی ایران در شامگاه سه‌شنبه سطح بازدارندگی ایران را افزایش داده و درنتیجه مقامات اسرائیلی در نحوه پاسخگویی دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی نیز حاکی از آن است که دولت ‌آمریکا به دلایل متعددی از جمله وجود احتمال رشد قیمت نفت، درحال اعمال فشار بر مقامات اسرائیلی جهت تجدیدنظر در نحوه پاسخگویی هستند. درنتیجه تمامی موارد ذکر شده می‌توان گفت هرچه تهدیدهای صورت گرفته توسط مقامات رژیم صهیونیستی به تعویق می‌افتد از تاثیر ریسک‌های سیاسی بر بازار نیز کاسته می‌شود. به عقیده فعالان ارزی درصورت تداوم شرایط حال حاضر و عدم شکل‌گیری سلسله واکنش‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، بازار پس از مدت کوتاهی از ریسک‌ها گذر کرده و به شرایط پیشین خود بازخواهد گشت.

عقبگرد سکه به کانال 48

دیروز سه‌شنبه 17 مهر ماه قیمت سکه در کانال قیمتی 48 میلیون تومانی معامله شد. با رشد ارزش طلا در معاملات جهانی و به موازات آن رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران، نرخ سکه طلا در روزهای اخیر به سقف تاریخی خود یعنی سطوح قیمتی کانال 49 میلیون تومانی رسید. بخشی از این رشد قیمت در معاملات روز گذشته جبران شد و بدین‌ترتیب قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای با حدود 420 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 48 میلیون و 670 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه طلا در بازار روز سه‌شنبه حدود 50 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و در رقم 26میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه نیز با افت 200 هزار تومانی به رقم 17میلیون و 650 هزار تومان رسید. همچنین قیمت دلار آزاد در بازار عصر دیروز با افت 100 تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه در رقم 62 هزار و 900 تومان ثبت شد. 


شاخص‌کل پس از تجربه 8روز منفی‌ مثبت شد 

گذر بورس از بحران؟ 

untitled
علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد  

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی:  بالاخره و پس از مدت‌‌‌‌‌‌‌ها، ‌‌‌‌‌‌‌ بورس تهران نشانه‌هایی از تعادل را به‌خود دید و به‌نظر این موضوع می‌تواند در حکم نقطه آغاز متعادل‌‌‌‌‌‌‌شدن بازار سهام باشد. بعد از ترور دبیرکل حزب‌‌‌‌‌‌‌الله لبنان و حمله موشکی ایران به اسرائیل، ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه به سطوح بالایی خود رسید ‌و ترس از سرایت آتش جنگ به ایران، تبدیل به مهم‌ترین نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای شد. در سایه چنین ترسی، از حجم تقاضا در تالار شیشه‌ای به طرز قابل‌توجهی کاسته شد و در مقابل با قدرت‌‌‌‌‌‌‌نمایی فروشندگان، شاخص‌های سهامی در مسیر نزولی قرارگرفتند. 

واگرایی نماگرها در بازار

در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص‌کل با رشد 0.16‌درصدی همراه شد تا پس از تجربه 8روز متوالی منفی، بالاخره این شاخص رنگ و رخساری سبز به خود بگیرد، اما شاخص هموزن مسیری متفاوت از شاخص‌کل در پیش گرفت و در معاملات دیروز افت 0.08‌درصدی را تجربه کرد. نکته قابل‌توجه این است که دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی مانع از ریزش قیمت سهام کوچک بازار شده‌است و این موضوع خود را در افت ناچیز شاخص هموزن نشان می‌دهد. همچنین شاخص‌کل فرابورس نیز افت 0.11‌درصدی را به‌ثبت رساند. 

بازار از دریچه آمار

در معاملات دیروز 191‌میلیارد‌ تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم 2‌هزار و 149‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. از آغازین دقایق معاملات دیروز، تقاضای قابل‌توجهی فراروی سهام شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز بازار وجود داشت و این موضوع منجر به رشد شاخص‌کل بورس تهران شد. به‌نظر می‌رسد که کم‌کم بازار سهام به سمت گذر از ترس و ناامیدی و بحران ریسک سیستماتیک حرکت می‌کند و نشانه‌های بروز و ظهور یافته در روز گذشته در حکم گواهی بر این موضوع است. 

وضعیت صندوق‌های اهرمی

در معاملات دیروز، صندوق‌های اهرمی نیز معاملات خوبی را پشت‌سر گذاشتند. در جریان معاملات روز گذشته، مجموع ارزش معاملات 7صندوق اهرمی حاضر در بازار، 662‌میلیارد ‌تومان بود و 30‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز وارد این صندوق‌ها شد. از 7 صندوق اهرمی حاضر در بازار، سه صندوق با رشد قیمت پایانی و 4صندوق دیگر نیز با افت قیمت همراه شدند. صندوق موج با ارزش معاملات 203‌میلیارد‌تومانی، در صدر فهرست صندوق‌های اهرمی با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. 

بازار طلا و سکه

در معاملات روز دوشنبه، مجموع ارزش معاملات 13صندوق طلای حاضر در بازار،‌ هزار و 642‌میلیارد‌تومان بود و 210‌میلیارد‌تومان هم خالص خرید حقیقی در این صندوق‌ها به‌ثبت رسیده بود، اما در معاملات دیروز، هم رقم ورود پول حقیقی و هم رقم ارزش معاملات با افت معناداری نسبت به‌روز گذشته همراه شد که نشانگر کاهش التهاب‌‌‌‌‌‌‌ها است. علاوه‌بر این، در معاملات دیروز، همه صندوق‌های طلا با افت قیمت پایانی همراه شدند. گفتنی است که در جریان دادوستدهای روز گذشته، ارزش معاملات صندوق‌های طلا به‌ هزار و 218‌میلیارد‌تومان رسید ‌و 115‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز وارد این صندوق‌ها شد. صندوق‌های طلا حتی در روزهایی که در دامنه سرخ تابلو قرار دارند نیز با ورود پول حقیقی همراه می‌شوند و این موضوع گویای این نکته است که در سال‌جاری، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، مردم عادی را به سمت خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن سوق داده‌است. ارزش دارایی‌‌‌‌‌‌‌ صندوق‌های طلا به بیش از 60 همت رسیده‌است و این صندوق‌ها بیش از پیش میان فعالان بازار شناخته‌شده و مورداستقبال قرار می‌گیرند. 

ادامه رشد دلار نیمایی

دلار نیمایی نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در معاملات روز گذشته با رشد 0.2‌درصدی همراه شد و به 4‌هزار و 366‌تومان رسید. گفتنی است که رشد این نرخ از ابتدای سال‌به 16.8‌درصد رسیده‌است. به‌نظر می‌رسد که سیاستگذار تصمیم گرفته که مانع از عمیق‌شدن شکاف میان این نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد شود و با افزایش آهسته و پیوسته این نرخ، سعی دارد به هدف مذکور جامه‌عمل بپوشاند.

بورس پس از سرگیجه

ترمز ریالی سفته‌بازی

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان