تمامی هواپیماهای مسافربری جدید ممکن است تا سال 2050 تنها یک بال داشته باشند. این تغییرات آیندهنگرانه با الهام از نیروی هوایی ایالات متحده، توسط شرکت JetZero طراحی شدهاست.
به گزارش بیت ران، استارتاپ آمریکایی JetZero هواپیمای منحصربهفردی با بدنهی «تک بال» طراحی کرده، که بهشدت از بمبافکنهای رادارگریز الهام گرفتهشدهاست. این هواپیمای نوآورانه که Pathfinder نام دارد و اوایل امسال اجازهی پرواز دریافت کردهاست. JetZero امیدوار است که این هواپیما به شرکتهای هواپیمایی کمک کند، تا سال 2050 به انتشار کربن صفر برسند.
مشخصات هواپیمای مسافربری تک بال جایگزین بوئینگ 767
Pathfinder یک هواپیمای نمونهی نمایشی به مقیاس 1 به 8 است کهتوسط شرکت هوانوردی JetZero ساخته شدهاست. از بالا، این هواپیما شبیهِ به یک «پرستوی دریایی» بهنظر میرسد که شکمی مسطح دارد و بهطور صاف به بالهای پهن، تبدیل میشود.
شرکت هواپیمایی EasyJet بهتازگی با JetZero برای توسعهی هواپیمای تک بال آینده، همکاری خود را آغاز کردهاست. این ایرلاین با بودجهی کم، دانش خود دربارهی سیستمهای پیشران هیدروژنی را بهاشتراک میگذارد. ایزیجت به استفادهاز بدنهی تک بال برای پروازهای آتی فکر میکند.
مشخصات هواپیمای مسافربری تک بال
این هواپیما دارای بالهایی به طول حدود 60 متر (200 فوت) است و طول بدنهاش کوتاهتر از بوئینگ 767 است؛ هواپیمایی که این طراحی قصد دارد جایگزین آن شود.
طراحی این هواپیما که با ظرفیت بیشینهی 250 مسافر و صندلیهایی مشابهبا صندلیهای تئاتر در نظر گرفته شدهاست، هیچ شباهتی با هواپیماهای موجود ندارد. این طراحی بهنوعی یادآور هواپیماهای نظامی مانند بمبافکن معروف B-2 است.
شرکت JetZero قصد دارد پروازهای خود را با یک نمونهی کامل و با مقیاس واقعی تا سال 2027 آغاز کند.
مارک پیج، بنیانگذار JetZero، پیشتر اظهار داشت: «بدنهی تک بال 50 درصد کارآمدتر است.» تام اولیری، مدیرعامل JetZero، نیز به فایننشال تایمز گفت: «صنعت هواپیمایی باید اقدامات لازم را انجام دهد، وگرنه با خطر مقررات شدید مواجه خواهد شد.»
او اضافه کرد: «این هواپیما با استفاده از همان موتورها، به نصف سوخت هواپیماهیا سنتی نیاز دارد. همچنین تولید گاز دیاکسید کربن آن نصف مدلهای فعلی است. در واقع، سوخت بزرگترین هزینه برای خطوط هوایی است و کاهش این هزینه به نصف، نه تنها یک مزیت رقابتی است، بلکه در سالهای آتی بهمعنای بقا خواهد بود.»
این شکل خاص هواپیما با همکاری JetZero، ناسا و نیروی هوایی آمریکا طراحی شده، و توجه شرکتهای بزرگی مانند بوئینگ و ایرباس را به خود جلب کردهاست.
این هواپیما یک نوع هیبریدی است؛ ترکیبی از بال پرنده و طراحی سنتی «بدنه و بال» که میتواند با مصرف سوخت کمتر در ارتفاعات بالاتر پرواز کند.
هم بوئینگ و هم ایرباس متعهد شدهاند که تا سال 2030 هواپیماهایشان قادر به پرواز با سوختهای هوانوردی پایدار (SAF) صد درصدی باشند.
ناسایی گفته است که بالهای تک بال امکان تولید نیروی برآر (لیفت) توسط تمام بدنهی هواپیما را فراهم میکنند. این ویژگی باعث کاهش مقاومت هوا میشود و بهبود مصرف سوخت و افزایش ظرفیت بار و مسافر را بههمراه دارد.
براساس اعلام JetZero، مدل Z-5 این شرکت «حدود نصف وزن» و «نصف توان مورد نیاز» هواپیماهایی مانند 767 را خواهد داشت و این موضوع به کاهش هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی کمک خواهد کرد.