ماهان شبکه ایرانیان

تبعیدی‌هایی که یک محله را آباد کردند

هنگامی که آغامحمد خان قاجار بر تخت سلطنت تکیه می‌زند تصمیم می‌گیرد که از خاندان زند به علت تبعید خود انتقام بگیرد و به همین دلیل، پس از سرکوب قیام لطفعلی‌خان زند، برای بقای حکومت خود و رفع خطر توطئه خاندان زند، تصمیم به پراکنده کردن و تبعید این خاندان می‌گیرد.

اگر با اهالی محله‌ یافت‌آباد در منطقه‌ 18 در مراوده بوده باشید، حتما نکته‌ای توجه شما را جلب می‌کند و آن اینکه چرا اسم فامیل اکثر افرادی که در این منطقه سکونت دارند زندیه است؟ آیا این افراد ارتباطی با سلسله زندیه شیراز دارند؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه از تهران سر در آورده‌اند؟

به گزارش همشهری آنلاین، هنگامی که آغامحمد خان قاجار بر تخت سلطنت تکیه می‌زند تصمیم می‌گیرد که از خاندان زند به علت تبعید خود انتقام بگیرد و به همین دلیل، پس از سرکوب قیام لطفعلی‌خان زند، برای بقای حکومت خود و رفع خطر توطئه خاندان زند، تصمیم به پراکنده کردن و تبعید این خاندان می‌گیرد.

او برای جلوگیری از شورش خاندان زند آنها را گروه گروه به جای جای ایران تبعید می‌کند و زیر نظر می‌گیرد. 11خانوار از خاندان زند به قلعه‌ای در جنوب‌غرب تهران تبعید می‌شوند که امروزه به محله‌ یافت‌آباد مشهور است.

«امیرحسین زندیه» از ساکنان قدیمی و معتمد محله‌ یافت‌آّباد، با تاکید بر اینکه خاندان زندیه پس از ورود به قلعه ابتدا اقدام به تجهیز و گسترش آن می‌کنند، می‌گوید: «اجداد ما پس از تجهیز قلعه و خرید زمین‌های اطراف، به کشاورزی و دامداری مشغول شدند تا از این طریق بتوانند زندگی خود را بچرخانند. خاندان زندیه محصولات دامی و کشاورزی خود را در بازار تهران به فروش می‌رساندند و با درآمد ناشی از آن املاک بیشتری خریداری ‌کردند؛ چرا که روز به روز به جمعیت آنها افزوده می‌شد.»

به گفته زندیه، هنگامی که خاندان زند نه تنها از شیراز بلکه از ملایر نیز به یافت‌آباد تبعید شدند به کشاورزی و دامداری روی آوردند. به علت منش نیکو و نام خوشی که از کریمخان‌زند در یاد مردم بود کسبه بازار به راحتی به آنها اعتماد کردند و از سوی دیگر، کیفیت خوب تولیدات لبنی، فروش محصولاتشان را چند برابر کرد. آنها با یکدلی، اتحاد و پشتکار توانستند در یافت‌آباد جاگیر شوند، محله را گسترش دهند و آباد کنند.

او با افتخار اظهار می‌کند که در دوران دفاع مقدس، بزرگان خاندان زند با تاسی به منش نیکوی کریمخان و دلاوری‌های سرداران بزرگ خود، جوانان را به دفاع از وطن تشویق می‌کردند و ماحصل این اتفاق شهدایی است که تقدیم وطن کردند.

خاندان زندیه کماکان در یافت‌آباد سکونت دارند و شغل اجدادی‌شان در محل را که کشاورزی و دامداری بوده است، ادامه می‌دهند. هنوز هم تهرانی‌ها از اطراف و اکناف برای خرید محصولات لبنی راهی یافت‌آباد می‌شوند.

تبعیدی‌هایی که یک محله را آباد کردند
امیرحسین زندیه

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان