ماهان شبکه ایرانیان

عکسی که داوران شرکت سونی را هم به اشتباه انداخت

بیایید ماجرای جالب این عکس رو براتون بگیم، اما پیش از اون باید کمی درباره عکاسش آقای «الداگسن» صحبت کنیم.

 «بوریس الداگسن» یک عکاس آلمانی‌ست که به خاطر نگاه اکسپرسیونیستی به هنر عکاسی شناخته می‌شود، عکس‌های او روایت شفاف و مشخصی به بیننده ارایه نمی‌دهند اما  این اجازه را به او می‌دهند که داستانی که می‌خواهد را با آن بسازد، این عکاس خلاق به ویژه بابت عکس‌هایی که در شب می گیرد شناخته شده. او با حداقل امکانات و تجهیزات در شب در خیابان‌های نیمه‌تاریک به شکار سوژه می‌رود، نور مصنوعی به کار نمی‌برد و از سوژه‌هایش در همان نور خیابان عکس می‌گیرد. او هرگز با فیلترهای دیجیتال عکس‌هایش را دستکاری نمی‌کند!
عکسی که داوران شرکت سونی را هم به اشتباه انداخت 
 
 حالا می‌رسیم به داستان عکس بالا؛ «بوریس الداگسن» این عکس را با عنوان حافظه‌ی مخدوش(عجب اسم بامعنایی) که یک پرتره‌‌ی سیاه‌و‌سفید از دو زن متعلق به دو نسل متفاوت است، برای رقابت معتبر «جایزه‌ی جهانی سونی» فرستاد. از قضا داوران این عکس را در بخش «عکاسی خلاق آزاد» به عنوان برنده‌ی اول انتخاب کردند. اما «بوریس الداگسن» اعتراف کرد که این عکس را با کمک هوش مصنوعی خلق کرده و از پذیرش جایزه خودداری کرد، و از داوران «برای انتخاب این عکس و تبدیل این لحظه به لحظه‌ای تاریخی» تشکر کرد.
 
 آقای الداگسن در بیانیه‌ی خود گفت: «تصاویر ساخته‌شده با هوش‌مصنوعی و عکس‌های واقعی نباید در جایزه‌ای شبیه این با هم رقابت کنند. این‌ها ماهیتی متفاوت دارند و تصاویر ساخته شده با هوش‌مصنوعی عکس محسوب نمی‌شوند. به همین خاطر من هم این جایزه را قبول نمی‌کنم.»
 
 اگرچه با کمی دقت در جزییات این عکس(از جمله فرم انگشتان دست)، می توان رد پای هوش مصنوعی را آشکارا دید. اما به زودی و در سالهای آتی، تشخیص یک تصویر واقعی از تصویر ساخته شده با هوش‌مصنوعی بسیار دشوار خواهد شد، و این می‌تواند خطرناک باشد!
 
منبع: کانال تلگرام خلاقیت بدون مرز
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان