ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی هشدار داد:

دست‌هایی به دنبال وارد کردن خرافات در عزاداری عاشورا هستند

گروه حوزه‎های علمیه: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که جریان عاشورا را باید از خرافات پیراسته کنیم، گفت: دست‌هایی از خارج با استفاده از مداحان بی هدف می‌خواهند خرافات را وارد مسائل عاشورا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شب گذشته، 23 مهرماه در مراسم رونمایی از نرم‎افزار چند رسانه‌ای «ثار‌الله» با اشاره به ماه محرم، گفت: معارف و برنامه‌های پیامبر(ص)، اهل‌ بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) ظرفیت بالایی برای تبلیغ اسلام و مکتب ائمه اطهار(ع) دارد.

وی افزود: ‌در دنیای امروز که مردم از اصول مادیگری خسته‌ و به سوی مذهب روی آورده‌اند، مذهبی که بتواند عطش آنها را نسبت به معنویت سیراب کند، جز مذهب اهل‌بیت(ع) نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اسلام به صورت مذهب اهل‌ بیت(ع) بسیار منطقی‌تر، پربارتر و جذاب‌تر قابل ارائه است، بیان کرد: با توجه به این موضوع به هر میزان از این ظرفیت‌ها استفاده شود به جا است، به ویژه مطالب و مسائلی که درباره امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: اکنون در آستانه ماه محرم هستیم و حتی شاهدیم که برخی از اکنون و پیش از این به آماده و مهیا کردن وسایل عزاداری پرداخته‌اند، این نشان می‌دهد که سال به سال و با گذشت زمان این مراسمات پر رنگ‌تر می‌شود؛ چرا که مردم عشق و حرارت ویژه‌ای نسبت به امام حسین(ع) در دل دارند، همان‌گونه که روایت می‌فرماید این عشق و حرارت هرگز خاموش نمی‌شود و باید از آن بهره برد.

استفاده از هنر در ترویج پیام اهل بیت(ع)

این مرجع تقلید اظهار کرد: بسیاری از مطالب مکتب اهل‌ بیت(ع) را می‌توان در جریان امام حسین(ع) به ثمر رساند و بیان کرد؛ البته باید از تمام ابزارهای روز و مسائل هنری برای بیان معارف ائمه اطهار(ع) استفاده کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که جریان عاشورا را باید از خرافات پیراسته کنیم، اظهار کرد: اگر خرافات وارد شود اصل جریان به خطر می‌افتد، بنده شنیده‌ام دست‌هایی از خارج می‌خواهند خرافات را وارد این مباحث کنند، در این راه نیز از برخی مداحان که هدف مشخصی ندارند استفاده می‌کنند تا با وارد کردن خرافات اصل مسائل مربوط به عاشورا و امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرند، بنابر این خیلی باید مراقب بود که این کار انجام نشود.

وی تأکید کرد: اصالت، ابهت و ارزش باید در مطالب مربوط به امام حسین(ع) مشخص باشد و به گونه‌ای این مطالب بیان شود که عظمت و شکوه ایشان را نشان دهد؛ در این نرم‌افزار نیز باید بسیار دقت کرده و وسواس به خرج دهید، حتی باید مطالب نرم افزار را گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

لزوم بازبینی نرم‌افزار

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسئولان تولید نرم افزار چند رسانه‌ای «ثار الله» عنوان کرد: قبل از معرفی شدن نرم افزار چندین بار آن را به وسیله کارشناسان و افراد متخصص مورد بازبینی و کنترل قرار دهید تا مطالب با دقت بیان شود؛ برای نمونه برخی از فیلم‌هایی که درباره سیدالشهدا(ع) ساخته می‌شود دارای اشکالات متعددی است که باید در این زمینه بسیار دقت کرد.

وی ادامه داد: همچنین بیان اهداف امام حسین(ع) بسیار مهم است؛ اصل واقعه عاشورا، آثار و انگیزه‌ها باید در نرم افزار پر رنگ شود؛ معمولا در منابر اصل حادثه را بیان کرده و به عوامل ایجاد این واقعه، آثار و برکات آن نمی‌پردازند؛ در حالی که اگر به این سه موضوع توجه نشود به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و مردم می‌گویند که همیشه مطالب تکراری بیان می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تولید نرم افزار چند رسانه‌ای «ثار‌الله» را گام پربرکت و خوبی دانست و برای موفقیت بیش از پیش افراد دست‌اندرکار دعا کرد و گفت: در کنار این نرم افزار برنامه‌هایی برای کودکان و غیر مسلمانان که با مسائل آشنا نیستند تولید کنید، البته در تولید برای هر گروه فرمول خاصی لازم است.

وی با تقدیر از تولید این نرم‌افزار دینی یادآور شد: بنده به  مؤسسه دارالحدیث تبریک می‌گویم و امیدوارم این کار در پیشگاه خدا مورد قبول واقع شده و ذخیره یوم المعاد همه شما باشد.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود گفت: مؤسسه دارالحدیث منبع پرباری برای ارائه آثار زیادی از مکتب اهل‌ بیت(ع) است که تاکنون امتحان خود را به خوبی پس داده و آثار مناسبی را تولید کرده است؛ این اقدام کار مناسبی است که در کنار تولید آثار برای اندیشمندان، آثاری را نیز برای استفاده عموم افراد تولید می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان