ماهان شبکه ایرانیان

جنگ اسرائیل علیه لبنان / روستاهای مسیحی نشین تخلیه نمی کنند (+ عکس) / کمبود دارو و غذا و ادامه حملات

این مرد روستایی که به همراه همسرش در روستا زندگی می کنند گفت: "ما تا آخرین نفس در روستای خودمان ، باقی می مانیم. از روستای مان یا از خانه مان دست نمی کشیم. هر اتفاقی رخ دهد در روستای خود می مانیم".

با وجود افزایش حملات ارتش اسرائیل علیه لبنان اما اهالی روستاهای مسیحی نشین در جنوب لبنان، همچنان در روستای خود باقی مانده اند و تخلیه روستا را رد می کنند.

به گزارش عصرایران، تبادل آتش میان حزب الله لبنان و اسرائیل از یک سال قبل شروع شده بود اما در چند هفته اخیر، حملات ارتش اسرائیل علیه جنوب لبنان افزایش یافت و بیش از 2 هزار جان باخته به جای گذاشت. ارتش اسرائیل همچنین شمار زیادی از شهر و روستاها در جنوب لبنان را مناطق عملیاتی اعلام کرد و به ساکنان آنها دستور تخلیه داد. هم اکنون حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از جنوب و ضاحیه بیروت آواره شده اند و به سمت مرکز و شمال لبنان رفته اند.

اکثریت ساکنان جنوب لبنان ، شیعه هستند اما روستاها و مناطق مسیحی نشین هم کم نیستند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: با وجود افزایش حملات اسرائیل علیه جنوب لبنان اما برخی روستاهای مسیحی نشین در این منطقه،  از تخلیه روستا و حرکت به سمت مرکز و شمال کشورشان خودداری می کنند.
برخی از این روستاها به شدت به خط مرزی لبنان – اسرائیل نزدیک اند به همین دلیل شاهد تبادل آتش میان اسرائیل و حزب الله هستند.

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسه

روستای مسیحی نشین
روستای مرزی مسیحی نشین "رمیش" در جنوب لبنان یکی از این روستاهاست که اهالی آن مخالف ترک روستا و تسلیم شدن در مقابل جنگی هستند که به گفته آنان، بر آنها "تحمیل" شده است.
روستای رمیش تنها دو کیلومتر با مرز اسرائیل فاصله دارد. 

"جوزف جرجور 68 ساله در تماس خبرگزاری فرانسه در مدت زمان کوتاهی که اینترنت ضعیف در روستا برقرار بود گفت "ما صلح طلب هستیم. اسلحه نداریم. از قبل تاکنون، جنگ را دوست نداریم.  می خواهیم  در خانه هایمان باقی بمانیم. نمی خواهیم در جنگ، طرف باشیم".


"جوزف جرجور 68 ساله روستای مرزی مسیحی نشین "رمیش" در جنوب لبنان

جنگ اسرائیل علیه لبنان / روستاهای مسیحی نشین تخلیه نمی کنند / کمبود دارو و غذا و ادامه حملات

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اضافه کرد: صدای حملات و بمباران اندکی این روستا را رها نمی کند. در این روستای معروف به کشت توتون و مزارع زیتون، جرجور افزود:  " ما در محاصره هستیم.  (...) راه ها باز نیستند. رفتن به سمت بیروت سخت است. 

وی ادامه داد: اگر اسرائیل شلیک کند شلیک از بالای سر ما عبور می کند. و اگر حزب الله به آن پاسخ داد ، آن نیز از بالای سر ما عبور می کند. 
با این حال این مرد روستایی که به همراه همسرش در روستا زندگی می کنند گفت: "ما تا آخرین نفس در روستای خودمان ، باقی می مانیم. از روستای مان یا از خانه مان دست نمی کشیم. هر اتفاقی رخ دهد در روستای خود می مانیم".

در کنار سختی های جابجایی و رفتن به دیگر مناطق، کمبود کالا در روستای رمیش اهالی را دچار مشکل کرده است.
این روستا 6 هزار ساکن دارد. رئیس دهیاری روستا "میلاد العلم" این آمار را می گوید.
روستا همچنین آوارگانی از دو روستای دیگر یعنی "عین ابل" و "دبل" را در خود جای داده است.

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسه

جنگ اسرائیل علیه لبنان / روستاهای مسیحی نشین تخلیه نمی کنند / کمبود دارو و غذا و ادامه حملات

دهیار روستا می گوید: " زندگی از اکتبر 2023 متوقف شده است. همه مشاغل آزاد و فعالیت های اقتصادی و بخش کشاورزی، متوقف شده است. هر کسی که پس اندازی داشت هم در چند ماه اخیر، آن را خرج کرد". اکتبر 2023 زمان آغاز تبادل آتش میان اسرائیل و حزب الله لبنان است.

وی افزود: ما به عنوان دهیاری، توانستیم برخی کمک ها را از سازمان های غیردولتی جمع آوری کنیم. این کمک ها با همراهی ارتش لبنان و اطلاع یونیفیل (نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد) منتقل می شوند. آخرین محموله روز پنجشنبه رسید. با این حال نمی توانیم جای دولت را بگیریم.
 
اهالی روستا در جنگ های قبلی از جمله جنگ 2006 میان حزب الله لبنان و اسرائیل نیز خانه های خود را ترک نکردند و روستا تخلیه نشد.

دهیار روستا (میلاد العلم) گفت: جنگ 2006 ، 33 روز طول کشید ... اما الان جنگ از یک سال قبل ادامه دارد. نمی دانیم آینده چه می شود. ولی این موضوع باعث نمی شود اهالی، روستا را تخلیه کنند زیرا می دانند اگر خانه شان را ترک کنند و آواره شوند معلوم نیست کی بر می گردند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: روستاهای با اکثریت مسیحی نشین در جنوب لبنان از حملات اسرائیل دور مانده اند اما روستاهای شیعه نشین اطراف آنها ، به دلیل بمباران اسرائیل، با تخریب های گسترده ای روبه رو شدند. اهالی نیز این روستاها را ترک کرده اند.

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسهجنگ اسرائیل علیه لبنان / روستاهای مسیحی نشین تخلیه نمی کنند / کمبود دارو و غذا و ادامه حملات

 مثل روستای رمیش، دو سوم ساکنان روستای مسیحی نشین"القلیعه" هم خانه های خود را ترک نکرده اند. این روستا 4 کیلومتر با مرز فاصله دارد. 
"بیار الراعی" روحانی مسیحی در این روستا گفت با وجود اینکه نام روستا در هشدارهای تخلیه اسرائیل وجود داشت اما اهالی تصمیم گرفتند روستا را تخیله نکنند. وی افزود: تخلیه نمی کنیم. ما افراد مومنی هستیم و به خاک خود پایبندیم.
هم اکنون از 900 خانواده ای که در این روستا زندگی می کردند 500 خانواده باقی مانده اند.

این درحالی است که روستا با سختی بسیار در تهیه برخی داروها،  کمبود سوخت و حتی دشواری در جابجایی و رفت و آمد روبه رو است. 
بیمارستان نزدیک روستا در شهر کوچک مرجعیون هم تعطیل شده است.

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسه

روستای مسیحی نشین

  روحانی مسیحی در این روستا ادامه داد: "ما در روستایمان فعالیت های نظامی نداریم. تلاش کردیم تا کنون هیچ فعالیت نظامی در روستای خود نداشته باشیم. تاسیسات نظامی نداریم".

در مرکز روستا، مجسمه قدیس جرجس وجود دارد. اول صبح، رفت و آمدها کم است اما صدای بمباران و حملات و واکنش ها به آن کاملا شنیده می شود. 

اهالی روستا تلاش می کنند رنج جنگ را برای یکدیگر کم کنند. به ویژه از طریق فعالیت های کلیسا . این موضوع را خانم "بولین متی" 40 ساله یکی از اهالی روستا می گوید: "نمی توانستیم این یک سال را سر کنیم مگر اینکه این فعالیت ها وجود داشتند. به کلیسا می رویم و فراموش می کنیم جنگ وجود دارد".

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسه

روستای مسیحی نشین

 با این حال، ترس به طور کامل تمام نمی شود. او می گوید وقتی متوجه شد روستایش از سوی اسرائیل در فهرست تخلیه قرار گرفته گریه کرد. 
 او مادر 4 فرزند است. بزرگترین آنها پسر 18 ساله و کوچکترین شان هم دختر 4 ساله است. وی ادامه داد: دیگر تحمل شکسته شدن دیوار صوتی یا بمباران را ندارم. وقتی اینها را می شنوم جیغ می کشم.

با این حال، فکر کردن به اینکه روستا را ترک کند و در جای دوری آواره شود او را نگران می کند. به ویژه که حقوق همسرش که در ارتش، سرباز است زیاد نیست. 

 وی ادامه داد: جنگ بر ما تحمیل شد. ما ارتباطی به جنگ نداریم. بر باقی ماندن در روستایمان پافشاری می کنیم. چرا باید روستایمان را ترک کنیم؟ من اصرار دارم باقی بمانم با وجود اینکه 4 بچه دارم. نمی خواهم آواره خیابان ها شوم.

روستای مسیحی نشین"القلیعه" در جنوب لبنان - خبرگزاری فرانسه


روستای مسیحی نشین

روستای مسیحی نشین

روستای مسیحی نشین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان