ماهان شبکه ایرانیان

۱۳ مزیت جادویی طب سوزنی! + فلسفه طب سوزنی

کشور چین مهد انواع روش‌های درمانی و داروهای گیاهی کارآمدی است که به سبب مزایای بیشماری که دارند راه خود را به سرزمین‌های دیگر هم باز کرده‌اند.

یکی از این درمان‌های فوق‌العاده طب سوزنی نام دارد که با هدف برطرف کردن درد در نقاط مختلف بدن انجام می‌شود؛ هرچند که کارکرد دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما بعضی از افراد بر این باورند که انرژی حیاتی بدن را متعادل می‌کند.

طب سوزنی چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، طب سوزنی از جمله روش‌های درمانی سنتی در کشور چین به شمار می‌رود که در طی آن با وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن، منجر به تحریک جریان انرژی و بهبود عملکرد کلی آن خواهند شد. در حقیقت هر کدام از سوزن‌های مورد استفاده در این فرآیند آسیب کوچک و جزئی در محل ورود خود ایجاد می‌کنند که سیگنال لازم برای پاسخ‌دهی از سمت بدن را به وجود می‌آورد تا در نتیجه‌ی آن سیستم ایمنی تحریک شود و گردش خون در ناحیه‌ی ورودی افزایش یابد.

تاریخچه‌ی این فرآیند درمانی به حدود دو هزار سال پیش و دوران چین باستان باز می‌گردد و اولین مستندات مربوط به آن هم در کتاب «نی جینگ» دیده شده که در آن به صورت کامل در مورد انرژی حیاتی، مسیرهای مربوط به آن و نقاطی که باید سوزن‌ها در آن وارد شوند صحبت شده است.

فلسفه طب سوزنی چیست؟

پیش از بررسی مزایای طب سوزنی بهتر است به فلسفه‌ی آن هم نگاهی بیندازیم. جالب است بدانید که فلسفه‌ی چینی این فرآیند چندان هم منطبق بر علم و دیدگاه‌های پزشکی نیست؛ چرا که درمانگران زمان باستان بر این باور بودند که بدن انسان سرشار از نیروی حیات بخش و نامرئی به نام چی است و زمانی که این چی به خوبی در جریان باشد به تمامی قسمت‌های بدون می‌رود و سلامت اشخاص را تضمین می‌کند؛ در مقابل اگر جریان چی مسدود یا به صورت ناقص انجام شود، بیماری در بخش‌های مختلف بروز خواهد کرد.

با توجه به موارد فوق، فرو کردن سوزن‌ها در مسیرهای حرکت چی به برقراری مجدد جریان آن و در نهایت تسکین بیماری شما کمک خواهد کرد.

مزایای طب سوزنی

زمانی که صحبت از طب سوزنی می‌شود، بیشتر افراد کنجکاو هستند بدانند که علت محبوبیت این روش درمانی و گسترش آن در سرتاسر کره‌ی زمین چیست؟ حقیقت این است که بدون درد بودن این فرآیند و مزایای بی‌شماری که دارد، افراد زیادی را به انجام آن ترغیب می‌کند. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

بهبود کیفیت خواب

همه‌ی ما به دلایل مختلف از قبیل فشار روانی و استرس ممکن است بی‌خوابی را تجربه کنیم. اما زمانی که این مسئله به صورت مداوم تکرار شود، مشکلات متعددی را برای اشخاص ایجاد می‌کند و بر روی وضعیت سلامت آن‌ها نیز اثر می‌گذارد؛ با این حال جای نگرانی نیست چرا که یکی از مزایای طب سنتی بهبود کیفیت خواب و تعادل احساسات و عواطف است. با استفاده از این سوزن‌های ریز جریان انرژی در بدن شما به تعادل می‌رسد و تجربه‌ی خواب سریع و باکیفیت هم امکان‌پذیر خواهد شد.

تسکین دردهای میگرنی

میگرن نوعی سردرد شدید با علائمی خاص است که گاهی اوقات به سبب شدت بالای خود زندگی روزمره و کار افراد را مختل می‌کند؛ با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از طب سوزنی می‌تواند با افزایش ترشح ترکیبات شیمیایی از قبیل اندروفین و تقویت گردش خون به تسکین دردهای میگرنی کمک کند.

از طرفی دیگر افزایش ترشح ترکیبات ضدالتهاب از قبیل سیتوکین و فاکتور رشد تحت تاثیر طب سوزنی در کاهش التهاب و فاکتورهای تشدیدکننده‌ی میگرن هم موثر است.

کاهش استرس

بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده از طب سوزنی می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب هم موثر واقع شود؛ به طوری که افراد چند دقیقه بعد از شروع درمان احساس آرامش و سبکی می‌کنند. فشردن سوزن‌ها در نقاط مشخص بدن انبساط عضلات، افزایش جریان خون و ترش هورمون‌های آرامش‌بخش نظیر ملاتونین را به همراه دارد که در نهایت آثار مخرب استرس بر روی اندام‌ها را نیز کاهش می‌دهد و بدن را به حالت تعادل و آرامش می‌رساند.

کمک به درمان اعتیاد

شاید شنیدن این مسئله برای شما تعجب‌آور باشد، اما کمک به درمان اعتیاد هم از دیگر مزایای طب سنتی به شمار می‌رود. هرچند این روش درمان مستقلی برای ترک اعتیاد محسوب نمی‌شود اما استفاده از آن در کنار سایر رویکردها به تعادل سطح انرژی در بدن و کاهش تمایل به مصرف انواع مواد مخدر و الکل کمک می‌کند.

در حقیقت تحریک ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز از قبیل اندروفین به واسطه‌ی استفاده از سوزن‌ها، کاهش هوس‌های شدید افراد معتاد و بروز علائم ترک را در آن‌ها به همراه دارد.

بهبود آلرژی

بهترین راهکار برای درمان آلرژی ممانعت از تماس با ترکیبات آلرژی‌زا است؛ اما این مسئله همیشه هم ممکن نیست و به همین جهت بیشتر افراد به سراغ درمان‌های موجود می‌روند که طب سوزنی یکی از بهترین آن‌ها محسوب می‌شود. استفاده از این درمان باستانی چینی گردش خون و لنف را تحریک می‌کند و به سبب تاثیری که بر روی عملکرد سلول‌ها و اندام‌ها بدن دارد، پاسخ سیستم ایمنی را تعدیل و به این طریق به کاهش و بهبود علائم آلرژی کمک می‌کند.

افزایش وضوح شناختی

مزایای طب سوزنی صرفاً به بهبود دردهای جسمانی محدود نمی‌شود و این فرآیند به عنوان یک روش درمانی سنتی در بهبود وضوح شناختی و عملکرد مغز هم نقش موثری دارد و استفاده از آن به بهبود عملکرد نورون‌ها و تسهیل ارتباطات عصبی منجر می‌شود که در نهایت توانایی‌های شناختی و حافظه را ارتقا می‌دهد. این مسئله، در کنار بهبود کیفیت خواب حاصل از این فرآیند قدرت اندیشه و تمرکز شما را هم افزایش خواهد داد.

کاهش قاعدگی دردناک

شما می‌توانید از مزایای طب سوزنی برای کاهش دردهای قاعدگی خود بدون نیاز به مصرف قرص و دارو و درمان‌های دیگر بهره‌مند شوید. این سوزن‌های نازک و استریل بعد از ورود به نقاط مشخصی در بدن تعادل در جریان انرژی، ترشح هورمون اندروفین (مسکن طبیعی درد)، انبساط عضلات، بهبود گردش خون و کاهش استرس و اضطراب را به همراه دارند و به این طریق به کمک‌تر شدن علائم قاعدگی‌های شدید و بسیار دردناک کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که با استفاده از طب سوزنی می‌توان گام‌های موثری در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برداشت؛ چرا که این فرآیند بر روی فعالیت سلول‌های ایمنی از قبیل سلول‌های T، B، NK و سیتوکین‌ها اثر می‌گذارد و عملکرد کلی آن‌ها را در دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا بهبود می‌بخشد.

همان‌طور که ملاحظه کردید استرس تاثیرات مخربی بر روی کلیه‌ی بخش‌های بدن از قبیل سیستم ایمنی آن دارد، در صورتی که طب سوزنی باعث کسب آرامش و برطرف کردن استرس و به این ترتیب عملکرد قدرتمندتر این سیستم می‌شود.

بهبود هضم غذا

اگر تا به حال از روش‌های درمانی گوناگون برای برطرف کردن مشکلات گوارشی خود استفاده کرده‌اید، اما هیچ یک از آن‌ها چاره‌ساز نبوده‌اند توصیه می‌کنیم طب سوزنی را هم امتحان کنید که روشی کاملاً بی‌خطر و موثر محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که این روش درمانی سنتی اندام‌های دخیل در گوارش از قبیل روده و معده را تقویت و در عین حال التهاب شکم و پانکراس را کم می‌کند؛ به همین جهت عملکرد دستگاه گوارش تنظیم و هضم غذا هم در آن راحت‌تر انجام می‌شود.

افزایش انرژی

در سال‌های اخیر استفاده از طب سوزنی به عنوان راهکاری موثر در کاهش خستگی و افزایش انرژی مورد توجه متخصصان بوده است. در حقیقت این روش درمانی با تنظیم جریان انرژی در بدن، تحریک سیستم عصبی، کاهش سطح استرس و خستگی روانی و بهبود عملکرد عضلات، سطح انرژی را در بدن بالا می‌برد.

کاهش کمردرد

امروز عموم مردم از مزایای طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی-عضلانی آگاه هستند که انواع کمردرد هم از جمله‌ی آن‌ها محسوب می‌شوند. تحقیقات حاکی از آن هستند که پیگیری این روش درمانی تاثیرات چشم‌گیری دارد و با تحریک اعصاب عضلات و بافت‌های گوناگون منجر به ترشح اندروفین و بتااندروفین‌هایی می‌شود که در نقش تسکین‌دهنده‌ی درد عمل می‌کنند. البته این تمام ماجرا نیست و طب سوزنی کاهش التهاب و انقباض عضلات و در نتیجه بهبود حرکت مفاصل را هم به همراه خواهد داشت.

کمک به درمان ناباروری

طب سوزنی از جمله روش‌های مکمل برای درمان ناباروری محسوب می‌شود و از طریق راه‌های زیر به رفع این مشکل کمک می‌کند:

  • کاهش سطح استرس: اضطراب و استرس از جمله عوامل موثر در ناباروری محسوب می‌شوند و استفاده از طب سوزنی با ایجاد تعادل در احساسات و عواطف افراد کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی را به همراه دارد.
  • افزایش جریان خون به سمت اندام‌های دخیل در تولید مثل: همان‌طور که ملاحظه کردید افزایش گردش خون یکی از اثرات بالقوه استفاده از طب سوزنی است. حال زمانی که پزشک از این راهکار درمانی برای ناباروری استفاده می‌کند منجر به افزایش جریان خون به سمت تخمدان و رحم و در نتیجه فراهم کردن شرایط بهتری برای لانه‌گزینی می‌شود.
  • بهبود کیفیت اسپرم و تخمک‌ها: تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است با بهبود کیفیت اسپرم و تخمک‌ها شانس باروری را در افراد افزایش دهد.
  • تنظیم سطح هورمون‌ها: با استفاده از طب سوزنی سطح هورمون‌های دخیل در باروری به تعادل می‌رسد و این وضعیت به افزایش شانس بارداری در افراد کمک خواهد کرد.

کنترل دردهای مزمن

با استفاده از طب سوزنی نتایج امیدوارکننده‌ای در کنترل دردهای مزمن دیده شده است که شامل آرتریت، کمردرد و میگرن هستند. در حقیقت استفاده از سوزن‌ها ترشح ترکیبات شیمیایی تسکین‌دهنده‌ی درد در بدن را افزایش می‌دهند و به این شکل منجر به کاهش نیاز شما به مصرف دارو می‌شوند. از طرفی دیگر عملکرد نامناسب سیستم ایمنی، کیفیت نه‌چندان ایده‌آل خواب و میزان بالای التهاب هم که در بیشتر بیماری‌ها مزمن وجود دارند به کمک مزایای طب سوزنی بهبود خواهد یافت.

طب سوزنی چطور انجام می‌شود؟

حال که با مزایای طب سوزنی آشنا شدید، بد نیست به روش کلی انجام این فرآیند هم نگاهی بیندازید. پس از مراجعه به پزشک متخصص، او وضعیت شما را به دقت بررسی می‌کند و با گرفتن یک شرح حال کلی در مورد سوابق بیماری‌ها، داروهای مصرفی و مواردی از این قبیل یک طرح درمانی ارائه می‌دهد. پس از این کار روند درمان رسماً آغاز خواهد شد:

  • با توجه به نوع درمان روی صندلی می‌نشینید یا اینکه روی تخت دراز می‌کشید.
  • پزشک محل موردنظر را با الکل ضدعفونی می‌کند تا مانع بروز عفونت در بدن شود.
  • در این مرحله متخصص سوزن‌ها را وارد بدن می‌کند که تعداد و مدت زمان قرارگیری هر یک از آن‌ها با توجه به شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است.
  • گاهی اوقات لازم است سوزن‌ها با هدف سرعت بخشیدن به روند درمان بچرخند یا اینکه در جایشان حرکت داده شوند.
  • پس از سپری شدن زمان مورد نیاز پزشک سوزن‌ها را از بدن خارج می‌کند.

طب سوزنی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

چنانچه یکی از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند می‌توانید به سراغ درمان با طب سوزنی بروید و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید:

  • بیماران با دردهای مزمن؛
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی؛
  • بیماران با درد مفاصل و کمردرد؛
  • افراد با التهاب شانه؛
  • اشخاص دچار آلرژی؛
  • افراد چاق؛
  • قاعدگی‌های دردناک؛
  • بیماری‌های گوارشی از قبیل درد معده، شکم و سندرم روده تحریک‌پذیر؛
  • افراد با اسپاسم و دردهای عضلانی؛
  • بیماری‌های خونی مختلف از قبیل آریتمی قلب، کم‌خونی و فشارخون؛
  • مشکلات سینوسی و عوارض ناشی از آن از قبیل سرگیجه و گوش‌درد؛
  • خانم‌های دارای مشکلات ناباروری، اندومتریوز و کیست‌های تخمدان؛

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید مزایای طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی سنتی قدیمی بسیار زیاد است و استفاده از آن با تعادل جریان انرژی در بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌تواند بیماری‌های مختلف و مشکلات سلامتی را رفع کند و کیفیت زندگی را افزایش دهد. البته تشخیص کارآمدی این فرآیند برای مشکل شما وابسته به نظر پزشک متخصص است؛ چرا که در بیشتر موارد طب سوزنی به عنوان روشی مکمل در کنار سایر درمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا میزان اثرگذاری آن‌ها را افزایش دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان