ماهان شبکه ایرانیان

ابرتوفان‌ها به کابینه بی‌بی بازمی‌گردنند

ماه عسل کوتاه‌مدت نتانیاهو

شماره روزنامه: ۶۱۲۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ...

سیاست اسرائیل چقدر دچار شکاف است؟

خیلی. از زمان تشکیل کابینه ائتلافی و جنگی اضطراری پس از حمله حماس در 7اکتبر2023، نتانیاهو خود را گرفتار بازی بی‌پایان سنجش تعداد کرسی‌های حامیانش در کنست در برابر تصمیمات سیاسی احتمالی دید. یکی از جدی‌ترین اتفاقات برای رویارویی با نتانیاهو، استعفای مهم‌ترین رقیب سیاسی او، بنی گانتس از کابینه جنگ بود. او در ماه ژوئن استعفا کرد و هشت کرسی کنست را با خود برد که برای تضعیف اکثریت نخست‌وزیر کافی بود؛ اما او را ساقط نمی‌کرد. دلایل گانتس برای استعفا این بود: امتناع نتانیاهو از برنامه‌ریزی برای «روز بعد» درگیری در غزه و دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها. یکی از لحظات مهم، بازگشت یکی از سرسخت‌ترین منتقدان نتانیاهو، یعنی «گیدئون ساعر» به کابینه ائتلافی بود که چهار کرسی مورد نیاز برای تقویت نتانیاهو و ایجاد وزنه تعادلی برای وتوی وزرای راست‌افراطی را با خود آورد.

نتانیاهو چقدر منفور بود؟

در اکتبر2023، اندکی پس از حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل که بسیاری نتانیاهو را مسوول آن می‌دانستند، نظرسنجی روزنامه عبری زبان «معاریو» میزان محبوبیت نخست وزیر را تنها 29درصد نشان داد و 48درصد از پاسخ‌دهندگان رقیب او گانتس را ترجیح دادند. نظرسنجی این روزنامه در همان زمان نشان داد که 80درصد از اسرائیلی‌ها خواستار این بودند که ببینند نتانیاهو در قبال شکست‌هایش در 7اکتبر پاسخ‌گو می‌شود. مدیریت نتانیاهو بر جنگ محبوبیتی برایش نیاورد. در ماه آوریل، ماه‌ها اعتراض با تجمع ده‌ها هزار معترض در خیابان‌های قدس اشغالی به اوج خود رسید و خواستار برکناری نتانیاهو و توافقی برای آزادی اسرا شدند. در مقابل، نظرسنجی کانال 12اسرائیل پس از شهادت نصرالله نشان داد که 38درصد از پاسخ‌دهندگان از نخست‌وزیر حمایت می‌کنند؛ درحالی‌که لاپید، رهبر مخالفان، 27درصد رای آورد.

نتانیاهو اکنون غیرقابل توقف است؟

«آلون پینکاس» سفیر سابق اسرائیل و منتقد قدیمی نتانیاهو به الجزیره گفت: «افرادی که بسیاری از آنها برای روزنامه‌های غربی کار می‌کنند، می‌گویند این نظرسنجی‌ها به این معنی است که نتانیاهو در قله است.» او می‌گوید: اما«چنین نیست.» به گفته پینکاس، «نتانیاهو پس از حملات پیجری و ترور نصرالله محبوبیت زیادی پیدا کرد؛ اما این محبوبیت کوتاه‌مدت بود. اکنون همه چیز به حالت عادی بازگشته است.» این سفیر افزود: «منظورم این است که او اخیرا میزبان یک ویدئو بود که از مردم لبنان می‌خواست قیام کنند، با حزب‌الله بجنگند و رژیم را تغییر دهند. این عجیب است.» به همین ترتیب، موج محبوبیت در مراحل اولیه شادی پس از حمله به یکی از دشمنان بلندمدت کشور، حزب‌الله، نیز به نظر می‌رسد در حال تزلزل است. با این حال، این نگرانی‌های داخلی و سرنوشت اسرای باقی‌مانده اسرائیلی در غزه است که ستاره بخت نتانیاهو را با علامت سوال مواجه کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان