سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در روزهای اخیر و در انتهای دوران فعالیت سازمان سینمایی دولت سیزدهم، خبر برگزاری جشنوارههای مختلف سینمایی یکی پس از دیگری منتشر می شود و این نشان از برنامه ریزی و آمادگی مدیران ارشد این سازمان از ماهها قبل برای برگزاری منظم رویدادهای فرهنگی دارد.
اما در میان خبرهای منتشر شده این روزها، باز هم جشنواره فیلم کوتاه تهران مثل چند دوره اخیر حاشیه ساز شد.
ماجرای حاشیه های ادامه دار جشنواره فیلم کوتاه تهران از سال گذشته اوج گرفت که فیلمی با ساختاری بر خلاف موازین فیلمسازی اجتماعی بدون در نظر گرفتن مصالح ملی در جهت تشویق و ترغیب دانش آموزان به اعمال هنجارشکنانه با گروهی از عوامل حامی آشوبهای سال 1401 به جشنواره کوتاه راه یافت.
این فیلم ضعیف به کارگردانی یکی از کارمندان این انجمن، تهیهکنندگی هادی آقاجانی (معاون تولید انجمن سینمای جوانان) و نویسندگی محمد منصوبی (مدیر باشگاه فیلم اولیها انجمن سینمای جوانان ایران) در سازمان اوج تهیه شده بود و نه تنها به جشنواره فیلم کوتاه دوره چهلم راه یافت بلکه در اختتامیه جایزه بهترین فیلمنامه نیز توسط مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به معاون خود محمد منصوبی اهدا شد.
شنیدهها حاکی از آن است که حاشیههای این فیلم آغازی بود بر اعتراض اهالی سینمای کوتاه که اعتقاد داشتند مدیران انجمن و دبیر جشنواره به جای ارزیابی بر اساس کیفیت و شاخص فنی فیلمها، توجه ویژهتری نسبت به کارمندان این انجمن دارند و به نظر میرسد علاقهمند هستند جوایز را میان کارمندان این مجموعه تقسیم کنند.
خاک بازی با بودجه بیت المال
این ماجراها حالا به جشنواره چهل و یکم نیز سرایت کرده است و با انتشار خبر هیات انتخاب بخش داستانی و 55 فیلم این دوره دوباره اعتراض ها بالا گرفت. هیات انتخاب جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران بیش از آنکه با نگاه سینمایی باشد محصول رفاقت مدیر انجمن است.
حضور محمدرضا کردلو به عنوان کارمند سازمان اوج که در مرکز فیلم و سریال این سازمان فعالیت می کند و دانش اقباشاوی کارگردان فیلم «قرارگاه سری» که سال گذشته با نام «اسفند» از طرف این سازمان به جشنواره فجر ارسال اما پذیرفته نشد و احتمالا امسال با تغییر اسم دوباره متقاضی حضور در جشنواره فجر خواهد شد، نشان از آن دارد که انجمن سینمای جوانان تبدیل به شعبه دیگر سازمان اوج و نیروهای آن شده است.
از طرفی معاون فعلی انجمن نیز که سابقه حضور در این سازمان را دارد و تمام آثار مبتدی او هم از طرف اوج تامین می شود نقش بسزایی در این انتخاب ها داشته است. همچنین زمزمه ساخت فیلم بلند سینمایی فیلم پرحاشیه سال قبل با سرمایهگذاری سازمان اوج به گوش می رسد که جای سوال و ابهام اساسی دارد.
بیشتر بخوانید:
تقدیم جشنواره فیلم کوتاه تهران به رفقای «خیابان برادران مظفر»
اما ماجرا فقط به اینجا ختم نمی شود و در بین آثار انتخاب شده نام های دیگری نیز به چشم می خورد. فیلم «مرتد» به کارگردانی مشترک امیرابیلی و داوود مرادیان که دو سال گذشته با اسم «گورکن» تولید شد و به دلیل کیفیت پایین به جشنواره همان سال راه نیافت،
در بین فیلم های منتخب بخش داستانی نیز دیده می شود. امیر ابیلی به عنوان یکی از نویسندگان فیلم شکست خورده سازمان اوج یعنی «آبی روشن» که در گیشه حتی نتوانست به فروش یک میلیارد تومانی برسد رابطه بسیار نزدیکی با این سازمان دارد باز هم شائبه برگزاری رفاقتی این جشنواره را پررنگتر میکند.
آنچه این رفیق بازی سریالی در سال های اخیر را در برگزاری انجمن سینمای جوان را مستندتر میکند، تشکلی با عنوان «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» است که سالها قبل توسط مدیرعامل انجمن سینمای جوان، امیر ابیلی و... و. تاسیس و آغاز به فعالیت کرد.
افراد مذکور پس از یک دوره کوتاه فعالیتی در عرصه تولید آثار نمایشی و مدیریت رسانه مشغول به کار شدند. تصویر بالا بخشی از بولتنی تحت عنوان «نقد روز» است با هدایت و حمایت سازمان اوج در بازه برگزاری جشنواره فیلم فجر منتشر و توزیع میشد.
درباره امیرابیلی بیشتر بخوانید:
لازم به ذکر است امیر ابیلی فعالیتهای خود را در مقام فیلمنامهنویس مدت زمانی پس از انتصاب مدیرعامل فعلی انجمن سینمای جوان در مقام سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما آغاز کرد.
نکته دیگری که مثل دوره گذشته جشنواره باز هم به چشم میخورد حضور معاونان و مدیران این انجمن به عنوان تولید کننده در جشنواره است. حضور فیلم کوتاه «روز خداحافظی» به تهیه کنندگی هادی آقاجانی که خود از مدیران و معاونان انجمن است در بخش مسابقه ملی، رقابت را برای سایر فیلم ها بی معنی می کند زیرا در نهایت احتمالا همانند سال گذشته باز هم جوایز بین خود مدیران و مسئولان انجمن سینمای جوانان تقسیم و توزیع خواهد شد.
به نظر می رسد انتخاب این نوع سیاست گذاریها و همچنین تقدیم جشنواره فیلم کوتاه تهران به گروه مستقر در «خیابان برادران مظفر» برای آن است که مدیران انجمن سینمای جوان در فکر آینده کاری خود پس از تغییر مدیریت در این مجموعه در دولت جدید هستند.
وضعیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران به اندازه ای بغرنج شده است که چهره های شاخص سینمای کوتاه مدت هاست به دلیل همین نگاه غیر حرفه ای و رفاقتی از این مجموعه فاصله گرفته اند و جای خود را به گعده های دوستانه داده است.
رئیس انجمن سینمای جوان سال گذشته ادعا کرده بود که 55 درصد فیلمهای حاضر در این رقابت متعلق به فیلمسازان شهرستانی است و این ادعا را میتوان پذیرفت اما قرائن و شواهد نشان میدهد جوایز این جشنواره متعلق به کارمندان(رفقا انجمن قدیم) او خواهد بود.
با این حال از رائد فریدزاده رئیس احتمالی سازمان سینمایی انتظار میرود به محض صدور حکم، نظارت بر کیفیت برگزاری و داوریهای این جشنواره با جزئیات دنبال کند.