ماهان شبکه ایرانیان

جگوار دیگر آن خودروساز افسانه‌ای سابق نیست؛ حرکت به‌سوی آینده تمام‌برقی

جگوار با توقف تولید اکثر مدل‌های فعلی، روی آینده‌ای تمام‌برقی تمرکز خواهد کرد.

جگوار زمانی با خودروهای لوکس و نمادینش شناخته می‌شد. در طول 90 سال گذشته این خودروساز بریتانیایی برخی از شاخص‌ترین خودروهای جهان از جمله جگوار E-Type تا سدان باشکوه XJ6 را تولید کرد. اکنون جگوار تولید تمام مدل‌هایش به‌جز کراس‌اور F-Pace را متوقف کرده است.

به گزارش زومیت، تاتا موتورز هند، جگوار را در سال 2008 از فورد خریداری و آن را با لندروور ادغام کرد تا دو برند بریتانیایی را زیر یک چتر با عنوان JLR قرار دهد. تا سال 2018، جگوار در سه بخش بزرگ رقابت می‌کرد: سدان‌ها با XE، خودروهای اسپرت با F-Type و شاسی‌بلندها با I-Pace. مشکل این بود که برندهای رقیب مانند BMW مدل‌های شناخته‌شده‌تری داشتند و جگوار توانایی رقابت با آن مدل‌ها را نداشت.

جگوار دیگر آن خودروساز افسانه‌ای سابق نیست؛ حرکت به‌سوی آینده تمام‌برقی
خودرو جگوار F-Pace 90th Anniversary Edition

از سوی دیگر جگوار به‌دلیل تولید خودرو هایی با قابلیت اطمینان پایین، در ذهن مردم تصوری منفی از خود بر جای گذاشت. این دیدگاه منفی در بررسی مجله‌ی کار اند درایور از مدل جگوار XJ6 سال 1980 نیز بازتاب یافت و احتمالاً مدت‌ها پس از تعطیلی شرکت لوکاس (تأمین‌کننده‌ی قطعات الکتریکی خودروهای جگوار) ادامه داشت.

آدریان ماردل، مدیرعامل JLR، در ماه جولای امسال (تیر و مرداد) به سرمایه‌گذاران گفت: «ما در حال حذف پنج محصول با ارزش پایین‌تر هستیم. هیچ‌کدام از این‌ها خودروهایی نیستند که برایمان درآمد داشته باشند، بدین ترتیب آن‌ها را با خودروهای جدید روی پلتفرمی تازه، جایگزین می‌کنیم.»

به‌گزارش اتوبلاگ، پلتفرم جدید جگوار کاملاً برقی خواهد بود. معماری برقی جگوار (JEA) در سال 2025 رونمایی می‌شود و پیش‌نمونه‌ای از آن در اواخر همین سال معرفی خواهد شد. چنین تصمیمی با استقبال همگانی مواجه نشده است. نمایندگی‌های جگوار در کانادا اعلام کردند که به دلیل خسارات وارده و پیش‌بینی کاهش چشمگیر فروش پس از عرضه مدل‌های برقی، شرکت JLR را تحت پیگرد قانونی قرار خواهند داد.

رودن گلاور، مدیرعامل جگوار، در مصاحبه‌ای با Top Gear گفت: «با هر تصمیمی که می‌گیریم، از خود می‌پرسیم آیا تصمیممان باعث می‌شود مردم به جگوار همان‌طور که ما نیاز داریم فکر کنند؟ اگر این تصمیمات باعث نشود که مشتریان در نهایت 120٬000 پوند (156٬890 دلار) پرداخت کنند، چنین کاری را نمی‌کنیم.»

با توجه به فروش نامطلوب مدل‌های پیشین جگوار، توجیه تمایل مشتریان به پرداخت مبالغ هنگفت برای مدل‌های جدید این برند، دشوار به نظر می‌رسد؛ البته شاید چنین ریسکی برای جگوار سودآور باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی