ماهان شبکه ایرانیان

جوان‌ترین برندگان توپ طلا؛ از رونالدوی برزیلی تا مسی

در تاریخ فوتبال، بازیکنان جوان بسیاری توانسته‌اند به افتخار کسب توپ طلا دست پیدا کنند. از رونالدوی برزیلی تا لیونل مسی، هر یک با سبک و ویژگی‌های خاص خود، در سنین جوانی به اوج شکوفایی رسیده‌اند. این گزارش نگاهی دارد به جوان‌ترین بازیکنانی که موفق به کسب این جایزه ارزشمند شده‌اند.

برندگان جوان توپ طلا، احوالات جالبی داشتند.

به گزارش فوتبال 360، به بهانه نزدیک شدن به تاریخ مراسم توپ طلای امسال، قصد داریم جوان‌ترین برندگان این جایزه فردی را در طول تاریخ بررسی کنیم. 

یوهان کرایف؛ 24 سال و 8 ماه

استعداد استثنایی یوهان کرایف توسط فرانس فوتبال شناسایی شد؛ آن هم در دوران طلایی توتال فوتبال هلند. کرایف پس از ظهور در زادگاهش هلند در دهه 60 به سرعت در سراسر جهان به عنوان یک فوق ستاره شناخته می‌شد و با پیراهن سفید و قرمز آژاکس به بام فوتبال اروپا رسید. تقریباً 4 ماه قبل از 25 سالگی، کرایف اولین توپ طلای خودش را (در مجموع به 3 توپ طلا رسید) پس از قهرمانی در اروپا با آژاکس دریافت کرد.

مارکو فن‌باستن؛ 24 سال و یک ماه

کرایف بدون شک با استعدادترین و مشهورترین فوتبالیستی است که هلند تا به حال تولید کرده اما او جوان‌ترین فاتح توپ طلا در تاریخ درخشان این کشور نیست. این افتخار به مارکو فن‌باستن رسیده. فن‌باستن مانند هموطن افسانه‌ای‌اش، دوران حرفه‌ای خود را با 3 عنوان توپ طلا به پایان رساند. اولین مورد آن در سال 1988 به دست آمد زیرا او کاری را انجام داد که کرایف هرگز نکرد؛ قهرمانی اروپا با لاله‌های نارنجی. مهاجم هلندی در خط حمله غول فوتبال ایتالیا یعنی میلان تاثیرگذار بود و با هم‌تیمی‌هایی مثل رود گولیت و فرانک رایکارد برای دریافت توپ طلا رقابت داشت.

اوزه‌بیو؛ 23 سال و 11 ماه

اسپانیا، همسایه ایبریایی پرتغال بر بخش عمده رای‌گیری توپ طلا در دهه اول این انتخاب تسلط داشت اما اوزه‌بیو موفقیت آنها را مختل کرد. تیرانداز افسانه‌ای بنفیکا پس از اینکه در سال 1962 در مقابل جوزف ماسوپوست شکست خورد، سرانجام 3 سال بعد در رای‌گیری مقابل او به پیروزی رسید.

اوزه‌بیو متولد موزامبیک، اولین بازیکن سیاهپوست بود که این جایزه را برد. در آن فصل، ستاره بنفیکا 48 بار در 36 بازی در تمام رقابت‌ها گلزنی کرد. او همچنین در سال بعد به مقام دوم رده‌بندی توپ طلا رسید.

کریستیانو رونالدو؛ 23 سال و 9 ماه

کریستیانو رونالدو با روحیه جاه‌طلبی فوق‌العاده خود توانسته جوان ترین برنده توپ طلای پرتغال باشد. اولین توپ طلای او به سال 2008 و با منچستریونایتد برمی‌گردد.

رونالدو در پایان فصل 2008-2007 با شیاطین سرخ قهرمان لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا شد. او پس از به ثمر رساندن 31 گل در 38 بازی لیگ برتر در فینال لیگ قهرمانان مقابل چلسی گل زد. رونالدو سال بعد به رئال مادرید رفت و سانتیاگو برنابئو خانه او برای 4 توپ طلای بعدی بود.

اولگ بلوخین؛ 23 سال و یک ماه

اولگ بلوخین در اوکراین امروزی متولد و دومین نفر از 3 برنده توپ طلا از اتحاد جماهیر شوروی شد. لو یاشین 12 سال قبل از او و ایگور بلانوف کمی بیش از یک دهه بعد این جایزه را بردند. بلوخین به سرعت خود را به عنوان یک گلزن ذاتی در اوایل دوران حرفه ای خود با دیناموکیف تثبیت کرد و در 4 فصل اول حضورش در این باشگاه 89 گل به ثمر رساند. 23 مورد از این گل‌ها در سال 1975  شکل گرفت و دیناموکیف را به جام برندگان یوفا و بلوخین را به توپ طلا رساند.

جرج بست؛ 22سال و 7 ماه

جورج بست، اسطوره منچستریونایتد، یکی از اولین فوتبالیست‌های بریتانیایی است که به این حد از درخشش فردی رسید. او تنها بازیکن اهل ایرلندی شمالی برنده توپ طلا محسوب می‌شود. بعید است در آینده بازیکنی از هموطنانش به او بپیوندند. منچستریونایتد اولین تیم انگلیسی قهرمان جام باشگاه‌های اروپایی شد و بست بیشترین تحسین‌ها را با گلزنی‌های مداوم خود، حرکات تکنیکی محور کننده‌اش از جناحین و ظاهر زیبا کسب کرد. او همچنین در وقت های اضافه فینال جام باشگاه‌های اروپا مقابل بنفیکا گل زد.

لیونل مسی؛ 22 سال و 5 ماه

هیچ مردی تا به حال بیشتر از لیونل مسی برنده توپ طلا نشده و با داشتن 8 توپ طلا بعید به نظر می‌رسد بازیکنی هرگز به این آمار نزدیک شود. تنها 2 بازیکن در سنین پایین‌تر این جایزه را برده‌اند. جادوگر کوچک اولین جایزه خود را در سال 2009 در 22 سالگی دریافت کرد. مسی در آن سال به معنای واقعی یک فوق‌ستاره برای بارسا بود زیرا آنها یک شش‌گانه تاریخی و بی‌سابقه از جمله قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان و جام‌جهانی باشگاه‌ها کسب کردند. شاگردان پپ گواردیولا سال را به عنوان قهرمانان اسپانیا، اروپا و جهان به پایان رساندند. مسی در فینال جام حذفی، لیگ قهرمانان و جام جهانی باشگاه‌ها گلزنی کرد تا به بارسا کمک کند به یکی از هیجان‌انگیزترین شاهکارهای تاریخ فوتبال دست یابد. سال 2009 حتی بهترین سال فردی مسی در کاتالونیا نبود!

مایکل اوون؛ 22 سال و 4 روز

مایکل اوون آخرین بازیکن انگلیسی برنده توپ طلا و تنها بازیکنی است که در زمان بازی برای لیورپول موفق به کسب این جایزه شده. این گلزن بی‌رحم به لیورپول کمک کرد با جام اتحادیه، جام حذفی و جام یوفا در پایان فصل 2001-2000 سه‌گانه کسب کند. اوون به عنوان برترین گلزن باشگاه با 24 گل در تمام رقابت‌ها، فصل را به پایان رساند اما نمایش او در فینال جام حذفی چشم نوازترین عملکردش محسوب می‌شود. ملی‌پوش انگلیسی در دقایق 83 و 88 گلزنی کرد تا پیروزی 2 بر یک مقابل آرسنال را در ورزشگاه میلنیوم تضمین کند.

رونالدو؛ 21 سال و 3 ماه

بازی‌های درخشان این مهاجم برزیلی در ابتدای دوران حضورش در بازی‌های ملی و باشگاهی سبب شد تا لقب پدیده را به او بدهند؛ پدیده‌ای که اگر دچار مصدومیت‌ها نمی‌شد، عمردرخشش بیش‌تری داشت. رونالدو 2 بار برنده توپ طلا شده است. اولین توپ طلای او در سال 1997 در دوران حضورش در اینتر به دست آمد و در سن 21 سالگی تبدیل به  جوان‌ترین دارنده توپ طلا شد. جایزه بعدی این مهاجم در سال 2002 پس از یک جام جهانی پر شور با 2 گل مهم برای برزیل در فینال مقابل آلمان به دست آمد. او این مسابقات را با بردن کفش طلا به پایان رساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان