عصر ایران ؛ نهال موسوی - سریال امیلی در پاریس محصول کمپانی نتفلیکس است و از سال 2020 تا به امروز چهار فصل از آن منتشر شده است، داستان آن درباره دختر خانمی آمریکایی به اسم امیلی است که برای یک فرصت شغلی اتفاقی به پاریس سفر میکند. امیلی درپاریس سعی میکند تا در محل کارش موفق شود و از اختلاف فزهنگی بین آمریکا و اروپا اتفاقات جالبی شکل میگیرد.
حال بعد از 4 فصل از پخش این سریال، نتفلیکس اعلام کرده است که فصل بعدی آن در رم خواهد بود، این خبر برای علاقمندان به سریال تا حدودی غافلگیر کننده بود ولی جالب است که بیشترین واکنش و مخالفت با این قضیه را امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه نشان داد.
مکرون در مصاحبهای با مجله ورایتی داشت اعلام کرد:«ما از تولیدکنندگان میخواهیم که در پاریس بمانند، «امیلی در پاریس» در پاریس معنا دارد و در رم بیمعناست. فرانسه سخت مبارزه خواهد کرد تا جلوی انتقال این سریال به پایتخت ایتالیا را بگیرد.»
پس از اظهارات رئیسجمهور فرانسه «روبرتو گوالتیری» شهردار رم، در پاسخ به مکرون در شبکه ایکس نوشت: «امانوئل مکرون عزیز، نگران نباشید: امیلی در رم عالی عمل میکند. و کسی نمیتواند قلب را کنترل کند: اجازه دهید امیلی انتخاب کند.»
شهردار رم همچنین به هالیوود ریپورتر گفت: «آیا رئیسجمهور مکرون مسئله مهمتری برای نگرانی ندارد؟ دوست دارم باور کنم، حداقل میخواهم امیدوار باشم که ماکرون شوخی کرده است، چرا که او باید بداند که شرکتهای مانند نتفلیکس از سران کشورها دستور نمیگیرند و بر اساس فشار سیاسی کاری را نمیکنند.»
مکرون همیشه طرفدار این سریال بوده است و حتی در فصل چهارم آن همسرش - بریژیت (بانوی اول فرانسه) - زمانی که امیلی او را در یک کافه دید و درخواست سلفی کرد، لحظهای کوتاهی در این سریال بازی کرد. و در دنیای داستانی سریال، بریژیت یکی از پستهای شبکه اجتماعی امیلی را در فصل اول به اشتراک گذاشته و لایک می کند.
مکرون درباره حضور همسرش در این سریال گفت: «من فوقالعاده مغرور بودم و او از انجام این کار بسیار خوشحال بود. این فقط چند دقیقه است، اما فکر میکنم لحظه بسیار خوبی برای او بود. فکر میکنم برای تصویر فرانسه خوب است.»
علیرغم حضور همسر رئیسجمهور فرانسه در این سریال و تأثیر آن بر گردشگری، مکرون حضور کوتاه خودش در این سریال را نپذیرفت و در جواب به ورایتی گفت: «من کمتر از بریژیت جذاب هستم.»
شاید از بیرون نگاه کردن به این اتفاق تا حدی عجیب و یا ساده باشد ولی واقعیت این است که هر سیاستمداری دوست دارد که اتفاقات یک سریال با مخاطب جهانی در کشور یا شهر او ساخته شود.
مطالعهای که مرکز ملی فیلم فرانسه در ماه ژانویه انجام داد، درحالیکه این سریال به دلیل تمایل به کلیشههای پاریسی و اجتناب از مسائلی مانند بیخانمانی در شهر، انتقاد برخی از بینندگان فرانسوی را برانگیخته است، اما باعث رونق گردشگری در پایتخت این کشور شده است.
اما این مطالعه نشان داد که حدود یک دهم گردشگران پس از تماشای یک فیلم یا سریال خاص تصمیم گرفتند از فرانسه دیدن کنند و در 38 درصد از این موارد، «امیلی در پاریس» الهام بخش گردشگران بوده تا یک تعطیلات فرانسوی داشته باشند. این اتفاق نشان دهنده این است که یک سریال تا چه اندازه تاثیرگذار است
فرانسه با جذب 100 میلیون گردشگر خارجی در سال 2023 پربازدید ترین کشور جهان است و از این راه 64 میلیارد یورو درآمد داشته است، شاید فرانسه باید صدها میلیون دلار هزینه صرف میکرد تا بتواند بخشی از این گردشگران را جذب کند در عوض از طریق یک سریال به این مهم نائل آمده است که بسیار سادهتر و کم هزینهتر با دستاوردی بزرگتر است.
یا برای مثال بعد از انتشار سریال «امیلی در پاریس» تقاضا برای کلاه های برهی قرمز رنگ افزایش یافت. این امر به طور خاص مربوط به برند شَنِل بود که شخصیت اصلی سریال بارها با برخی محصولات آن دیده شد. یک فروشگاه اینترنتی که به فروش محصولات برند شَنِل می پردازد از افزایش 30 درصدی فروش خود بعد از انتشار فصل جدید این سریال خبر داد.
به همین دلیل است که سیاستمداران فرانسه و ایتالیا بر سر این که امیلی در پاریس بماند یا به رم برود چنین باهمدیگر درگیر شدهاند.