ماهان شبکه ایرانیان

«طرح ژنرال‌ها» غزه را به محاصره کامل درآورده است

آوارگی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها

شماره روزنامه: ۶۱۲۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ...

طبق گزارش شبکه الجزیره، در بیانیه این دفتر آمده است: «اشغالگران از 10روز پیش در استان‌های شمالی قتل‌عام می‌کنند و تاکنون بیش از 300نفر را به شهادت رسانده‌اند.» دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه همچنین اضافه کرد: «رژیم اشغالگر به دنبال اجرای طرح آوارگی بوده که بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین طرح آمریکایی-اسرائیلی در قرن بیست‌ویکم است.» گزارش «ایسنا» حاکی است که ارتش اشغالگر شروع به جداسازی شمال از بقیه نوار غزه کرده‌ است. همچنین 10روز است که با اجرای طرحی که به «طرح ژنرال‌ها» معروف شده، جبالیا، بیت حانون و بیت لاهیا در محاصره هستند و ساکنان فلسطینی آواره شده‌اند.

در سایه تشدید محاصره و حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی نوار غزه، روزنامه هاآرتص نیز گزارش داد طرح ارتش رژیم صهیونیستی محاصره و گرسنگی دادن تمام کسانی است که در شمال غزه باقی می‌مانند. به گزارش «ایسنا» روزنامه هاآرتص نوشت: «براساس طرح ژنرال‌ها، تمام کسانی که در شمال نوار غزه باقی می‌مانند تحت محاصره و گرسنگی قرار می‌گیرند. این طرح با قوانین بین‌المللی همسو نیست و فرصت‌های حمایت جامعه بین‌المللی از آن بسیار اندک است.»«ایسنا» همچنین در گزارشی نوشت، یک منبع امنیتی فلسطینی فاش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حمله زمینی خود به «جبالیا» در شمال نوار غزه، از «روبات‌های انتحاری» برای وارد کردن بیشترین خسارات مادی و انسانی استفاده کرده است.

این منبع امنیتی تصریح کرد، روبات‌های انتحاری شبیه خودروهایی هستند که حامل بشکه‌های حاوی چند تن مواد منفجره بوده و بین خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی حرکت می‌کنند و از راه دور توسط ارتش رژیم صهیونیستی کنترل می‌شوند. این منبع ادامه داد: این روبات‌ها قدرت انفجاری بالایی دارند؛ به‌طوری‌که می‌توانند کل یک محله مسکونی را تخریب کنند. این سلاح برای اولین‌بار در جریان تهاجم به اردوگاه جبالیا در ماه مه گذشته مورد استفاده قرار گرفت.الجزیره نیز در گزارشی نوشت: با افزایش تعداد شهدا در روز شنبه در جبالیا، ارتش اسرائیل دستور تخلیه شمال غزه را صادر کرد و به ساکنان نزدیک جبالیا دستور داد تا به جنوب غزه بروند. ارتش اسرائیل یک هفته پیش حمله مرگباری را در منطقه جبالیا آغاز کرد که هدف آن متوقف کردن تجدید سازمان حماس بود.

«پزشکان بدون مرز» اعلام کرد که این حملات هزاران غیرنظامی فلسطینی را به دام انداخته است. حماس در بیانیه‌ای گفت: اقدامات ارتش اسرائیل تلاشی برای «تنبیه مردم به‌دلیل عدم پذیرش آوارگی» بود. «هانی محمود»، خبرنگار الجزیره در گزارشی از دیرالبلح در مرکز غزه گفت که «انفجارهای قدرتمندی در بخش شمالی نوار غزه شنیده شد.» وی افزود که بسیاری از مجروحان «آغشته به خون به بیمارستان می‌رسند.»«مواث الکلوت» هم در گزارشی برای الجزیره، این محاصره یک‌هفته‌ای را «محاصره‌ای خفه‌کننده» توصیف کرد. او گزارش داد که وضعیت «بسیار وخیم» است؛ زیرا ارتش اسرائیل به بیمارستان «کمال عدوان» دستور توقف و تخلیه داده است. «برنامه جهانی غذا» (WFP) روز شنبه هشدار داد که تشدید خشونت‌ها در شمال غزه «تاثیر فاجعه باری بر امنیت غذایی هزاران خانواده فلسطینی دارد.»

آژانس سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه گذرگاه‌های اصلی به شمال بسته شده، گفت که از اول اکتبر هیچ کمک غذایی وارد نشده است. «آنتوان رنارد»، یکی از مدیران WFP در امور فلسطین گفت: «دسترسی به شمال اساسا قطع شده است و ما نمی‌توانیم در آنجا فعالیت کنیم.» وی گفت: «اگر درگیری در مقیاس فعلی ادامه یابد، مشخص نیست که ذخایر محدود غذایی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و عواقب آن برای خانواده‌های فراری وخیم خواهد بود.» ارتش اسرائیل روز شنبه نقشه‌ای از شمال غزه را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که در آن دستورالعمل‌هایی برای ساکنان اطراف جبالیا برای خروج ارائه داد.

ادامه جنگ زمینی در لبنان

مقاومت لبنان دیروز یکشنبه در ادامه عملیات‌های خود علیه ارتش رژیم صهیونیستی، تجمع نیروهای دشمن اسرائیلی در پادگان زبدین در مزارع اشغالی شبعا را با موجی از موشک‌ها هدف قرار دادند. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد صبح دیروز یکشنبه تجمع نیروهای دشمن اسرائیلی را در شهرک مارون‌الرأس با توپخانه هدف قرار داد. علاوه بر این رژیم صهیونیستی تلاش‌هایی برای نفوذ زمینی به برخی مناطق مرزی لبنان را آغاز کرد که با مقابله شدید نیروهای حزب‌الله لبنان مواجه شده و آنها تمام تلاش‌های دشمن صهیونیستی برای پیشروی و اشغال برخی روستاهای جنوبی هم‌مرز با فلسطین اشغالی را ناکام گذاشتند.به گزارش «ایسنا» ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان در روز کیپور (عید غفران) حدود 320پرتابه را از لبنان به اراضی اشغالی شلیک کرد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، ارتش رژیم اشغالگر مناطق اطراف تعدادی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در شمال فلسطین اشغالی را پس از ارزیابی امنیتی در پی تخلیه برخی از آنها به‌دلیل شلیک موشک و گلوله از سوی حزب‌الله لبنان «مناطق نظامی بسته» اعلام کرد.

این ارتش اعلام کرد مناطق نظامی بسته در طول مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان در حال حاضر شامل «زرعیت»، «شومرا»، «شتولا»، «ناتوا» و «ایون مناخیم» است.با این حال، گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی بامداد دیروز یکشنبه، رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان از جمله خانه‌های مسکونی و اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ده‌ها تن شهید و زخمی شدند. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی ساعت 2:40 بامداد دیروز یکشنبه حمله هوایی به مسجد قدیمی شهرک «کفر تبنیت» در استان «النبطیه» داشتند و آن را به‌طور کامل ویران کردند. همچنین این جنگنده‌ها کمی پس از ساعت سه بامداد آپارتمانی مسکونی در شهرک «بقسطا» در منطقه «الشرحبیل» واقع در شمال شرق «صیدا» را هدف قرار دادند. در منطقه بقاع نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز منطقه واقع در حدفاصل دو شهرک «مقنه» و «یونین» در شمال بعلبک را هدف قرار دادند.

حملات رژیم صهیونیستی تنها به خانه‌های مسکونی محدود نبوده، بلکه این رژیم پایگاه‌های ارتش لبنان، دفاع مدنی، تیم‌های پزشکی و نیروهای یونیفل را نیز هدف قرار می‌دهد.در حمله روز شنبه به شهرک «تمنین» در بعلبک چهار تن زخمی شدند و خسارات مالی به بیمارستان این شهرک وارد آمد. مدیریت بیمارستان شهرک تمنین در بیانیه‌ای با محکوم کردن حملات به مراکز درمانی و پزشکی لبنان اعلام کرد: این بیمارستان روز شنبه سه بار هدف حملات عامدانه رژیم صهیونیستی قرار گرفت. مدیریت این بیمارستان در ادامه تاکید کرد: «این حملات وحشیانه هرگز ما را از ادامه دادن راهمان باز نخواهد داشت تا زمانی که پیروز شویم.» در حملات به بقاع مرکزی نیز خساراتی به بیمارستان‌های «ریاق» و «تل شیحا» وارد شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به لبنان موجب تعطیلی پنج بیمارستان و 100مرکز بهداشت در این کشور شده است.

به گزارش «ایسنا» «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: «از مجموع 207مرکز مراقبت‌های اولیه درمانی موجود در مناطق درگیری در لبنان 100مرکز به‌دلیل تشدید خشونت‌ها تعطیل شده است.» به گزارش «العربی الجدید»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه با تاکید بر لزوم توقف حملات علیه کادر بهداشت و درمان لبنان که تاکنون نزدیک به 100 تن از آنها شهید شدند، نوشت: «تعداد زخمی‌ها رو به افزایش است و ساختار مراقبت‌های درمانی (در لبنان) برای مقابله با شرایط موجود به دلیل محدود بودن منابع انسانی و مالی نامناسب است.» پیش‌تر «راوینا شمداسانی» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل جمعه اعلام کرد: از اکتبر سال گذشته بیش از 100تن از نیروهای کادر پزشکی و اورژانس در مناطق مختلف لبنان جان باختند. شمداسانی با اشاره به اینکه این آمار توسط دفتر هماهنگی اقدامات بشردوستانه سازمان ملل جمع‌آوری‌شده اظهار کرد: «گزارش‌های متعددی از حملات هوایی علیه مراکز پزشکی دیگری و کشته شدن امدادگران و نیز آتش‌نشان‌ها دریافت کردیم.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان