ماهان شبکه ایرانیان

کرمانشاه ۶۷۵۴ نابینا و کم بینا دارد

شهبازی به حمایت بهزیستی از دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از ۲۹۹ دانش آموز و ۵۶ دانشجو حمایت می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه قریب 6800 نفر دارای اختلال بینایی دارد که از این تعداد 890 نفر نابینای مطلق هستند.
 
بهزاد شهبازی به مناسبت روز جهانی عصای سفید(24 مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، تعداد افراد دارای اختلال بینایی در استان را 6754 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 890 نفر نابینای مطلق بوده و 1769 نفر هم دارای اختلال شدید بینایی، 1146 نفر اختلال متوسط و 2940 نفر هم دارای اختلال خفیف بینایی هستند.
 
شهبازی با بیان اینکه از مجموع افراد دارای اختلال بینایی در استان 4409 نفر مرد و 2345 نفر زن هستند، گفت: این افراد در6483 خانواده زندگی می‌کنند. یعنی برخی خانواده‌ها دارای چند عضو دارای اختلال نابینایی هستند.
 
وی افزود: براساس میانگین کشوری از هر 10 هزار نفر جمعیت 30 نفر دچار اختلال بینایی هستند که این عدد در استان ما 34 نفر در هر 10 هزار نفر جمعیت است.
 
شهبازی ادامه داد: شهرستان کرمانشاه با 3153 نفر و قصرشیرین با 65 نفر دارای بیشترین و کمترین افراد دارای اختلال بینایی است.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به رشد 483 نفری افراد شناسایی شده دارای اختلال بینایی در استان نسبت به سال گذشته، دلیل این امر را فعال شدن کمیسیونهای مربوطه و شناسایی بیشتر افراد دارای اختلال بینایی عنوان کرد.
 
وی بیشترین علت نابینایی و کم بینایی در استان را اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و گفت: با توجه به این موضوع اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستورکار قرار داده‌ایم و برای خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول و از جمله دارای اختلال بینایی هستند، قبل از بارداری مجدد آزمایش ژنتیک انجام می‌شود.
 
شهبازی به اجرای طرح «آمبلیوپی» به منظور شناسایی کودکان دارای اختلال بینایی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در قالب این طرح 88 هزار غربالگری از کودکان سه تا شش سال با همکاری علوم پزشکی و آموزش و پرورش انجام شد که اجرای این طرح نقش موثری در درمان زودهنگام اختلالات چشمی خصوصا تنبلی چشم دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به خدمات بهزیستی برای توانمند سازی افراد دارای اختلال بینایی، گفت: در شهر کرمانشاه مرکزی به نام مرکز «عصای سفید» با ظرفیت 50 نفر داریم که در این مرکز به این افراد خدماتی نظیر آموزش مهارتهای زندگی، پرورش حواس جایگزین، آموزش خط بریل، کار با وسایل الکترونیک و... داده می‌شود. 
 
شهبازی به حمایت بهزیستی از دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از 299 دانش آموز و 56 دانشجو حمایت می‌کنیم. این افراد اگر دارای اختلال بینایی خفیف باشند تا 50 درصد و اگر دارای اختلال بینایی متوسط و شدید باشند تا 100 درصد هزینه‌هایشان پرداخت می‌شود. مشروط بر اینکه جزو دهک‌های اول تا هفتم درآمدی باشند.
 
وی گفت: جهت خرید وسایلی از جمله عینک تلسکوپی، فشارسنج و قندسنج گویا، قلم قرآنی و... نیز کمک هزینه به افراد نابینا و کم بینا پرداخت می‌شود.
 
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در بخش دیگر این گفت و گو با تاکید بر لزوم مناسب سازی اماکن و معابر شهری برای معلولین و از جمله نابینایان، گفت: در این زمینه ورود کرده و بطور جدی مطالبه‌گری می‌کنیم تا فضاهای عمومی، شهری، پارک‌ها، مطب‌ها و... برای معلولین مناسبت‌تر شود و در این زمینه بدون هیچ تعارفی از دستگاه‌های مسئول مطالبه گری می‌کنیم. ضمن اینکه باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به حرکت جمعیت به سمت سالمندی، مناسب سازی فضاهای شهری در آینده نزدیک به یک نیاز ضروری تبدیل خواهد شد.
 
شهبازی اظهار کرد: استانداری کرمانشاه هم به موضوع مناسب سازی ورود خوبی داشته و امیدواریم شهرداری هم در صدور مجوزهای ساختمانی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.
 
وی به موضوع ورزش نابینایان هم اشاره کرد و گفت: ارتباط خوبی با هیات ورزشی نابینایان داریم. ما هم سالنی داریم که آن را در اختیارشان می‌گذاریم. کمک هزینه ایاب و ذهاب هم به ورزشکاران نابینا داده می‌شود.
 
 شهبازی در خصوص اشتغال افراد نابینا و کم بینا هم گفت: سال گذشته آزمون استخدامی برای افراد دارای معلولیت برگزار شد که 550 نفر در آن شرکت کردند و 148 نفر آنها پس از طی مراحل اداری پذیرش خواهند شد. بخشی از افراد شرکت کننده در این آزمون هم افراد دارای معلولیت بینایی بودند. البته باید به این موضوع توجه داشت که این افراد بخاطر جنس معلولیتشان نمی‌توانند هر کاری انجام دهند. تسهیلات اشتغالزایی هم همچون سایر معلولین به این افراد پرداخت می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان