ماهان شبکه ایرانیان

بازار سهام نسبت به حمایت‌ها بی‏‏‏‏‏‏‌توجه شده‌ است

پالس پول به بورس

شماره روزنامه: ۶۱۲۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ...

 الگوی تکنیکالی معروف (سر و شانه) تشکیل شده طی چند روز اخیر حکایت از آن دارد که نماگر اصلی همچنان می‌تواند حمایت قیمتی قوی‌‌‌‌‌‌‌تری را دنبال کند، ضمن آنکه حمایت لفظی رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد نیز کارساز نبوده‌است. به‌‌‌‌‌‌‌رغم افزایش سرعت رشد دلار نیما، عرضه اوراق دولتی مانع رسیدن بازار سهام به اهداف خود خواهد شد. ناآرامی‌های منطقه و ریسک افزایش تنش نیز در اوج‌‌‌‌‌‌‌گیری هیجانات منفی بی‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نیست. این موضوعات در P/E بازار لحاظ شده‌است، به‌طوری‌که برخلاف گذشته، این شاخص چند صباحی است که در کف 6واحدی جاخوش کرده‌است و بازار حاضر به خرید سهام ارزنده هم نیست.

 نمایش الگوی ریزشی در شاخص

شاخص‌کل بورس در حالی با کاهش بیش از یک‌درصدی همراه‌شده که نماگر اصلی به کف قیمتی جدیدی نزدیک شده‌است. با توجه به آنکه محدوده قیمتی 2میلیون و 50هزار واحد، حمایت قوی برای بورس محسوب نمی‌شود، اما بازار می‌تواند به 2محدوده حمایتی پیش‌‌‌‌‌‌‌رو نیز واکنش‌هایی داشته‌باشد. اولین محدوده 2میلیون واحد است که بازار نمی‌تواند نسبت به آن بی‌‌‌‌‌‌‌تفاوت بماند، پس از آن کف کانال نزولی تشکیل شده‌است که نماگر اصلی از اردیبهشت امسال در آن نوسان می‌کند. کف حمایتی این دالان قیمتی، مقصد یک‌میلیون و 920هزار ‌واحدی را برای شاخص‌کل، پیش‌بینی می‌کند، اما دادوستدهای چند روز اخیر، سبب شده‌است که در نمودار روزانه شاخص‌کل الگوی سر و شانه (که از آن به‌عنوان یک الگوی نزولی تکنیکال یاد می‌شود) ایجاد شود، به‌طوری‌که رصد این الگوی قیمتی توسط اهالی بازار می‌تواند خریداران سهام را بی‌‌‌‌‌‌‌انگیزه‌‌‌‌‌‌‌تر کند. احتمال آنکه روند رخوت‌‌‌‌‌‌‌انگیز فعلی تداوم یا تقویت شود، بسیار بالاست.

 چرا حمایت‌ها جواب نمی‌دهد؟

رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد برای بودجه‌‌‌‌‌‌‌بندی سال‌آینده و تاثیر آن بر بورس تلاش می‌کنند. انگیزه دولت برای افزایش نرخ دلار نیما و شتاب آن برای برخورد به تارگت‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی تحلیلگران افزایش یافته‌است، به‌طوری‌که در پاییز سرعت رشد قیمت این شاخص ارزی، بیشتر شده‌است. علاوه‌بر این، خبرهایی درخصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری لبنیات و ورود خودرو به بورس‌کالا نیز می‌تواند محرک بازار باشد.

در کنار حمایت لفظی سیاستگذار از بازار، خبرهای خوبی نیز از بورس‌کالا شنیده می‌شود. افزایش قیمت دلار نرخ پایه محصولات پتروشیمی در تالار نقره‌‌‌‌‌‌‌ای یکی از خبرهایی است که جان تازه‌‌‌‌‌‌‌ای به این صنعت بااهمیت بورسی خواهد داد. صنعتی که با طی سال‌جاری علاوه‌بر گزارش‌های خوب مالی، بازدهی نسبتا قابل‌قبولی را برای بازار به‌همراه داشته‌است. همچنین صندوق‌های بخشی فعال در این صنعت سپر خوبی برای ریسک‌های سیستماتیک پرتفوی سرمایه‌گذاران بوده‌اند. اما بی‌‌‌‌‌‌‌توجهی بازار به حمایت‌های قیمتی و حمایت‌های لفظی دولت را می‌توان در دو موضوع موردبحث قرارداد. اول آنکه سایه ریسک سیاسی و نظامی از بازار سرمایه کم نشده و نااطمینانی را در بازار افزایش داده‌است. بازار به ریسک‌های سیاسی، وزن بالایی داده و در برآورد این خطر، دچار بیش برآوردی می‌شود، به‌طوری‌که این مهم، به‌وضوح خود را در نسبت P/E نشان می‌دهد. برخلاف آبان 1401 که P/E بازار بلافاصله پس از برخورد با محدوده زیر 6 واحد تا 11 واحد پیشروی کرد، در چندماه اخیر این شاخص ارزندگی معطل باقی‌مانده‌است، به‌طوری‌که با این سطح از تنش و نرخ سود، بازار حاضر نیست‌ به ازای هریک‌ریال سود 6ریال  پرداخت کند.

دوم حمایت‌هایی است که از فاز‌لفظی‌بودن خارج نمی‌شود.  علاوه‌بر عملیاتی‌نشدن شعارها و وعده‌‌‌‌‌‌‌ها عرضه کم‌‌‌‌‌‌‌سابقه اوراق دولتی نیز شدت‌گرفته و بر نقدینگی موجود در بازار سهام اثرگذار است. وزیر اقتصاد همچنان برای کاهش نرخ سود حمایت‌هایی را به زبان آورده‌است، اما تا حدودی آن را به تحولات منطقه و احتمال افزایش انتظارات تورمی رقم‌زده است. همچنین انتخابات آمریکا نیز بر نرخ سود اثرگذار خواهد بود.

  رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

با وجود آنکه قیمت نفت‌برنت در پی کاهش احتمال هدف‌‌‌‌‌‌‌قرارگیری تاسیسات نفتی ایران، تا 75دلار کاهش‌یافته‌است، اما قیمت اوره و متانول در کنار سایر محصولات پایین‌دست پتروشیمی رو به افزایش است، به‌طوری‌که قیمت اوره ایران تا 320دلار پیش‌‌‌‌‌‌‌روی کرد. قیمت متانول طی یک هفته اخیر با رشد بیش از 1.7درصدی به 300دلار رسید. کاهش قیمت آلومینیوم، روی و مس در حالی رقم خورده است که همچنان سطح قیمتی این سه فلز گرانبها، نسبت به چندماه اخیر بالاست. همچنین قیمت بیلت فولاد CIS نیز با رشد هفتگی بیش از 1.3درصدی 478دلار مورد دادوستد قرارگرفته‌است.  به‌نظر می‌رسد با تداوم کاهش نرخ بهره تا پایان سال‌میلادی، برای رشد قیمت‌های جهانی و متعادل‌‌‌‌‌‌‌شدن آنها مانعی وجود نداشته‌باشد.

 بورس کی برمی‌گردد؟

بورس با تصمیم سیاستگذار برای حذف موانع پیش‌‌‌‌‌‌‌روی این بازار رشد خواهد کرد. گزارش‌های ماهانه‌‌‌‌‌‌‌ای که طی 6دوره از ابتدای سال‌منتشر شده‌است، عملکرد تابستان را نسبت به بهار رخوت‌‌‌‌‌‌‌انگیز نشان می‌دهد. ریسک‌های قطعی انرژی در تابستان برای فصول پیش‌رو نیز تکرار خواهد شد، به‌طوری‌که از هم‌اکنون به شرکت‌های فولادی برای کاهش مصرف گاز هشدار داده شده‌است، اما سرعت رشد دلار نیما می‌تواند تا حدودی این خطر را برطرف سازد. به‌نظر می‌رسد گزارش‌های 6ماهه که تا نیمه آبان منتشر می‌شود، خبرهای خوبی برای بازار نداشته‌باشد و شاخص را با نوسانات منفی همراه کند، اما برآورد مثبتی که از گزارش‌های پاییز و زمستان برای بازار وجود دارد، در صورتی‌که مفروضات اقتصادی موردنظر تحلیلگران قابل‌دسترس باشد، نیمه دوم پاییز می‌تواند نقطه‌عطفی برای بازگشت نسبی رونق به بازار سرمایه باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان