ماهان شبکه ایرانیان

سخنگوی دولت دستورکار بودجه ۱۴۰۴ را تشریح کرد

مهار تورم و انضباط مالی

شماره روزنامه: ۶۱۲۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ...

تلاش دولت برای مهار تورم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری دیروز خود گفت: دولت در حال بررسی بودجه است و امیدواریم با همه ناترازی‌ها، بتوانیم کشور را در موقعیتی قرار دهیم که بودجه حداقل آثار تورمی و حداکثر آثار عدالتی به خصوص برای اقشار کم‌درآمد را داشته باشد. وی با بیان اینکه دولت دنبال ایجاد نظم و انضباط مالی است، افزود: با توجه به تحریم‌های کشور، وضعیت مالی کشور دشوار است، اما به این معنی نیست که راه‌حلی وجود ندارد. تلاش دولت تنظیم بودجه منظم است. مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور نیز گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و دهک‌هایی که مشکلات معیشتی دارند، آسیب بیشتری می‌بینید و دولت تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است، ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه 1404، تلاش می‌کنیم از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از 12 میلیون به 24‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم‌درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک‌شبه قابل‌حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد. وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص خط فقر نیز گفت: باید خط فقر را به‌درستی تعریف کنیم؛ ازاین‌رو رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است؛ به همین جهت اینکه بگوییم دولت خط فقر را پایین آورده است درست نیست و مردم باید آن را درک کنند.

اهدای یک واحد مسکونی به خانواده جان‌باختگان معدن طبس

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه معدن طبس از اهدای یک واحد مسکونی به خانواده جان‌باختگان معدن طبس خبر داد و گفت: قرار است مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به عنوان دیه به خانواده جان‌باختگان این حادثه داده شود‌. مهاجرانی همچنین گفت: برای بخشش دیون این افراد هم در حال رایزنی هستیم. سخنگوی دولت در ادامه گفت: با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار، از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس دایر خواهد شد.

بررسی رفع فیلترینگ در چارچوب منافع ملی

موضوع رفع فیلترینگ یکی دیگر از پرسش‌ها از سخنگوی دولت بود‌. مهاجرانی درباره موضع دولت در خصوص رفع فیلترینگ گفت: موضع دولت همان موضع رئیس‌جمهور است و شفاف است که فیلترینگ مضرات زیادی ایجاد کرده و حفره‌های امنیتی ایجاد می‌کند و همچنین دسترسی به محتوای نامناسب ایجاد می‌کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه این موضوع در چارچوب منافع ملی و کار کارشناسی در حال انجام است، تصریح کرد: فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است و این موضوع در حال بررسی است.

کار فرهنگی را سلبی نمی‌توان دنبال کرد

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که قانون حجاب و عفاف توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد، گفت: رویکرد رئیس‌جمهور راجع به حجاب مشخص است که موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت. جنس این مسائل از باور است و باور را با زور نمی‌توان دنبال کرد. این دولت، دولت وفاق ملی است و می‌خواهد موضوعات را با رویکرد همدلانه حل کند. از سویی قانون باید مصالح کشور را در نظر بگیرد و پشتوانه اجرایی داشته باشد. ما دنبال کار کارشناسی دقیق هستیم و معتقدیم که کار فرهنگی را با باید و روش‌های سلبی نمی‌توان دنبال کرد.

ارزیابی استانداران زود است

وی درباره انتقادات به انتصاب استانداران یزد و فارس، گفت: نگرانی‌ها در این زمینه محترم است. کارگروه‌هایی برای انتخاب استاندار تشکیل شد که شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی است و گزینه‌های منتخب پیشنهاد می‌شود که آنها بررسی می‌شوند. این نگرانی‌ها ناشی از دغدغه‌مندی مردم است و باید پاسخ درستی داد. باید افراد را بر اساس عملکرد آنها ارزیابی کنیم که الان ارزیابی استانداران زود است. مهاجرانی در ادامه گفت: تعداد زیادی از استانداران انتخاب شده مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به رای هیات وزیران به استانداران اعتماد کرده و بعد از عملکرد، آنها را قضاوت کنیم.

حمایت از هر پیشنهاد صلح

تحولات منطقه موضوع دیگری بود که روز گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد‌. مهاجرانی درباره موضع ایران برای برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان، تصریح کرد: نسل‌کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را به‌کار می‌بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد. ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می‌کند تا شرایط این مردم بهتر شود. سخنگوی دولت همچنین گفت: سفر شجاعانه آقایان عراقچی و قالیباف به بیروت با وجود همه تهدیدات برای برقراری صلح و آرامش انجام شد که این اقدام قابل تقدیر است؛ ما با یک رژیم کودک‌کش مواجه هستیم. سخنگوی دولت در ادامه درباره تهدیدات ایران توسط اسرائیل، خاطر نشان کرد: ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نیست، ولی در دفاع مصمم‌ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آنها می‌گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق 2 قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

تکذیب فروش زمین به اتباع در چابهار

سخنگوی دولت در خصوص صحت خبر فروش زمین‌های چابهار به اتباع افغانی، اظهار کرد: فراموش نکنیم کشور هیچ‌گاه در هیچ موقعیتی، امنیت داخلی و مرزهای خود را برای هیچ مزیت اقتصادی به خطر نخواهد انداخت. به اتباع زمین فروخته نمی‌شود و مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار ایران است و مطلقا قابل انتقال نیست. وی گفت: اگر هم واگذاری باشد در قالب مصالح ملی و استفاده مشترک و منافع مشترک و به صورت بهره‌برداری ممکن است سپرده ‌شود و مالکیت زمین‌ها متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دلیل اجرایی نشدن همسان‌سازی

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا دولت قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حدود 8 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 30 هزار میلیارد تومان به صورت اوراق، در اختیار سازمان قرار گرفته است. برای متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری مشکلاتی طبق اذعان وزیر تعاون وجود دارد که کار را مشکل می‌کند، البته دولت فرآیند را آغاز کرده است، ولی به نتیجه رساندن آن کمی زمان‌بر است و برای همین به پرداخت علی‌الحساب روی‌آورده است.

واکنش به برخی فشارها به دولت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد لایحه مشاغل حساس و برخی فشارها به دولت درخصوص حضور محمد‌جواد ظریف در دولت گفت: هیچ قانونی برای فرد نوشته نمی‌شود و دولت سعی می‌کند همه ظرفیت‌های خود‌ را به کار بگیرد که از افرادی که ظرفیت‌های قابل توجهی دارند، استفاده کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان