ماهان شبکه ایرانیان

رقیب اتریوم به عرصه رقابت آمد

سلطه سولانا بر بازار۲۰۲۴

شماره روزنامه: ۶۱۲۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ...

برخلاف برخی باور‌ها، امروزه ساخت و عرضه توکن‌های بلاک‌چینی کار چندان پیچیده‌ای به شمار نمی‌رود و به همین دلیل به‌طور مداوم به تعداد ارز‌های دیجیتال بازار افزوده می‌شود. یکی از دلایل راحتی عرضه توکن‌های جدید در بازار ارز‌های دیجیتال، فعالیت برخی شبکه‌ها مانند اتریوم و سولانا به شمار می‌رود که بستری مناسب برای فعالیت این رمزارز‌ها فراهم کرده‌اند و ابزار‌های مختلفی را برای ساخت و عرضه توکن‌ها ارائه می‌دهند.

تا سال2022، اتریوم محبوب‌ترین میزبان عرضه توکن‌های جدید به شمار می‌رفت و اکثر پروژه‌های جدید بازار این شبکه را برای فعالیت خود انتخاب می‌کردند. با این حال از اواخر سال2023 این شرایط تغییر کرده و سولانا خود را به‌عنوان انتخابی بهتر نشان داده است.

براساس آخرین گزارش‌ها و داده‌های منتشرشده، حدود 87درصد از توکن‌های جدید بازار ارز‌های دیجیتال در طی سال2024 بر بستر شبکه سولانا عرضه شده‌اند. این داده نشان می‌دهد که شبکه سولانا نقش مهم‌تری در فضای غیرمتمرکز پیدا کرده است و با سرعت بالا و کارمزد‌های پایین، می‌تواند رهبری پروژه‌های جدید و آینده‌دار بازار را برعهده بگیرد.

رشد شبکه سولانا ناگهانی نبوده و این شبکه طی سال‌های گذشته نیازمند عبور از چالش‌های مختلف و اعمال به‌روزرسانی‌های مداومی برای دستیابی به این موفقیت بوده است.

رشد جامعه سولانا

در سال2024، شبکه سولانا خود را به‌عنوان پلتفرمی برتر برای راه‌اندازی و عرضه توکن‌های جدید بازار نشان داده است و بیش از 87درصد از کل ارز‌های دیجیتال جدید بازار بر بستر این شبکه عرضه شده‌اند. سرعت بالای تراکنش، کارمزد‌های پایین و ارائه محیطی مناسب برای توسعه‌دهندگان تنها برخی از عوامل این موفقیت به شمار ‌می‌روند. در این بین محبوبیت میم کوین‌ها نیز به نفع سولانا بوده است و بسیاری از پروژه‌های میم‌کوین جدید بازار بر بستر این بلاک چین عرضه شده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهند که در طی سال2024، تقریبا 110هزار توکن جدید عرضه شده‌اند که بیش از 96هزار از آنها بر بستر شبکه سولانا بوده‌اند. درحالی‌که سولانا همواره رقیب قدرتمندی برای اتریوم به شمار می‌رود و مزایای قابل توجهی برای عرضه توکن و پروژه‌های جدید بلاک‌چینی ارائه می‌دهد، اما در گذشته نتوانسته بود مانند سال2024 بخش اعظم عرضه توکن‌ها را به خود اختصاص دهد و این یک رویداد جدید و قابل توجه برای این شبکه بلاک‌چینی به شمار می‌رود.

دلایل موفقیت

طی سال‌های گذشته شبکه اتریوم به‌دلیل جایگاه قدرتمند در حوزه امور مالی غیرمتمرکز و بازار توکن‌های غیرمثلی، میزبان عرضه اکثر توکن‌های جدید بازار بود و توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دادند تا با عرضه پروژه‌های خود بر بستر این شبکه، احتمال موفقیت و جلب‌توجه کاربران را افزایش دهند.

با این حال سولانا به‌عنوان یکی از رقبای شبکه اتریوم نیز موفق شده است تا با مقیاس‌پذیری بهتر و کارمزد‌های کمتر، به مرور زمان رشد کند و در نتیجه این رشد مداوم، در سال2024 به‌عنوان میزبان بهتری برای عرضه توکن‌های جدید دیده شود.

این دستاورد زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بازار ارز‌های دیجیتال در سال2024 صعودی بوده است. در زمان بازار‌های صعودی، توجه به ارز‌های دیجیتال برتر بازار مانند اتریوم بیشتر می‌شود و توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند تا با عرضه پروژه‌های خود بر بستر این شبکه، احتمال موفقیت و جذب کاربران بیشتر را افزایش دهند.

با وجود این، سولانا همچنان موفق شد تا عملکرد درخشانی از خود نشان دهد و به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان جدید بازار ارز‌های دیجیتال ترجیح می‌دهند تا در شبکه‌های کم کارمزد فعالیت داشته باشند و این ویژگی را نسبت به جامعه بزرگ اتریوم اولویت می‌دانند.

عرضه پل‌های بلاک‌چینی، بهبود تعامل میان شبکه‌های بلاک‌چینی و افزایش دانش کاربران پیرامون فناوری بلاک‌چین نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است. در گذشته ارتباط میان شبکه‌های بلاک‌چینی بسیار کم بود که باعث می‌شد تا کاربران فعال در یک شبکه، نتوانند به راحتی از خدمات دیگر شبکه‌ها بهره‌مند شوند.

با این حال امروزه با عرضه پلتفرم‌ها و پل‌های ارتباطی متنوع، شبکه‌هایی مانند اتریوم و سولانا ارتباط نزدیکی با یکدیگر پیدا کرده‌اند و پروژه‌های عرضه‌شده بر بستر سولانا همچنان می‌توانند توجه بخشی از جامعه اتریوم را نیز به خود جلب کنند. این شرایط فرصتی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا بتوانند ریسک خود را کاهش دهند و از مزایای شبکه‌های سریعتر و کم هزینه‌تر بهره‌مند شوند.

در این بین دانش کاربران نیز طی چند سال گذشته نسبت به فناوری بلاک‌چین و نحوه استفاده از خدمات غیرمتمرکز افزایش یافته است و جابه‌جایی سرمایه میان شبکه‌های بلاک‌چینی مختلف دیگر کاری پیچیده و دشوار به شمار نمی‌رود.

همچنین بسیاری از کاربران برای سرمایه‌گذاری معمولا توجه چندانی به شبکه مورد استفاده رمزارز ندارند و ترجیح می‌دهند تا تمرکز خود را بر روند‌های قیمتی بگذارند. بنابراین پروژه‌ها در شبکه‌های دیگر مانند سولانا و دیگر رقبای اتریوم همچنان این فرصت را دارند تا به سرمایه قابل توجهی دست پیدا کنند.

چالش و مسیر آینده

جامعه شبکه سولانا نیز کوچک نیست و این شبکه بلاک‌چینی به‌ویژه در طی چند سال اخیر موفق شده است تا توجهات طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، کاربران و توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند. این شرایط باعث می‌شود تا سولانا به خودی خود از جامعه کاربری بزرگی برخوردار باشد که شانس موفقیت پروژه‌های جدید و در نتیجه جذابیت عرضه پروژه بر بستر آن را افزایش می‌دهد.

البته مسیر رشد و پیشرفت سولانا بدون چالش نبوده و این شبکه در سال‌های اخیر چندین بار با خاموشی‌های شبکه و توقف موقت فعالیت مواجه شده است. خاموشی‌های این شبکه نسبت به برخی دیگر از بلاک‌چین‌ها بیشتر بوده و این مساله نگرانی‌هایی را در جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان به‌وجود آورده است.

یکی از دلایل اصلی این خاموشی‌ها هزینه پایین استفاده از خدمات شبکه است که مواردی مانند حملات دی‌داس(DDoSارسال حجم سنگین از تراکنش و درخواست‌ها) را به دنبال داشته است. درحالی‌که این خاموشی‌ها انتقاداتی نسبت به پایداری شبکه سولانا ایجاد کرده است، اما تیم توسعه سولانا طی سال‌های گذشته دائما در تلاش برای بهبود این وضعیت بوده‌اند. امروزه به نظر می‌رسد که این شبکه از پایداری بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و سولانا باری دیگر در حال جلب اعتماد کاربران و توسعه‌دهندگان است.

عرضه بیش از 87درصد از توکن‌های جدید بازار بر بستر شبکه سولانا، به توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد که این شبکه یک اکوسیستم در حال رشد است و می‌تواند توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. این موضوع می‌تواند توسعه‌دهندگان بیشتری را به این شبکه بکشاند و در صورتی که سولانا عملکرد مثبت خود را حفظ کند، قابل پیش‌بینی است که در طی سال2025 نیز حجم قابل توجهی از توکن‌ها بر بستر این شبکه عرضه خواهند شد.

سرمایه‌گذاران نیز به فرصت‌های متنوع عرضه‌های اولیه دسترسی خواهند داشت و می‌توانند با فعالیت در شبکه سولانا، از جدیدترین پروژه‌های بازار برای کسب سود در معاملات و سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال آینده‌دار بهره ببرند. بنابراین مهم است که سرمایه‌گذاران در این روز‌ها توجه بیشتری به شبکه سولانا داشته باشند و از فرصت‌های جدید ارائه‌شده بر بستر این شبکه غافل نشوند.

هرچند در زمان فعالیت در پروژه‌های جدید بازار، مدیریت ریسک و سرمایه ضروری است؛ زیرا سرمایه‌گذاری در ارز‌های جدید بازار ریسک زیادی دارد و بازار ارز‌های دیجیتال بار‌ها در گذشته نشان داده است که می‌تواند بسیار بی‌رحم باشد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان