ماهان شبکه ایرانیان

گواهینامه دو زبانه برای رانندگی در خارج از ایران کافی نیست

علیرغم دو زبانه شدن گواهینامه های رانندگی ملی، مطابق با معاهدات بین‌المللی، داشتن گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنان الزامی است.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به عنوان نهاد صادرکننده گواهی‌نامه رانندگی بین المللی و پلاک ترانزیت با استناد به اظهارات پلیس راهور اعلام کرد: گواهی‌نامه‌های دو زبانه صادر شده از سوی پلیس راهور فراجا به عنوان «گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی» شناخته نمی‌شود و همراه داشتن آن به تنهایی برای رانندگی در سایر کشورها کافی نیست.
 
به گزارش ایسنا، به دنبال اعلام پلیس راهور فراجا درباره صدور گواهی‌نامه دو زبانه رانندگی، شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی و سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی  یادآور شد: «سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهی‌نامه پلیس راهور فراجا» نیز در گفت و گو با رسانه‌ها اظهار داشته است که «علیرغم دو زبانه شدن گواهی‌نامه‌های رانندگی ملی، مطابق با معاهدات بین‌المللی، داشتن گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنان الزامی است.»
 
او ادامه داد: همانطور که در اظهارات رئیس مرکز صدور گواهی‌نامه پلیس راهور فراجا تأکید شده است، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز به منظور پیشگیری از بروز مشکلات حقوقی و پیامدهای احتمالی برای گردشگران ایرانی در خارج از کشور، به اطلاع می‌رساند که گواهی‌نامه‌های دو زبانه صادرشده از سوی پلیس راهور فراجا به عنوان گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی شناخته نمی‌شود و همراه داشتن آن به تنهایی برای رانندگی در سایر کشورها کافی نیست.
 
مالمیر در تکمیل این توضیحات گفت: گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی معتبری که در بیش از 98 درصد کشورهای عضو سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، گواهینامه ای است که تحت نظارت فدارسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) با قالب یکسان در تمامی کشورهای عضو این فدراسیون صادر می‌شود. به‌کارگیری زبان انگلیسی در گواهی‌نامه ملی کشورها به معنای نیاز نداشتن به گواهی‌نامه بین‌المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. حتی اتباع کشورهای انگلیسی‌زبان مانند انگلستان، استرالیا، آمریکا و کانادا هم به منظور رعایت قوانین و کنوانیسون‌های بین‌المللی برای رانندگی در کشور مقصد، ملزم به دریافت گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی هستند.
 
مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین یادآور شد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، وظیفه ترجمه و تبدیل گواهی‌نامه‌های رانندگی معتبر صادر شده توسط نیروی انتظامی به گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی بر حسب عرف بین المللی و مقررات حاکم بر تمامی کشورهای عضو سازمان بین المللی جهانگردی (AIT) و فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA)، در ایران را بر عهده دارد.
 
او تاکید کرد: گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی که از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، تنها مدرک قانونی معتبر و مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) برای رانندگی در سایر کشورها است و علاوه بر اجازه رانندگی در کشورهای مختلف این امکان را به دارندگان می‌دهد که ضمن برخورداری از خدمات بیمه‌ای و استفاده از خدمات مؤسسات کرایه اتومبیل، از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و FIA مورد حمایت و پیگیری مسائل و مشکلاتی که احتمال بروز آنها وجود دارد، قرار بگیرند.
 
مالمیر گفت: همانگونه که پلیس راهور پیش از این نیز اطلاع‌رسانی کرده است، بدیهی است گواهی‌نامه رانندگی ایرانی (دو زبانه) صادره از سوی پلیس راهور برای ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از دانشجویان، مأمورین دولتی و ... که قصد دارند گواهی‌نامه رانندگی کشورهای محل اقامت خود را دریافت کنند کاربرد ویژه‌ای دارد و موجب تسهیل و تسریع این فرآیند می‌شود.
 
مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اضافه کرد: متقاضیان برای دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک و سه ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی خود و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس 3 در 4 به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی‌های رسمی آن در سراسر کشور مراجعه کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان