ماهان شبکه ایرانیان

خبرنگار استانی «دنیای‌اقتصاد» از جشنواره سماق شهرستان هوراند گزارش می‌دهد

ظرفیت گردشگری شهر سماق

شماره روزنامه: ۶۱۲۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ...

شهرام شفیعی در حاشیه هفتمین جشنواره سماق شهرستان هوراند گفت: سماق یکی از اولویت‌‌‌های الگوی کشت در شهرستان هوراند است. به دلیل کم‌‌‌آب‌‌‌بر بودن و سازگاری با آب و هوای این منطقه، توسعه سماق را در برنامه‌‌‌های این شهرستان و مناطق همجوار قرار داده‌‌‌ایم.

وی افزود: با همکاری مرکز بیوتکنولوژی و تحقیقات کشاورزی و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، نهال‌‌‌های پرمحصول سماق به‌‌‌صورت کشت بافت تکثیر می‌شود و در اختیار بهره‌‌‌برداران قرار می‌گیرد.

شفیعی اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی منابع طبیعی و آبخیزداری و امور اراضی استان بتوانیم بخشی از اراضی ملی را به تولیدکنندگان سماق اختصاص دهیم تا در حوزه توسعه کشت سماق گامی اساسی برداشته شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اکنون 187 هکتار از اراضی هوراند به کشت سماق اختصاص دارد و این شهرستان رتبه اول استان در کشت سماق قرمز را دارد. سطح زیرکشت سماق استان 488 هکتار است که عمدتا در شهرستان‌های هوراند، خداآفرین و کلیبر و... قرار دارد و بر اساس برآورد اولیه میزان تولید محصول سماق استان در سال‌جاری به بیش از 390 تن خواهد رسید. آذربایجان شرقی بعد از استان‌‌‌های کردستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی رتبه چهارم تولید این محصول را در کشور دارد.

شفیعی با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، توسعه باغات سماق باید در اراضی ملی و شیب‌‌‌دار صورت گیرد، تصریح کرد: متاسفانه فرآوری سماق در هوراند به ‌‌‌صورت سنتی انجام می‌شود و هنوز سرمایه‌گذاری صنعتی در این حوزه انجام نشده است. وی اظهار امیدواری کرد: با توسعه باغات و نهال‌‌‌های جدید، تولید سماق افزایش یابد و شرایط برای ایجاد پایانه‌‌‌های صنعتی فرآوری مهیا شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سماق قرمز جزو گیاهان دارویی است و به‌صورت دیم تولید می‌شود و جزو محصولات ارگانیک استان محسوب می‌شود که در صورت توسعه کشت می‌تواند درآمد ارزی بسیار بالایی برای کشور و بهره‌برداران داشته باشد.

نماینده شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، هوراند و آبش احمد در مجلس شورای اسلامی نیز بر اهمیت برندسازی سماق هوراند و تلاش برای ورود به بازارهای جهانی تاکید کرد.

بهنام رضوانی اظهار کرد: در دنیا برندسازی محصولات از تولید آن اهمیت بیشتری دارد.

وی بر افزایش بهره‌‌‌وری و تولید، همراه با فرآوری و بسته‌‌‌بندی سماق جهت عرضه در بازارهای داخلی و جهانی تاکید کرد و افزود: باکیفیت‌‌‌ترین سماق ایران در هوراند تولید می‌شود. این یعنی ما اولین قدم را به‌‌‌ خوبی برداشته‌‌‌ایم و توانسته‌‌‌ایم محصولی با کیفیت عالی تولید کنیم اما برای برندسازی سماق هوراند باید جشنواره‌‌‌های استانی و ملی برگزار شود.

نماینده کلیبر، خداآفرین، هوراند و آبش احمد تصریح کرد: علاوه بر برندسازی، افزایش تولید و بهره‌‌‌وری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین، توسعه نهال‌‌‌های پرمحصول و فرآوری و بسته‌‌‌بندی سماق اهمیت زیادی دارد. رضوانی همچنین به اهمیت سرمایه‌گذاری برای توسعه باغات سماق اشاره کرد و گفت: سماق ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه دارد و با راه‌‌‌اندازی یک مرکز بسته‌‌‌بندی در سطح جهانی، می‌توانیم به بازارهای جهانی ورود کنیم و سماق را به قیمت واقعی آن به فروش برسانیم.

فرماندار شهرستان هوراند از ظرفیت‌‌‌های گردشگری و کشاورزی این شهرستان گفت و بر ضرورت برندسازی محصول سماق هوراند در سطح جهانی در پایتخت سماق ایران تاکید کرد. توکل فرهادی با بیان اینکه یکی از برکات این جشنواره این بود که در آبان سال 1401 تلاش کردیم که سماق قرمز به نام شهرستان هوراند ثبت ملی شود افزود: امروز هوراند به عنوان پایتخت سماق قرمز کشور شناخته می‌شود.

وی هدف از برگزاری جشنواره سماق قرمز را معرفی ظرفیت‌‌‌های گردشگری و کشاورزی هوراند عنوان کرد.

فرهادی به ویژگی‌‌‌های منحصر به فرد هوراند اشاره کرد و گفت: این شهرستان از معدود نقاط کشور است که دارای 18 قلعه تاریخی است و به دلیل تنوع آب و هوایی اصطلاحا چهار‌فصل است. همچنین درختان این منطقه در 6 ماه از سال میوه دارند که نشان از تنوع طبیعی آن است.

وی با اشاره به تلاش‌‌‌های علمی انجام‌‌‌شده برای افزایش تولید سماق گفت: افزایش محصول‌‌‌دهی نهال‌‌‌های سماق نتیجه تحقیقات و تلاش‌‌‌های مراکز علمی جهاد کشاورزی و دانشگاه‌‌‌هاست. فرماندار شهرستان هوراند همچنین به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های این شهرستان در زمینه تولید سماق اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی ما، کمبود واحدهای فرآوری و بسته‌‌‌بندی سماق است. برای توسعه و رونق این صنعت، باید به ‌‌‌صورت جدی به این موضوع پرداخته شود.

فرهادی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های دقیق، تولید سماق در هوراند تا سال 1405 به یک‌هزار تن برسد تاکید کرد: کشت سماق در دنیا محدود به مناطق خاصی است و هوراند یکی از این مناطق مستعد است.

فرماندار هوراند در پایان گفت: باید برنامه‌‌‌ریزی کنیم تا سماق قرمز هوراند به‌‌‌عنوان یک برند جهانی شناخته شود و جایگاه ویژه‌‌‌ای در بازارهای بین‌المللی پیدا کند.

گفتنی است در این جشنواره روستاییان شهرستان هوراند توانمندی و ظرفیت‌‌‌های تولیدی خود را در 14 غرفه در زمینه تولید و عرضه محصولات کشاورزی به خصوص سماق به نمایش گذاشتند و برپایی آلاچیق عشایری و توانمندی آنها، تئاتر و بازی‌های بومی محلی نیز از جمله برنامه‌های شاد و فرهنگی اجرا شده در این مراسم بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان