ماهان شبکه ایرانیان

بازار طلا قصد توقف ندارد

جدایی مسیر دلار و طلا؟

شماره روزنامه: ۶۱۳۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ...

Untitled-3 copy

قطار سکه طلا به ایستگاه 53 میلیون تومانی رسید. فعالان بازار سکه در روز گذشته نرخ قطعات مختلف این فلز گران‌بها را در قله‌های تاریخی معامله کردند. هر اونس طلا در معاملات جهانی در رقم 2 هزار و 721 دلار به استقبال تعطیلات رفت. روند افزایشی نرخ طلای جهانی به‌صورت مستقیم بر قیمت سکه طلا تاثیر می‌گذارد. چرا که قیمت طلای جهانی از عوامل اصلی تشکیل‌دهنده قیمت سکه است. اما با وجود رشد‌ قیمت‌ها در بازار طلا، معاملات ارزی کم‌نوسان شده است. شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار روز شنبه نوسان قیمتی چشمگیری از خود به جا نگذاشتند. تحلیلگران معتقدند که عدم همراهی بازار ارز با معاملات طلا ناشی از بهبود شرایط ارزی کشور است. به‌عقیده این افراد افزایش درآمدهای ارزی درکنار بهبود فرآیند تخصیص ارز به سرفصل‌های مورد تایید بانک مرکزی توانسته از میزان مراجعه افراد به معاملات غیررسمی بکاهد.

درنتیجه این اتفاق کنترل معاملات غیررسمی راحت‌تر شده و در روزهای پرریسک، بانک‌مرکزی با حمایت از طرف عرضه می‌تواند از شدت نوسانات بکاهد. قیمت دلار غیررسمی که در سال جاری سابقه حضور در کانال 67 هزار توانی را نیز داشته است، در روزهای اخیر با وجود ریسک‌های سیاسی قابل توجه، از مرز قیمت 64 هزار تومانی عبور نکرده است. البته تحلیلگران معتقدند درصورت تشدید درگیری‌های مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی قیمت ارز نیز به سمت قله‌های تاریخی حرکت خواهد کرد. اما در صورت تداوم شرایط حال حاضر معاملات غیررسمی ارزی نوسان قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند. در این میان برخی از کارشناسان هستند که معتقدند درصورتی که رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق 2» پاسخی نه چندان قابل توجه بدهد، ریسک‌های موجود در بازار ارز به سرعت تخلیه شده و نرخ دلار به عنوان شاخص این بازار مجددا به کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی بازخواهد گشت.

یک سکانس از بازار روز شنبه

دیروز شنبه 28 مهر ماه روند نرخ معاملات غیررسمی ارزی کم‌نوسان بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در معاملات بازار روزهای پایانی هفته گذشته در رقم 63هزار و 850 تومان معامله می‌شد، در بازار روز شنبه افت 150 تومانی را تجربه کرد و در رقم 63 هزار و 700 تومان به‌فروش رسید. یورو نیز در معاملات عصر دیروز با افت 50 تومانی در رقم 69 هزار و 400 تومان معامله شد. روز گذشته بازار سکه و طلا اما شاهد نوسانات قیمتی شدیدی بود. هر قطعه سکه طلا طرح امامی در عصر دیروز با رشد یک میلیون و 430 هزار تومانی به رقم 53 میلیون و 300 هزار تومان رسید. نیم و ربع‌سکه نیز با رشد قیمت‌های یکسان 600 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 28میلیون و 800 هزار تومان و 18 میلیون و 800 هزار تومان معامله شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان