صادق الحسینی، اقتصاددان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
لایحه بودجه بعد از چند سال دوباره شفاف شد و این شفافیت از اقدامات خوب دولته. بعد از 5 سال تبصره 14 و فروش نفت همه ارگانها در سرجمع بودجه آمد.
هزینههای عمومی 1403 با احتساب این دو 3.100 همت و سال آتی حدود 4.000 همت است. یعنی سمت هزینه بودجه حدود 30٪ رشد کرده
این دو رقم یعنی تبصره 14 که مربوط به یارانههای نقدی است برابر 800 همت و فروش نفت سایر نهادها 650 همت است. در کل این اقدام مهمترین کاریست که در ابن بودجه شده. افزایش بودجه عمرانی به 1.200 همت هم اقدام مثبت بعدیست
اما هرچند ارز ترجیحی از 18 میلیارد دلار به 11 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که قدم مثبت کوچکی است اما اولا این عدد باید به زیر 5 میلیارد دلار میرسید و نیز باید نرخ آن هم حداقل با تورم زیاد میشد. اگر این اتفاق میافتاد کسری بودجه عملیاتی 15٪ کم میشد
همچنین سال آتی 700همت اوراق منتشر میشود که 200 همت بازپرداخت اوراقهای سررسید شده است. این میزان اوراق هم زیاد است و به نرخ بهره فشار میآورد. کشور باید بین حذف ارز ترجیحی، اصلاح انرژی و انتشار اوراق یکی را انتخاب میکرد. من بودم حذف ارز ترجیحی و اصلاح انرژی را انتخاب میکردم
اما دولت انتشار اوراق و کاهش ارز ترجیحی را انتخاب کرد. در حالیکه اصلاح ارز و انرژی به نفع تولید و به ضرر واردات و قاچاق است. اما انتشار اوراق در این ابعاد به معنای افزایش نرخ بهره به بالاتر از سطح فعلیه که به ضرر تولید و سرمایهگذاری خصوصی است و شرایط بخش خصوصی را سختتر میکند
کسری عملیاتی هم هرچند به 1.800 همت رسیده که بالاست اما فقط در ظاهر زیاد شده اما با توجه به ادغام تبصره 14 و نفت نهادها کسری عملیاتی (1.800 همت) و کسری واقعی (300 همت) کمتر از سال گذشته است.
در کل بودجه 1404 با وجود ضعفهایش و عدم انجام اصلاحات کلیدی، بهتر از بودجه 5 سال گذشته است.