امام جمعه اسدیه بیرجند:

خدشه پدیده شوم تکفیر به چهره اسلام نتیجه تخطی از خط اعتدال است

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته امام جمعه اسدیه بیرجند، پدیده شوم تکفیر در جهان که چهره اسلام را مخدوش کرده و غیرمسلمانان را دچار شک و تردید کرده، ناشی از تخطی از خط اعتدال است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام عصر امروز دوم آذرماه، در قالب چهار کمیسیون تخصصی به کار خود ادامه داد.

خالد کریم، پژوهشگر اسلامی از اردن، در کمیسیون تخصصی تبارشناسی جریانات تکفیری ضمن ابراز خشنودی از حضور در این کنگره، ایجاد نتایج موثر به عنوان برآیند این گردهم‌آیی را آرزو کرد و به بیان نظرات خود درباره اندیشه‌های افراطی پرداخت.
وی با بیان این‌که ایران از ایده و فکر معتدل برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ایران بین کشورهای جهان اسلام، مایل بودم شخصا به بیان رنج‌های زیادی که از تکفیری‌ها شنیده‌ام، بپردازم.
وی افزود: اکنون امکانات مالی از هر جا به سوی تکفیری ها سرازیر شده است که در خدمت افکار غرب و منهدم کردن جهان اسلام است. هنگامی که با سلاح مرزهای سوریه را در می نوردند و شیعه و سنی را می کشند، تنها به این اندیشه هستند که جای آنها در بهشت است.
وی با بیان این که از سوی مسلمانان مواجهه لازم با این گروه ها صورت نگرفته است، اظهار کرد: برخی از ما به آنها کمک می کنند، برخی سکوت می کنند و برخی دیگر از ایستادن در برابر آنها می ترسند. به هم کیشان خود می گویم که چرا هم کیشان خود را روشن نمی کنید؟
این پژوهشگر اردنی افزود: برخی گمان می کنند ایستادگی در برابر این گروه برای آنها دشمن ایجاد می کند. حال آن که پیامبر(ص) از روز آغاز دعوت خود دشمنی ها را به جان خرید تا میوه هدایت را بچیند.
وی افزود: ایران دارای فکر و انگیزه است و امیدواریم این افکاری که در این جلسات مطرح می شود، جنبه عملی به خود بگیرد. در پایان باید بگویم که ما در مبارزه با جنگ با تکفیری ها مسئولیم.
در ادامه این نشست، مولوی سیداحمد عبداللهی، امام جمعه اسدیه بیرجند طی سخنانی، دین اسلام را دین وسط و میانه برشمرد و گفت: اسلام دین اعتدال و مهر و محبت است. تا زمانی که پیروان خاتم الانبیاء بر سیرت و روش امام الانبیاء یعنی اعتدال پایبند باشد، سعادت دنیا و آخرت شامل حال آنها خواهد بود.
وی افزود: اگر از خط مشی اسلام را که پیامبر در عمل به آن صحه گذاشته است، تخطی کنیم، نه تنها سعادت دنیا و آخرت شامل حال ما نمی شود، بلکه جامعه ما به فساد کشیده می شود.
وی با اشاره به مصادیق افراط و تفریط در طول تاریخ ادیان، اظهار کرد: مسیحیان عیسی را خدا پنداشتند و یهود نبوت او را منکر شد.
امام جمعه اسدیه ادامه داد: امروز با پدیده شوم تکفیر در جهان روبرو هستیم که چهره اسلام را مخدوش کرده و غیرمسلمانان را دچار شک و تردید کرده است و این ناشی از تخطی از خط اعتدال است.
وی با اشاره به مشی اقبال لاهوری در مسیر اعتدال، اظهار کرد: همانطور که اقبال لاهوری در شعر خود گفته است، تا نداری از محمد رنگ و بو/ از درود خود میالا نام او.

یادآور می‌شود، در کمیسیون تخصصی تبارشناسی جریانات تکفیری که راشد الراشد، شیخ ملا خالد ملا، عبدالقادر شیخ محمد و محمدهادی یوسفی غروی اعضای هیئت رئیسه آن را تشکیل می‌دادند، نویسندگان مقالات به ارائه خلاصه ای از مقاله خود پرداختند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان