سخنگوی ستاد بودجه در واکنش به ادعای برخی نمایندگان که بررسی بودجه نشان می دهد که نرخ بنزین در لایحه افزایش 40 درصدی دارد، تاکید کرد: در لایحه بودجه 1404 هیچ افزایش نرخ بنزین لحاظ نشده است.
به گزارش خبرآنلاین، بازار گمانهزنیها درباره قیمت احتمالی بنزین داغ شده؛ این در شرایطی است که دولتیها در مقابل این گمانهها، تاکید داشتهاند که دولت تصمیمی درباره قیمت آتی بنزین ندارد.
با این حال، از تاریخی که مسعود پزشکیان لایحه بودجه سال آینده را به مجلس برده، در صحبتهای کارشناسی و یا تحلیلهای رسانهای و حتی در اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس، شنیده میشود که احتمالا قیمت بنزین بالا خواهد رفت.
در تازهترین اظهارنظر، حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته؛ پیشبینی ما آن است که در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت بنزین تا 40 درصد آمده است چراکه بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای آن منابع پیش بینی شده است.
در این میان، برخی رسانهها از دو یا سه سناریو درباره قیمت بنزین سخن میگویند. در یکی از تحلیلها، سه سناریو احتمالی درباره قیمت بنزین چنین اعلام شد: افزایش نرخ بنزین با سهمیه های کنونی و اختصاص منابع حاصل از آن به یارانهبگیران، بنزین سهنرخی و اختصاص یارانه بنزین به هر ایرانی.
در تحلیل دیگری، دو سناریو برای قیمت بنزین مطرح شد؛ به طوری که در مدل اول، قیمت سهمیه اول و دوم ثابت باقی میماند، اما میزان دو سهمیه اول و دوم به گونهای تعریف میشود که کل مصرف بنزین خودروها در این دو سهمیه با تولید داخلی بنزین معادل روزانه 105 میلیون لیتر پاسخ داده شود. در سناریو دوم هم سه پله قیمتی یا سه سهمیه پیشنهاد شد.
موضع رسمی دولت درباره قیمت بنزین اعلام شد
اما در مقابل این گمانهها، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین، موضع رسمی دولت درباره قیمت بنزین را اعلام کرده است.
خانلو در پاسخ به این سوال که با توجه به ناترازی شدیدی که در حوزه انرژی وجود دارد، به هر حال دولت باید تصمیم جدی درباره بنزین داشته باشد. تصمیم بنزینی دولت برای حل ناترازی جدی در این حوزه چیست؟ گفته؛ ناترازی انرژی موضوع جدی است و نیازمند تصمیمگیری با بررسی تمامی ابعاد است؛ تصمیمگیری که اعم از سیاستهای قیمتی، غیرقیمتی، افزایش بهرهوری، واردات خودرو، توسعه حملونقل عمومی و افزایش ظرفیت تولید باشد.
وی همچنین در واکنش به سناریوهای احتمالی مطرح شده درباره قیمت بنزین، با توجه به اظهارنظر اخیر رییس جمهور مبنی بر رعایت عدالت در توزیع یارانه سوخت، عنوان کرده؛ پاسخ به این سوال را در سوال قبلی عنوان کردم.
سخنگوی ستاد بودجه در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که اخیرا صمصامی، نماینده مجلس عنوان کرده که بررسی بودجه نشان می دهد که نرخ بنزین در لایحه افزایش 40 درصدی دارد. شما چقدر این ادعا را درست می دانید؟ تاکید کرده؛ در لایحه بودجه 1404 هیچ افزایش نرخ بنزین لحاظ نشده است.
خانلو متذکر شده؛ سیاست دولت، کنترل و کاهش مصرف از طریق سیاستهای غیرقیمتی است.
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه پیش از این نیز در گفتوگویی، با بیان اینکه اساسا بودجه و نظام بودجه ریزی محل تعیین قیمت بنزین نیست، گفته بود: تعیین قیمت فرآوردههای نفتی نیازمند تصمیمگیری در سطح کلان مدیریت کشور است و برای تعیین و اصلاح قیمت آن باید گفتوگوهای لازم در سطوح مختلف انجام و با وفاق عمومی شکل بگیرد.
وی تاکید کرده بود: سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که هر اصلاحی در این خصوص باید با وفاق جمعی انجام شود و بودجه پیشنهادی دولت از هر تغییر ناگهانی و تصمیم شوک آور به سایر بازارها اجتناب کرده است.
خانلو با تاکید بر اینکه سیاست سازمان در بودجهریزی، حرکت به سمت ثبات اقتصادی و ثبات مالی است به هیچ وجه قصد انحراف از این مسیر نداریم، یادآور شده بود: کاملا معتقدیم و توصیه داریم هر تصمیمی در این خصوص باید به صورت تدریجی به میزان تورم و در محدوده سهمیه باشد.
ناترازی روزانه بنزین به 10 میلیون لیتر میرسد؟
در این فضا اما نکتهای که وجود دارد، این است که قیمت بنزین در 5 سال اخیر با وجود تورمهای بالا و افزایش قیمت تمامی کالاهای اساسی، بدون تغییر مانده و عدم همخوانی مصرف بنزین با تولید و واردات بنزین به یک مشکل جدی برای دولت تبدیل شده است.
چندی پیش احمد معروفخانی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در همین خصوص هشدار داده بود که تا پایان سال آینده روزانه 10 میلیون لیتر ناترازی بنزین و در فصل زمستان ناترازی گازوئیل خواهیم داشت.
به اعتقاد او، اکنون کشور ما درگیر پکیجی از ناترازیها از جمله ارز اقتصاد، آمار زاد و ولد ازدواج و البته بنزین، گازوئیل برق و گاز است که تاکنون راهحل بلندمدتی برای رفع آنها اندیشیده نشده است.
وی متذکر شده بود: ریشه مساله ناترازی بنزین به این برمیگردد که مدیریت درستی روی مصرف نداریم و مصرف به صورت افسارگسیختهای مرتبا در حال افزایش است و هیچ برنامهای هم برای مدیریت و کنترل آن نداریم، از طرف دیگر توجه و سرمایهگذاری لازم در حوزه پالایشگاهی نیز نداشتهایم و این منجر به این شده که امروز با این حجم از ناترازی روبرو هستیم.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرده بود: به صورت کوتاهمدت با تنظیمگری درست و مدیریت متمرکز میتوان بخشی از ناترازی را جبران کرد.