ظاهر شدن ایلان ماسک به عنوان یکی از حامیان مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ در صورت راه یافتن رئیس جمهور سابقه به کاخ سفید، به نفع چین خواهد بود.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل میلیاردر شرکتهای تسلا و اسپیس ایکس که بیش از 100 میلیون دلار برای حمایت از مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، منافع تجاری گسترده ای در چین دارد. وی از امتیازاتی برخوردار است که به ندرت در اختیار سایر سرمایهگذاران خارجی قرار گرفته است؛ مانند زمانی که تسلا امتیازی کمسابقه برای کنترل کامل شرکت تابعه چینی خود گرفت. در حال حاضر، نیمی از خودروهای برقی تسلا در چین ساخته میشوند.
دیدگاههای ماسک درباره برخی از حساسترین مسائل آمریکا و چین، با دیدگاههای شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، همسو است. این تاجر گفته است تایوان باید عملا تحت کنترل پکن باشد و مخالفت خود را با تعرفههای آمریکا بر روی خودروهای برقی چینی ابراز کرده است؛ موضعی که با تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفههای 60 درصدی بر همه کالاهای ساخت چین متفاوت است.
ماسک پس از کاهش درآمد تسلا، در آوریل، سفری اعلام نشده به چین داشت تا مجوز راه اندازی نرم افزار کمک راننده خود را در بزرگترین بازار خودروی جهان دریافت کند. او با لی کیانگ، نخست وزیر چین، دیدار کرد که در مقام دبیر حزب کمونیست چین در شانگهای، به این شرکت کمک کرده بود تا کارخانهای راه اندازی کند که اکنون بزرگترین کارخانه تسلا در جهان است. اندکی بعد، خودروهای ساخت تسلا در چین، با یک الزام کلیدی امنیت داده و حفظ حریم خصوصی تطبیق یافتند.
درک سیزرز، کارشناس ارشد «موسسه امریکن انترپرایز» که سابق بر این در پنتاگون کار میکرد، در این باره گفت: ما این الگو را میبینیم که ماسک نزد چینیها چاپلوسی میکند و آنها با او رفتار ویژه ای میکنند و قطعا تلاش خواهند کرد از این موضوع برای تاثیرگذاری بر دولت ترامپ استفاده کنند. ماسک به شدت طرفدار چین است.
دیدگاههای ماسک درباره چین، با دیدگاه سایر افراد در حلقه ترامپ در خصوص سیاست مربوط به دومین اقتصاد بزرگ جهان، کاملا در تضاد است. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، امسال در مجله «فارین اُفرز» نوشت: آمریکا باید تمام روابط اقتصادی خود را با چین قطع کند، در حالی که مایکل پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، از واشنگتن خواسته تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد.
در طول سفرهای ماسک به چین، رهبران ارشد این کشور از جمله لی و وزیران مختلف، به طور معمول از او استقبال میکنند.
حتی مِی ماسک، مادر ایلان ماسک هم از جایگاه یک ستاره در این کشور برخوردار است.
تسلا علاوه بر اینکه اولین خودروساز بینالمللی در چین است که بدون سرمایهگذاری مشترک با یک تولیدکننده داخلی فعالیت میکند؛ (امتیازی که به شرکتهایی مانند فولکس واگن یا جنرال موتورز اعطا نشده است)، در موقعیتی قرار دارد تا امتیازات دیگری را هم دریافت کند.
همین ماه گذشته، روزنامه رسمی چاینا دیلی اعلام کرد تسلا احتمالا یکی از اولین شرکتهایی خواهد بود که به برنامه آزمایشی میپیوندد که به شرکتهای خارجی اجازه میدهد زیرساختهای مخابراتی خود را راهاندازی کنند و چنین امتیازی، میتواند به یک شرکت کمک کند تا به بکارگیری سیستم کمک راننده خود نزدیکتر شود.
کوین شو، سرمایهگذار فناوری و بنیانگذار شرکت «اینترکانکتد کپیتال» میگوید: روابط تسلا و چین یکی از از نوع وابستگی متقابل است؛ تسلا به دلیل تولید گسترده و پیچیدگی زنجیره تامین به چین، نیاز دارد و در مقابل، چین از تسلا برای رهبری فناوریاش استقبال میکند. میتوانم ببینم که ماسک در دولت دوم ترامپ، به یک طرف صحبت مهم میان آمریکا و چین در زمینه بسیاری از مسائل فناوری و تجاری تبدیل شده است.
ماسک احتمالا ترامپ را وادار خواهد کرد که نسبت به پذیرش خودروهای برقی در آمریکا دوستانهتر رفتار کند؛ رفتاری که ترامپ تاکنون نداشته است. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، با وجود تهدید به اعمال تعرفههای کلی بر واردات از چین که عملا تجارت میان بزرگترین اقتصادهای جهان را از بین میبرد، از ساخت خودرو توسط خودروسازان چینی در آمریکا استقبال کرده است. در عین حال، رئیس جمهور سابق آمریکا، تمایل خود را برای بستن قراردادها نشان داده و از «شی»، تمجید کرده است.
اظهارات ماسک درباره حزب کمونیست، مورد تحسین پکن قرار گرفته است. پس از اینکه او در سال 2021، گفت دولت چین در قبال شادی مردم، احتمالا مسئولتر از آمریکا است، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، از اظهارات اواستقبال کرد.
یک سال بعد، ماسک ستونی را در مجله رسمی «سازمان فضای سایبری چین» منتشر کرد و در آن، این چشمانداز را ارائه کرد که چگونه فناوری میتواند آینده بشریت را تضمین کند؛ این اظهارات عمدتا اهداف دولت شی را منعکس کرد. ماسک پس از خرید 44 میلیارد دلاری توییتر و تغییر نام این شبکه اجتماعی به «ایکس»، تصمیم گرفت تمام برچسبهای «وابسته به دولت» را از جمله برای رسانههای چین مانند خبرگزاری شینهوا از این پلتفرم حذف کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود موفقیت تسلا در چین، پکن نسبت به شرکت «اسپیس ایکس» و روابطش با پنتاگون، مختاط مانده است. یک نشریه رسمی، یک بار نسبت به گسترش فعالیت «استارلینک» هشدار داده و گفته بود ممکن است از سوی دولت آمریکا برای هژمونی استفاده شود.