دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، گفت: طبق لایحه بودجه سال 1404 قرار بر این است که سوخت هواپیما به 30 درصد قیمت تمام شده پالایشگاه محاسبه شود با این تغییر محاسبه قیمت هر لیتر سوخت هواپیما از 600 تومان فعلی به 7000 تومان افزایش پیدا میکند که این به معنای افزایش 11 برابری قیمت سوخت هواپیما در هر لیتر است.
به گزارش ایلنا، مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: در حال حاضر، اثرگذاری قیمت هر لیتر بنزین 600 تومانی بر روی قیمت تمام شده برای هر ساعت صندلی حدود 24 هزار تومان است، اما با افزایش قیمت سوخت از 600 تومان به 7000 تومان، اثرگذاری آن بر روی قیمت هر ساعت صندلی به 280 هزار تومان افزایش مییابد.
وی درباره افزایش نرخ سوخت هواپیما در لایحه بودجه 1404 افزود: طبق لایحه بودجه سال 1404 قرار بر این است که سوخت هواپیما به 30 درصد قیمت تمام شده پالایشگاه محاسبه شود با این تغییر محاسبه قیمت هر لیتر سوخت هواپیما از 600 تومان فعلی به 7000 تومان افزایش پیدا میکند که این به معنای افزایش 11 برابری قیمت سوخت هواپیما در هر لیتر است.
وی درباره اثرگذاری افزایش قیمت سوخت بر روی هزینه تمام شده هر پرواز و قیمت بلیت هواپیما ادامه داد: تصمیم دولت این بوده که نرخ سوخت هواپیما افزایش پیدا کند. جلسهای هم بین انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، در این جلسه به مسئولان و مدیران سازمان برنامه و بودجه اطلاعات لازم درباره اثرگذاری افزایش قیمت سوخت بر روی بلیت هواپیما را ارایه کردیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: در حال حاضر، اثرگذاری قیمت هر لیتر بنزین 600 تومانی بر روی قیمت تمام شده برای هر ساعت صندلی حدود 24 هزار تومان است، اما با افزایش قیمت سوخت از 600 تومان به 7000 تومان، اثرگذاری آن بر روی قیمت هر ساعت صندلی به 280 هزار تومان افزایش مییابد.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که در قانون آزادسازی بلیت هواپیما چه حکمی برای نرخ سوخت آمده، گفت: قانون برنامه پنجم و ششم درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دولت را مکلف کرده است که تخفیفات تکلیفی را حذف کند که دولت در بخش خدمات ناوبری و خدمات فرودگاهی این تخفیفات تکلیفی را حذف کرد و تصمیم گرفت که نرخ سوخت را تغییر ندهد و کماکان به مسافران هوایی یارانه پرداخت شود، اما در حال حاضر دولت تصمیم گرفته که به تدریج این یارانه را حذف کند.
وی تاکید کرد: در جلسات اعلام کردیم که با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون و رای دیوان عدالت اداری، طبیعا افزایش نرخ سوخت تاثیر خود را بر روی نرخ بلیت خواهد گذاشت، اما از آنجایی که نرخ بلیت آزاد و شناور شده تاثیر گذاری افزایش نرخ سوخت بر روی نرخ بلیت تحمیلی نخواهد بود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به ساز و کار تغییر نرخ سوخت هواپیما اظهار داشت: برای تغییر نرخ سوخت هواپیما نیازی به لایحه بودجه هم نبود و اساسا از آنجایی که قانون بودجه یکساله است، مطرح شدن نرخ سوخت هواپیما در این سند مالی یکساله اشکالی هم ایجاد میکند و سالهای آینده هم برای نرخ سوخت هواپیما باید تمدید یا تغییر آن باید از طریق لایحه بودجه انجام شود.
اسعدی سامانی گفت: قبل از سال 94 نرخ سوخت هواپیما 100 تومان بود که دولت براساس مصوبات هیات وزیران این رقم را تا 600 تومان افزایش داد و برای تغییر این نرخ نیازی به مصوبه مجلس نبود.