مدلهای جدید هیوندای قرار است ظاهری کاملا جدید داشته باشند؛ این تغییرات در جدیدترین خودرو مفهومی [یا اصطلاحا کانسپت] این نشان تجاری به نام «اینیتیوم» (Initium) به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش ایندیپندنت، این خودرو مفهومی که در مراسمی در سئول، کره جنوبی، شهر اصلی هیوندای، رونمایی شد، زبان طراحی جدید هیوندای به نام «هنر فولاد» را به نمایش میگذارد و همچنین نشاندهنده تعهد این نشان به فناوری سلول سوختی هیدروژنی است.
سانگیپ لی، رئیس بخش طراحی هیوندای، در توضیح «هنر فولاد» گفت: «چالش ما از مرحله تولید آغاز شد و در آن، قابلیت شکلپذیری فولاد را تا نهایت ممکن گسترش دادیم تا شکلی از هنر خلق کنیم. ما با اینیتیوم، طراحی نزدیکتر به شاسیبلند ایجاد کردهایم که هم مستحکم و هم ایمن است و تعهد ما به مشتریان را از طریق طراحی مشتریمحور بازتاب میدهد.»
گفته میشود که طراحی این کانسپت نماد HTWO را در خود جای داده است؛ نمادی که نمایانگر چشمانداز هیوندای برای آیندهای مبتنی بر سوخت هیدروژنی است. ویژگی نورپردازی آن شامل گرافیکی الهامگرفته از علامت «+» است که با سپر ترکیب شده و ظاهری منحصربهفرد ایجاد میکند؛ این طراحی خاص در خودرو برقی پیل سوختی (FCEV) بعدی هیوندای که جایگزین مدل کنونی نکسو خواهد شد، بهکار خواهد رفت.
خودروهای پیل سوختی برقی که با نیروی هیدروژن کار میکنند، از طریق ترکیب هیدروژن با هوا عمل میکنند و سپس آن را به پیل سوختی میفرستند که در آن، واکنش شیمیایی هیدروژن را به الکترونها و پروتونها تجزیه میکند. الکترونها برای تولید برق استفاده میشوند که در ادامه باتری تغذیهکننده موتور برقی را شارژ میکند و به چرخها نیرو میدهد. تنها محصول فرعی هنگامی ایجاد میشود که پروتونها با اکسیژن موجود در هوا ترکیب میشوند و بخار آب تولید میکنند.
هیوندای یکی از معدود خودروسازانی بوده که استفاده از هیدروژن را پیشگامانه دنبال کرده است، بهویژه برای استفاده در کامیونها و اتوبوسها که برد بیشتر و سهولت سوختگیری آنها در مقایسه با نیروی برقی باتری، معقول به نظر میرسد. با این حال، سواریهای پیل سوختی همواره گران بودهاند (قیمت پایه نکسو سلول سوختی نزدیک به 90 هزار دلار است) و با مشکل کمبود زیرساختهای سوختگیری هیدروژن مواجهاند؛ در حال حاضر تنها 16 مکان برای سوختگیری هیدروژن خودروها در بریتانیا وجود دارد.
کانسپت «اینیتیوم»ــ که نام آن از واژه لاتین به معنای آغاز یا نخستین گرفته شده استــ از پیشرفتهای فناوری خودرو برقی پیل سوختی برای افزایش برد و عملکرد بهره میبرد. این خودرو با هر بار سوختگیری، بیش از 640 کیلومتر طی میکند که در صورت یافتن یک ایستگاه سوختگیری هیدروژن، این کار تنها چند دقیقه زمان میبرد. در عین حال، عملکرد آن نسبت به مدلهای خودرو برقی پیل سوختی پیشین، حدود 200 اسب بخار بهبود یافته است.
داخل اینیتیوم نیز در مقایسه با خودرو برقی پیل سوختی نکسو قابلیت استفاده بهتری دارد و آن را برای استفاده روزمره خانوادهها مناسبتر میکند. این خودرو همچنین دارای مسیریاب مخصوص خودرو برقی پیل سوختی است تا به کاربران در یافتن یکی از ایستگاههای کمیاب سوختگیری هیدروژن کمک کند. در عین حال، فناوری وی2ال (V2L/خودرو به بار) به اینیتیوم امکان میدهد انرژی دستگاههای برقی خارجی یا حتی کل خانه را تامین کند.
[توضیح: قابلیت وی2ال (V2L یا Vehicle-to-Load) یکی از فناوریهای جدید خودروهای برقی است که به کمک آن میتوان برق موردنیاز لوازم برقی را تامین کرد. برای نمونه به کمک این فناوری میتوان با اتصال سشوار به پورت خودرو از آن استفاده کرد]
جین هان جونگ، رئیس بخش توسعه فنی هیوندای، در مراسم رونمایی در سئول به ایندیپندنت گفت که قیمت خودروهای برقی پیل سوختی کاهش و قابلیت کارکرد سامانههای پیچیده آنها نیز بهبود خواهد یافت.
او گفت: «ما میدانیم با پیچیدگیها چگونه مقابله کنیم و تمام تلاشمان را برای کاهش هزینهها به کار خواهیم گرفت. در نهایت، این فناوری در دسترستر خواهد شد، پایداری آن در حال بهبود است و قدرت آن نیز در حال افزایش است.»
پس از رونمایی این کانسپت در کره، اینیتیوم طی ماه نوامبر در نمایشگاه خودرو لسآنجلس و نمایشگاه خودرو گوانژو به نمایش گذاشته خواهد شد و نسخه تولیدی آن قرار است در نیمه اول سال 2025 به فروش برسد.