استون مارتین شرایط خوبی ندارد. هفتهی گذشته، خودروساز بریتانیایی اعلام کرد که در سهماههی سوم سال جاری میلادی، متحمل 10٫3 میلیون پوند (13٫4 میلیون دلار) زیان شد. اگرچه این عدد بهتر از برآوردها بود، اما ضررهای مداوم بدین معنی است که استون مارتین امسال 509 میلیون دلار، یا روزانه بیش از 1٫8 میلیون دلار ضرر میدهد.
به گزارش زومیت، آمار یادشده پس از انتشار پیشبینی فروش استون مارتین در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) منتشر شد که در آن به کاهش سود سالانه و کاهش تولید حدود 1000 دستگاه در سال، با استناد به اختلالات عرضه و کاهش تقاضا در چین، اشاره شده بود. تا پایان سپتامبر (اواسط مهر)، استون مارتین 228 میلیون پوند (295 میلیون دلار) زیان ثبت کرده است.
استون مارتین با کاهش 17 درصدی فروش در 9 ماه نخست سال 2024 مواجه شد. تعداد خودروهای تحویلشده در این مدت از 4٬398 دستگاه به 3٬639 دستگاه کاهش یافت.
مدل DBX، شاسیبلند لوکس استون مارتین، بیشترین افت فروش را تجربه کرد و با کاهش 52 درصدی، تنها 30 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش تایمز، در دورهی مشابه سال گذشته، مدل DBX بیش از نیمی از کل فروش استون مارتین را تشکیل داده بود.
فروش خودروهای اسپرت استون مارتین، یعنی ونتیج و DB12، بهلطف افزایش تولید، 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. این عدد میتواند با آغاز تحویل ونکوئیش در اواخر 2024 و در سال 2025 بیشتر شود. فروش بخش Specials، که شامل خودروهای تولید محدود و سفارشی مانند Valour و والکری میشود، 132 درصد یا 90 دستگاه افزایش یافت.
آدرین هالمارک، مدیرعامل استون مارتین، در بیانیهای اعلام کرد: «بهبود عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در سهماههی سوم سال 2024، نشان از اثربخشی استراتژی اتخاذشده دارد. استون مارتین در مسیر تحقق اهداف اصلاحشده برای کل سال 2024 قرار دارد. این اهداف با توجه به اختلالات در زنجیرهی تأمین که شرکت بهطور فعال در جهت مدیریت و رفع آنها تلاش میکند و شرایط نامطلوب اقتصادی در چین، مورد بازنگری قرار گرفتهاند.»