به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز، دوشنبه 17 آذر، در جلسه درس تفسیر خود با اشاره به حق بودن روز قیامت گفت: آن روز حق است و تردیدی در آن نیست و (قرآن) فرمود کسی اعم از پرهیزگاران و تبهکاران نمیدانند در آن جا چه خبر است.
وی افزود: تعبیر«لدینا مزید» که در آیه شریفه برای پاداش مؤمنان ذکر شده نیز به معنای فوق حوزه آرزوی ماست که معلوم میشود نمیدانیم در آنجا چیست؛ هر چه آرزو کنیم در آنجا هست؛ حوزه آرزوی ما نیز به اندازه قلمرو معرفت ماست و تکلیف ما هم به اندازه شناخت و فهم ما هست و اگر حق را هم نشناختیم معذور هستیم.
این مفسر قرآن بیان کرد: درباره تبهکاران هم فرمود که اگر آنها همه آسمان و زمین و هر چه در آن هست را بیاورند که اندکی از عذابشان کم شود باز هم ممکن نیست و خودشان هم هیزم نسوز جهنم میشوند و آنان هم در دنیا خبر ندارند که چنین چیزی در انتظارشان است.
مفسر قرآن بیان کرد: خود عمل است که دامنگیر انسان است، این برای ما باورپذیر نمیشود که چگونه کاری که انسان میکند دامن او را میگیرد. بخل که فرمودند طوق گردنگیری است یعنی همان تجسم عمل است.
اسرار قیامت فوق هم ماست
وی با بیان اینکه اسرار قیامت چیزهایی است که به ذهن نمیآید عنوان کرد: فرمود ما جهنم را میآوریم؛ در ذیل این آیه هست که فرشتگان با غل و زنجیر جهنم را میآورند، جنهمی که از فاصله دور، جهنمیها از شعله آن ضجه و نعره میزنند.
وی عنوان کرد: تا کی بگوئیم این مسائل تشبیه و مجاز است حتی اگر برخورد اخلاقی هم با آیات داشته باشیم موجب نجات دنیا و آخرت است.
استاد برجسته حوزه بیان کرد: خود آیه میگوید تبهکار خودش هیزم جهنم است، در صحنه معاد دارد که مؤمنان در آن روز بسیار خوشحال هستند، مظلومان غزه و امثال آن وقتی عذاب صهیونیستها را میبینند خوشحال میشوند همان طور که آنها از رنج محرومان در دنیا لذت میبردند. کسی که آبروی دیگران را ببرد باید مفتضح شود و اگر کسی سعی کرد آبروریزی نکند و تا جای ممکن حیثیت افراد را حفظ کند در قیامت به شکلی خدا با او معامله میکند که احدی با خبر نیست.
پرونده عمل برخی مؤمنان را پیامبر و فرشتهها هم نمیبینند
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمود، اعمال امت مرا در حضور دیگران بررسی نکن فقط در حضور خودم باشد و خدا فرمود من برای برخی مؤمنان طوری رفتار میکنم که حتی تو هم نفهمی.
وی تصریح کرد: فرشتهها را فرستاده که احوال ما را بنویسند اما خدا برخی کارهای ما رابه آنان هم اجازه نمیدهد بنویسند.