نیروی هوایی سلطنتی کانادا (RCAF) ناوگانی متشکل از 260 هواپیما را اداره می کند و بیش از 12,000 پرسنل فعال را در اختیار دارد. نیروی هوایی کانادا مسئول حفاظت از حریم هوایی کانادا و دفاع از این ملت آمریکای شمالی و متحدانش است.
به گزارش روزیاتو، در طول سالها، نیروی هوایی کانادا از کارزارهای نظامی در بسیاری از درگیریها حمایت کرده و یک ناوگان بروز با بسیاری از مدرنترین هواپیماها را در ناوگان خود حفظ کرده است. این ساختار نظامی بمب افکن ندارد اما از هواپیماهای ترابری و نظارتی برای انجام ماموریت ها استفاده می کند. به ادعای نیروی هوایی سلطنتی کانادا،
“نیروی هوایی سلطنتی کانادا (RCAF) بخشی از دفاع ملی و نیروهای مسلح کانادا است. این نیرو با مشارکت ایالات متحده از حریم هوایی کانادا و آمریکای شمالی دفاع و محافظت می کند. نیروی هوایی سلطنتی کانادا همچنین به صلح و امنیت بین المللی کمک می کند.”
با این حال، تنها هواپیمای رزمی ارتش کانادا (هواپیماهای سرنشین دار، زیرا این نیرو از پهپادها نیز استفاده می کند) 89 جت جنگنده نیروی هوایی هستند. این هواپیماها در حال حاضر متعلق به دو نوع مختلف از خانواده F/A-18 هستند، اما ناوگان جنگنده های کانادا در سال های آینده مدرنیزه خواهد شد.
جنگنده F/A-18 Hornet
- طول: 18.31 متر
- طول بال ها: 13.62 متر
- ارتفاع: 4.88 متر
- حداکثر وزن برخاست: 29,937 کیلوگرم
- ظرفیت سوخت داخلی: 6,667 کیلوگرم در نسخه F/A-18E و 6,241 کیلوگرم در نسخه F/A-18F
- ظرفیت سوخت خارجی: 4 باک تا 1,800 لیتر ظرفیت، مجموعاً 5,914 کیلوگرم، گزینه ای برای دو مخزن سوخت 1,949 لیتری با مجموع 3,715 کیلوگرم سوخت در نسخه Block III
- موتور: 2 موتور توربوفن General Electric F414-400 هر کدام با 13,000 پوند (58) کیلونیوتن پیشرانه خشک، 22,000 پوند (98 کیلونیوتن) پیشرانه با پس سوز
- حداکثر سرعت: 1,915 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 40,000 فوت (12,190 متر)
- برد: 2,346 کیلومتر با دو موشک AIM-9
- برد رزمی: 822 کیلومتر شعاع رزمی برای ماموریت بازدارندگی با دو باک 1,800 لیتری
- سقف پرواز: 52,300 فوت (15,940 متر)
در حالی که ارتش ایالات متحده به طور انحصاری F/A-18 را برای اسکادران ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی و عملیات ضربتی سپاه تفنگداران دریایی به کار می گیرد، این جت جنگنده مدت هاست که ستون اصلی نیروی هوایی کانادا بوده است. این سازمان یک نوع از این جت جنگنده معروف را منحصراً برای خود سفارش داده و کمپانی مک دانل داگلاس با رضایت کامل تغییرات درخواستی کانادا را در این نسخه اعمال نمود.
جت CF-18 پس از بررسی های گسترده توسط وزارت دفاع ملی کانادا برای یافتن یک هواپیمای جنگنده چند منظوره جدید برای پاسخگویی به تمام نیازهای نیروی هوایی این کشور انتخاب شد. این هواپیما برای اولین بار در سال 1982 از خطوط مونتاژ مک دانل داگلاس خارج شد و تا پایان تولید در سال 1988، بیش از 130 فروند از آن ساخته شد.
این خانواده به دو نسخه CF-18A، یک جنگنده سنتی تک سرنشین، و CF-18B، که یک پیکربندی دو صندلی برای آموزش خلبانان جدید به شمار می آید، تقسیم شده است. بیش از 90 فروند از این هواپیماها، از جمله بیش از 60 هواپیمای CF-18A و 30 هواپیمای CF-18B، در خدمت یا آشیانه های ذخیره نیروی هوایی کانادا در پایگاه های کبک و آلبرتا باقی می مانند.
همچنین نیروی هوایی سلطنتی کانادا دارای 18 فروند جنگنده F/A-18 Hornet است که قبلاً در نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در خدمت بوده اند. به ادعای رسانه های استرالیایی، این ناوگان شامل 12 فروند هواپیمای F/A-18A و 6 فروند جت F/A-18B، با هفت فروند دیگر در دسترس است، که تعداد هواپیماهای فروخته شده به نیروی هوایی کانادا از طرف استرالیا را به 25 فروند می رساند.
برنامه F-35
- طول: 15.7 متر
- طول بال ها: 11 متر
- ارتفاع: 4.4 متر
- حداکثر وزن برخاست: 29,900 کیلوگرم
- ظرفیت سوخت: 8,278 کیلوگرم داخلی
- موتور: 1 موتور توربوفن پس سوز Pratt & Whitney F135-PW-100 با 28,000 پوند (125 کیلو نیوتن) پیشرانه خشک، 43,000 پوند (191 کیلو نیوتن) با پس سوز
- حداکثر سرعت: 1.6 ماخ یا 1,296 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا
- برد: 2,800 کیلومتر
- برد رزمی: 1,239 کیلومتر ماموریت بازدارندگی (هوا به سطح) با سوخت داخلی، 1,410 کیلومتر با پیکربندی هوا به هوا با سوخت داخلی
- سقف پرواز: 50,000 فوت (15,000 متر)
بر اساس تحلیل فوربس، F-18های نیروی هوایی کانادا در مقایسه با سایر ناوگان جنگنده ناتو عملکرد رضایت بخشی نداشتند. در نتیجه، اتاوا به دنبال راهی برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود بود و بدین ترتیب تصمیم به خرید F-35 Lightning II ساخت لاکهید م مارتین گرفت، جدیدترین جت جنگنده ای که وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد.
درست یک سال پیش، در ژانویه 2023، نیروهای مسلح کانادا سفارش بزرگی برای 88 جت F-35 را ارائه کرد و قرار است بعد از تاخیرهایی در تولید، اولین فروندها در سال 2026 تحویل نیروی هوایی کانادا شوند. این هواپیماها مزایای زیادی نسبت به F/A-18هایی که در حال حاضر توسط این نیرو اداره می شوند، دارند که شامل قابلیت های پنهانکاری و سیستم های تسلیحاتی بسیار برتر از جنگنده های قبلی است.
بر اساس گزارش CBC، کل هزینه این پروژه 19 میلیارد دلار است، برآوردی که با وجود فشارهای تورمی ثابت مانده است. با این حال، برخی در کانادا از گسترش ناوگان جنگنده های نیروی هوایی این کشور انتقاد کرده و استدلال می کنند که این پول بهتر است برای مدرن سازی نیروی دریایی سلطنتی کانادا هزینه شود.