ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌ شیرازی:

تکفیری‌ها ثمره شوم وهابیت هستند

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: بدون شک تکفیری‌ها ثمره شوم وهابیت هستند؛ البته وهابیت به دو بخش معتدل و افراطی تقسیم می‌شود که تکفیری‌ها وابسته به وهابیت افراطی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شامگاه یکشنبه 7 دی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران مؤسسه دارالاعلام المدرسة اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که دفاع از اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) واجب است، گفت: این دفاع واجب کفایی است که در صورت نبود من به الکفایه به واجب عینی تبدیل می‌شود.

وی افزود: اکنون نیز این‌گونه مسائل ممکن است به واجب عینی تبدیل شده باشد، چرا که من به الکفایه زیادی می‌خواهد و ما به آن مقدار زیاد نداریم.

این مرجع تقلید خطر وهابیت و تکفیری‌ها را مهم خواند و بیان داشت: هنوز عده‌ای ناآگاه به این مسائل جذب می‌شوند؛ این‌ها به وسیله پول و ثروت عربستان سعودی در همه جا فعالیت کرده و نفوذ می‌کنند؛ البته منطق‌شان ضعیف و مسیرشان اشتباه‌ است، از این‌رو به هر میزان پول خرج کنند ما می‌توانیم با منطق بر این‌ها غلبه کنیم.

وی عنوان کرد: این‌ها با تبلیغات و پول به زور می‌خواهند متاع خود را به مردم تحمیل کنند؛ ولی متاعشان خریدار ندارد، ما باید به مکتب اهل‌بیت(ع) متکی باشیم، عقلانیتی که شیعه قائل است این‌ها قائل نیستند، این‌ها قائل جبر هستند و این مسائل امروز خریدار ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که باید بر روی موضوع رابطه تکفیری‌ها با وهابیت کار و تحقیق شود، اظهار داشت: بدون شک تکفیری‌ها ثمره شوم وهابیت هستند؛ البته وهابیت به دو بخش معتدل و افراطی تقسیم می‌شود که تکفیری‌ها وابسته به وهابیت افراطی هستند.

وی تصریح کرد: اخیرا شنیدیم وهابیت معتدل کار تکفیری‌ها را محکوم کرده‌اند که مفتی عربستان سعودی گفته است، این‌ها مسلمان نیستند و عبارات تندی درباره آنها گفته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: اگر این رابطه را پر رنگ کنیم، خود یکی از بهترین پاسخ‌ها به این فرقه است، چرا که هر چیزی را باید با محصول آن ارزیابی کنیم و محصول این مذهب جنایات وحشتناکی است که در تاریخ بشریت سابقه نداشته است؛ حتی مغول‌ها نیز کارهای داعش را انجام نداده‌اند.

وی یادآور شد: این‌ها جنایتکارترین افراد تاریخ بشر هستند و این محصول و میوه تلخ شجره خبیثه است؛ حتی خودشان از این افراد وحشت کرده و در حال فاصله گرفتن و محکوم کردن آنها هستند، کار به جایی رسیده که فرد ایجاد کننده از محصول کارش وحشت می‌کند، این بهترین دلیل بر بطلان و نفی آنها است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که باید جنایات آنها مستند جمع آوری شده و پیوند آن با عقاید محمد بن عبدالوهاب مشخص شود، گفت: یقیننا وهابی‌ها اکنون شرایط بسیار بدی را سپری می‌کنند؛ چه بخواهند و چه نخواهند مردم دنیا تکفیری‌ها را محصول آنها می‌دانند، درباره این موضوع باید با اسناد و مدارک مطالعه شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گاهی گفته می‌شود فلان فرد عالم به روز است، اظهار داشت: این موضوع از روایات گرفته شده است؛ در روایت آمده «اگر بدعت‌ها و مسائل تازه مخرب پیدا شود عالم باید در مقابل آن بایستد وگرنه لعنت خدا بر او خواهد بود».

لزوم به روز بودن علما

وی افزود: نباید تنها به بررسی مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده قناعت کنیم، بلکه ببینیم امروز چه بدعت‌های تازه‌ای ظاهر شده و در مقابل آن قیام کرده و وظیفه خود را انجام دهیم، اگر فردی کوتاهی کند مشمول لعنت خدا قرار می‌گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که اسلام نسبت به کیفیت بیش از کمیت تأکید کرده است، خطاب به مدیران مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: سعی کنید به کیفیت بیافزاید، البته به کمیت نیز باید اهمیت داده شود.

وی افزود: خبر رسانی کافی درباره کارها و فعالیت‌ها دارالاعلام نشده است که باید این کار صورت گیرد؛ خبر رسانی صحیح سبب جذب افراد و أثر گذاری بیشتر می‌شود، امروز خبر رسانی حرف نخست را می‌زند؛ همچنین باید کارهای خود را گسترش دهید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: شما خود را سرباز امام زمان(عج) بدانید و هستید، خدا نیز کمک می‌کند تا پیشرفت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان