در سال 1909، هواپیمای نظامی رایت (Wright Military Flyer) توسط ارتش ایالات متحده پذیرفته شده و به اولین هواپیمای نظامی جهان تبدیل شد.
به گزارش روزیاتو، ایالات متحده به عنوان اولین کشوری که آسمان ها را فتح کرد و هواپیماها را در نیروهای مسلح به کار گرفت، شناخته می شود. اما آیا واقعاً چنین بود؟ در حقیقت، در آن زمان، انسان بیش از 120 سال بود که پرواز می کرد و هواپیماهای پرنده (به شکل بالون) از زمان جنگ داخلی در ارتش ایالات متحده استفاده می شد.
بنابراین برادران رایت برای اولین بار چه کاری را انجام دادند – آیا اصلاً چیزی بزرگ انجام شده بود؟
انسان 120 سال بود که پرواز می کرد
اولین پرواز سرنشین دار در سال 1783 با بالون در پاریس انجام شد. این اتفاق بزرگ ادامه یافت و در سال 1852 با اولین پرواز با موتور و کنترل شده همراه بود که طی آن یک موتور به یک بالون (یا کشتی هوایی) متصل شد – این بار هم در پاریس. در دهه 1890، انسان با هواپیماهای بدون موتور سنگین تر از هوا (یا همان گلایدرها) به اینطرف و آنطرف پرواز می کرد.
«پس از مرگ اورویل رایت در سال 1948، متصدیان دارایی های رایت با یک شرط موافقت کردند که نسخه 1903 هواپیمای Flyer را به موزه اسمیتسونیان بفروشند: این که موزه هرگز نگوید شخص دیگری قبل از رایت ها پرواز کرده است». – مجله تایم
جدول زمانی پرواز:
1783: اولین پرواز با بالون سرنشین دار
1852: اولین کشتی هوایی با موتور
دهه 1890: اولین گلایدرهای سرنشین دار
1900: اولین کشتی هوایی سخت آزمایشی موفق (Zeppelin LZ 1)
1890-1903: افراد مختلف هواپیماهای سنگین تر از هوای سرنشین دار را آزمایش کردند.
1903: پرواز هواپیمای رایت فلایر
1906: پرواز آلبرتو سانتوس-دومونت بدون سیستم پرتاب خارجی
اما چه کسی مسئول اولین پرواز سنگینتر از هوا، با موتور و طولانی (که امروزه به طور معمول هواپیما شناخته میشود) بود؟ خلاصه داستان این است که ما هرگز به طور قطع پاسخ این سوال را نخواهیم دانست. اما دلیل خوبی وجود دارد که فکر کنیم برادران رایت اولین کسانی نبودند که آسمان را با یک هواپیمای موتوری تسخیر کردند.
اولین پرواز سنگین تر از هوا
تعدادی از پیشگامان هوانوردی هستند که می توانند اولین کسانی باشند که به پروازی سنگین تر از هوا دست یافته اند. اما آثار آنها به اندازه آثار برادران رایت مستند نیست. همانطور که در عرصه آکادمیک، شناسایی کسی که برای اولین بار چیزی را در علم کشف می کند دشوار است؛ این عنوان به کسی می رسد که اولین بار آ نرا منتشر می کند (به عنوان مثال، قبل از اینکه چارلز داروین منشاء گونه ها را در سال 1859 منتشر کند، حدود 70 نفر در مورد تکامل نوشته بودند). در اینجا چهار مدعی منتخب برای کسب عنوان اولین کسی که با هواپیمای موتوری پرواز کرد معرفی می شوند.
آلبرتو سانتوس-دومونت
گاهی اوقات آلبرتو سانتوس-دومونت به عنوان محتملترین نامزد برای انجام اولین پرواز موتوری قبل از برادران رایت در نظر گرفته میشود. او یک هوانورد برزیلی بود که با هواپیماهای آزمایشی سبک تر از هوا و سنگین تر از هوا پرواز می کرد. او حتی در سال 1901 با کشتی هوایی خود در اطراف برج ایفل پرواز کرد.
پروازهای سنگین تر از هوای او در اکتبر 1906 توسط باشگاه هوانوردی فرانسه تأیید شد و اولین پروازهایی از این قبیل بود که به طور رسمی توسط یک سازمان ثبت اطلاعات هوانوردی مشاهده می شد. بسیاری در برزیل سانتوس-دومونت را اولین هوانورد موفق می دانند زیرا هواپیمای او از سیستم پرتاب خارجی استفاده نمی کرد.
گوستاو وایتهد
پس از تجزیه و تحلیل عکس های قدیمی، مجله تایم در سال 2013 مقاله ای منتشر کرد که ادعا می کرد گوستاو وایتهد اولین کسی بوده که دو سال قبل از برادران رایت پرواز کرده است. ادعا این است که وایتهد اولین “هواپیما موتوری را برای پروازی موفقیت آمیز” تولید کرده است. تایم می نویسد، «در 14 اوت 1901… ظاهراً وایتهد اولین پرواز پایدار، کنترل شده و سنگین تر از هوا در جهان را انجام داد – بیش از دو سال قبل از رایت ها».
ساموئل پیرپونت لنگلی
گاهی اوقات گفته می شود که ساموئل لنگلی اولین کسی بود که یک ماشین پرنده سنگین تر از هوا را تولید کرد. در واقع، پس از پروازهای موفقیت آمیز او با مدل های بدون سرنشین کوچک مقیاس در دو سال قبل، ارتش ایالات متحده 50,000 دلار برای این پروژه در سال 1898 به او پرداخت کرد. با این حال، برخی با نقل اینکه هواپیمای موسوم به Aerodrome او دو بار در دسامبر 1903 در رودخانه پوتوماک سقوط کرد در حالی که یک سرنشین داشت، با این داستان رسمی مخالفت می کنند.
ریچارد پیرس
نیوزیلند هرگز در نوآوری هوانوردی پیشرو نبوده است، اما در سطح محلی، داستانی در مورد اینکه چگونه یک مخترع محلی به نام ریچارد پیرس، اولین کسی بود که پرواز کرد، وجود دارد. دایره المعارف Teara در نیوزیلند ادعا می کند که پیرس برای مدت کوتاهی بین سال های 1902 و 1904 با هواپیمای خود پرواز کرده بود، اما او مردی خجالتی بود و هیچ عکسی از این پروازها گرفته نشد.
برندگان رسمی و کسانی که آزار دهندگان ثبت اختراع کنندگان لقب گرفتند
هیچ چیز (حداقل در ایالات متحده) احتمالاً این روایت را تغییر نمی دهد که برادران رایت اولین کسانی بودند که با رایت فلایر خود پرواز کردند. به یک معنا، تقریباً مهم نیست که شخص دیگری اولین نفری بوده که پرواز کرده یا نه- از این دیدگاه که در این سؤال فلسفی مطرح شده است: “اگر درختی در جنگل بیفتد و کسی برای شنیدن آنجا نباشد، آیا صدایی تولید شده است؟”.
در حالی که برادران رایت شاید چیزی بیشتر از محصولات زمانه خود بوده باشند، اختراع آنها اینا برادران را به شهرت رساند، و این Wright Flyer بود که تلاش ها برای فتح آسمان ها را تسریع بخشید.
Wright Model A ارتش ایالات متحده |
|
اولین پرواز |
1908 |
تعداد فروندهای ساخته شده |
تقریباً 60 فروند |
مالک |
ارتش ایالات متحده |
سازنده |
شرکت رایت |
نقش |
شبیه ساز/ آموزشی |
چیزی که همه می توانند در مورد آن مطمئن باشند این است که نام برادران رایت به عنوان کسانی که اولین پرواز از این دست را در تاریخ انجام دادند ثبت شده است. پس از پرواز در سال 1903، آنها برای حفظ حقوق اختراع خود و حفظ موقعیت شان به عنوان اولین کسانی که پرواز کردند، سخت جنگیدند. آنچه پس از آن آمد سالها محدودیتهای برادران رایت برای بردن سایر هوانوردان به دادگاه بود و مجله تایم آنها را پیشگامان آزار دهندگان ثبت اختراع نامید.
از قضا، در حالی که آنها اولین هواپیما را در سال 1909 در اختیار ارتش ایالات متحده قرار دادند، با شروع جنگ جهانی اول در سال 1914 و ورود ایالات متحده به جنگ در سال 1917، ایالات متحده در هوانوردی در مقایسه با همتایان اروپایی خود به طرز ناامیدکننده ای عقب افتاده بود – عقب افتادگی که ایالات متحده در طول جنگ قادر به جبران آن نبود. در عوض، ایالات متحده که سال ها برادران رایت مانع پیشرفت در صنعت هوانوردی آن شده بودند، مجبور به پرواز با هواپیماهای فرانسوی و انگلیسی بود.