تأثیر جنگ جهانی دوم بر هوانوردی بسیار قابل توجه بود، و در حالی که ایالات متحده به راحتی پیشگام ترین کشور در زمینه تولید تسلیحات نظامی بود (با سبقت گرفتن از دیگر کشورهای تولید کننده موفق مانند بریتانیا، آلمان و اتحاد جماهیر شوروی)، بسیاری از کشورهای دیگر با نیروهای هوایی قابل توجه خود در این جنگ جضور داشتند.
به گزارش روزیاتو، برخی از این نیروهای هوایی در واقع هیچ هواپیمایی تولید نمی کردند، اما خدمه هوایی آنها سهم قابل توجهی در نبردها داشتند. در مورد لهستان، هوانوردان لهستانی بیشترین تأثیر را بر جنگ جهانی دوم گذاشتند، درست زمانی که حضورشان بیشترین اهمیت را داشت.
1- نیروی هوایی برزیل
نیروی هوایی برزیل در سال 22 آگوست 1942 وارد جنگ شد
هواپیماهای مشهور |
P-47 Thunderbolt (پرواز با خلبانان برزیلی در ایتالیا) |
هواپیماهای تولید شده |
هیچ (برزیل تا سال 1935 هیچ هواپیمایی تولید نمی کرد) |
شناخته شده برای |
بزرگ ترین مشارکت یک کشور آمریکای لاتین در جنگ جهانی دوم |
برزیل شاید بزرگترین و در عین حال فراموش شده ترین متحد در جنگ جهانی دوم باشد. برزیل در آگوست 1942 پس از غرق شدن چندین کشتی تجاری این کشور توسط زیردریایی های آلمانی (و دیگر دسیسه های سیاسی) به آلمان اعلان جنگ کرد. برزیل بیشتر در جبهه مدیترانه می جنگید، جایی که نیروهای اعزامی برزیل (که تعداد آنها حدود 25,900 نفر بود) شامل یک اسکادران خلبان مجهز به هواپیماهای آمریکایی بود.
موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده می گوید: «از پاییز 1944 تا پایان جنگ، یک گروه تماماً داوطلب متشکل از 48 خلبان جنگنده برزیلی به عنوان یک اسکادران وابسته به گروه 350 جنگنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در ایتالیا پرواز می کردند. با اسم رمز Grupo de Aviação de Caça، این خلبانان P-47 Thunderbolt رکورد رزمی چشمگیری را به دست آوردند که شامل انهدام بیش از 1,300 وسیله نقلیه موتوری، 250 واگن قطار و 25 پل بود.
2- نیروی هوایی لهستان
نیروی هوایی لهستان در اول سپتامبر 1939 وارد جنگ شد
هواپیماهای مشهور |
PZL P.11 (پرتعدادترین جنگنده لهستان در سال 1939) |
هواپیماهای تولید شده |
هیچ/نه چندان قابل ذکر |
شناخته شده برای |
مقاومت خارق العاده در استوت |
تعداد کمی از سربازان در دوران جنگ جهانی دوم مانند لهستانی ها و خلبانان لهستانی با چنین عزمی راسخ می جنگیدند. با شروع جنگ، نیروی هوایی لهستان به هیچ عنوان هماوردی برای لوفت وافه آلمان (بیش از 1,300 فروند جنگنده و بمب افکن مدرن در مقایسه با 300 هواپیمای قدیمی لهستان) نبود. با این حال، خلبانان بسیار آموزش دیده و با تجربه لهستان 126 هواپیمای دشمن را سرنگون کردند. پس از حمله متحد (آن زمان) آلمان نازی، اتحاد جماهیر شوروی به لهستان، تمام امید لهستانی ها به دفاع از کشورشان از بین رفت.
بیشتر هواپیماهای لهستانی به فرانسه فرار کردند و در آنجا 56 هواپیمای آلمانی را منهدم کردند. پس از سقوط فرانسه، حدود 8,400 نفر از پرسنل نیروی هوایی لهستانی به بریتانیا گریختند (“جزیره آخرین امید”). بسیاری از خلبانان لهستانی در طول نبرد بریتانیا در نیروی هوایی سلطنتی این کشور خدمت کردند، جایی که به ادعای موزه نیروی هوایی سلطنتی، “آنها به دلیل شجاعت و وظیفه شناسی استثنایی شهرت داشتند.” متأسفانه، آزادی کامل لهستان تا سال 1991 به طول انجامید.
3- نیروی هوایی سلطنتی کانادا
نیروی هوایی کانادا در 10 سپتامبر 1939 وارد جنگ شد
هواپیماهای مشهور |
Avro Lancaster, Curtiss Helldiver, Hawker Hurricanes و غیره |
هواپیماهای تولید شده |
بیش از 11,300 فروند |
شناخته شده برای |
چهارمین نیروی هوایی در پایان جنگ |
نیروی هوایی سلطنتی کانادا گاهی اوقات نادیده گرفته می شود، از آنجایی که کارزارهای نظامی بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع اغلب با هم ترکیب می شوند. نیروی هوایی کانادا به تنهایی کمک زیادی به کارزارهای جنگی متفقین کرد (و تنها جایی خارج از بریتانیا در امپراتوری بریتانیا بود که هواپیماهای جنگی در تعداد انبوه تولید می شد).
در طول جنگ، 232,000 مرد و 17,000 زن در نیروی هوایی کانادا نام نویسی کردند که خود متشکل از 86 اسکادران بود. ده ها هزار نفر از هوانوردان کانادایی در نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا خدمت می کردند و هواپیماهای جنگنده کانادایی نیز در طول نبرد بریتانیا به محافظت از آسمان این کشور کمک کردند. در زمان پایان جنگ، نیروی هوایی کانادا چهارمین نیروی هوایی بزرگ در جهان بود.
4- نیروی هوایی فرانسه
نیروی هوایی فرانسه در 3 سپتامبر 1939 به آلمان اعلان جنگ کرد
هواپیماهای مشهور |
Morane-Saulnier MS.406 (هماورد ساخت فرانسه برای Spitfire و Bf 109) |
هواپیماهای تولید شده |
ناچیز در سال های جنگ (بیشتر در طول جنگ فونی) |
شناخته شده برای |
اولین نیروی هوایی بزرگ که از هم پاشید |
فرانسوی ها در طول جنگ جهانی اول، نبردهای هوایی را رهبری کردند، اما نیروی هوایی فرانسه (Armée de l’Air) به سرعت با سقوط فرانسه از هم پاشید. دلایل این امر پیچیده است – در آن زمان، نیروی هوایی فرانسه یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین در جهان بود. هواپیماهای فرانسه ترکیبی از بمب افکن های باکیفیت، قدیمی و بیش از حد پیچیده بودند.
فروپاشی سریع فرانسه (و در نتیجه خروج نیروی هوایی فرانسه از جنگ) به این معنی است که عده کمی به خود زحمت می دهند تا این نیرو را نیز در جنگ جهانی دوم مد نظر قرار دهند. اگر ارتش فرانسه روی زمین میتوانست خاک کشور را حفظ کند و خط دفاعی ماژینو لاین حفظ میشد (یا پیشرفت آلمان متوقف میشد)، شکی نیست که نیروی هوایی فرانسه در یک مبارزه ادامه دار می توانست قدرت خود را به رخ بکشد.
5- نیروی هوایی آزاد فرانسه
نیروی هوایی آزاد فرانسه تا پایان جنگ در نبرد با آلمان باقی ماند
هواپیماهای مشهور |
Republic P-47D Thunderbolt (پرتعدادترین هواپیماهای نیروی هوایی آزاد فرانسه) |
هواپیماهای تولید شده |
ناچیز |
شناخته شده برای |
ادامه نبرد برای آزادی فرانسه |
در حالی که فرانسه سقوط کرده و دولت دست نشانده ویشی با آلمانی ها همکاری می کرد، همه فرانسوی ها تسلیم نشدند. در سال 1940، شارل دوگل نیروی هوایی آزاد فرانسه (Forces Aériennes Françaises Libres) را تاسیس کرد. این نیرو، جنگ را برای آزادسازی فرانسه ادامه داد و در سال 1943 با نیروهای ژنرال ژیرو ادغام شد. این نیروی هوایی نسبتاً کوچک در نبردهای بسیاری شرکت کرد – از جمله نبرد محوری العلمین و بیرون آوردن سرزمین های دوردست تحت قیومیت فرانسه از دست دولت ویشی.
با سقوط فرانسه، بسیاری از هواپیماهای نیروی هوایی آزاد فرانسه متعلق به بریتانیایی (از جمله 243 فروند سوپرمارین اسپیت فایر) یا آمریکایی بودند (اگرچه برخی از هواپیماهای فرانسوی متعلق به خود این امپراتوری بودند). با پیاده شدن نیروهای متفقین در نرماندی در ژوئن 1944، ارتش آزاد فرانسه چهارمین ارتش بزرگ متفقین با بیش از 400,000 سرباز بود و در پایان جنگ به 1.3 میلیون نفر افزایش یافت.