ماهان شبکه ایرانیان

چین ایده هایپرلوپ ایلان ماسک را اجرایی می‌کند

قطار مغناطیسی چین با سرعت ۶۲۱ مایل در ساعت(۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت) با فناوری ۵G می‌تواند ایده هایپرلوپ(Hyperloop) را که ایلان ماسک آن را رها کرده بود، به دست بگیرد.

محققان در چین در حال توسعه قطارهای مغناطیسی با لوله خلاء با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت هستند و هدف آنها مقابله با چالش‌های سفر نزدیک به صوت با استفاده از فناوری 5G برای ایجاد ارتباطات قابل اعتماد و کارآمد است.

به گزارش ایسنا، چین قصد دارد با توسعه جاه طلبانه قطارهای مغناطیسی که می‌تواند سفرهای داخل کشور را متحول کند، مرزهای فناوری راه آهن پرسرعت را جابه‌جا کند.

مسافران در چین به زودی می‌توانند ویدیوهای با کیفیت فوق العاده بالا را در قطار پخش کنند یا در حالی که با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت(621 مایل در ساعت) سفر ‌می‌کنند، روی تلفن‌های هوشمند خود بازی آنلاین انجام دهند.

در حال حاضر، قطارهای پرسرعت این کشور با سرعت 350 کیلومتر در ساعت کار می‌کنند و حتی در تونل‌های طولانی هم از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که نسل بعدی قطارهای سریع السیر چین هنوز در حال توسعه هستند اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با عبور از لوله‌های نزدیک به خلاء با استفاده از شناور مغناطیسی، از سرعت هواپیماهای تجاری نیز فراتر بروند.

حفظ ارتباط بین تلفن‌ها و ایستگاه‌های پایه با سرعت‌های نزدیک به صوت یک چالش بزرگ است. زیرا همان طور که قطار حرکت می‌کند، فرکانس سیگنال تغییر می‌کند و سیگنال‌های فرکانس بالای پایدار مورد نیاز برای انتقال داده مختل می‌شود. نصب ایستگاه‌های پایه در لوله‌های نزدیک به خلاء نیز دشوار است و اگر یک آنتن به دلیل لرزش از جای خود جدا شود، می‌تواند قطار پرسرعت را به خطر بیندازد.

محققان دانشگاه جنوب شرقی به سرپرستی پروفسور سونگ تیچنگ(Song Tiecheng) از آزمایشگاه ملی کلید ارتباطات سیار، راه حلی را برای ساده سازی نصب ایستگاه پایه با قرار دادن دو کابل موازی در امتداد دیواره داخلی لوله ارائه کرده‌اند.

این کابل‌های تخصصی می‌توانند سیگنال‌های الکترومغناطیسی را ساطع کنند و اتصالات مداوم و پایدار بین گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های تلفن همراه را ممکن می‌سازند. بنابراین، با استفاده از روش‌های کدگذاری کارآمد و تنظیم دقیق پارامترهای سیگنال کلیدی، می‌توان اختلالات ناشی از جابجایی فرکانس را به حداقل رساند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای اولیه تایید می‌کنند که این رویکرد از ارتباطات پایدار تحت استاندارد 5G در طول انتقال داده پشتیبانی می‌کند.

بسیاری از شهرهای چین در حال حاضر به دنبال مجوز از پکن برای ساخت اولین خط لوله خلاء تجاری قطار مغناطیسی هستند. این شکل از حمل و نقل زمینی که به «هایپرلوپ» معروف است، در ابتدا توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا پیشنهاد شد.

با این حال، پس از اینکه ماسک در اواخر سال گذشته پروژه را به دلیل چالش‌های فنی و مالی کنار گذاشت، اکنون چین تنها کشوری است که به طور فعال این فناوری را پیش می‌برد.

طی 15 سال اخیر، چین سرمایه‌گذاری زیادی در شبکه‌های ریلی سریع‌السیر انجام داده است و در زمینه تحقیق، توسعه، مهندسی و تولید پیشرفته تخصص کسب کرده است.

 کارشناسان بر این باورند که اکنون می‌توان این منابع را در مراحل اولیه توسعه فناوری هایپرلوپ، که چین پیش از این آزمایش کرده است، به کار برد.

از جمله گزینه‌های خطوط هایپرلوپ، مسیر پکن-شیجیاژوانگ(Shijiazhuang) با هدف رفع ازدحام در مسیرهای حمل‌ونقل موجود در نزدیکی پایتخت، و خط گوانگژو-شنژن است که دو قطب بزرگ اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را به هم متصل می‌کند و به طور بالقوه آنها را به جهان وصل می‌کند.

انتظار می‌رود اولین خط هایپرلوپ تا سال 2035 به بهره‌برداری برسد، هرچند هنوز کارهای قابل توجهی در زمینه ایمنی، مقررات و زیرساخت‌ها باید انجام شود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی