چرا با افزایش سن، بیماری قلبی افزایش می یابد؟

با افزایش سن، باید بیشتر مراقب دستگاه قلب و عروق بود. با بالا رفتن سن، سرخرگ‌ها سفت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و احتمال بروز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

چرا با افزایش سن، بیماری قلبی افزایش می یابد؟

سید وهاب‌الدین رضوانی،‌ کارشناس ارشد تغذیه

برای فهمیدن اینکه چرا افزایش سن رابطه نزدیکی با بیماری‌های قلبی عروقی دارد (و در نهایت پیدا کردن دلایل و درمان این گروه از بیماری‌ها) فهمیدن اینکه در روند افزایش سن چه اتفاقی برای سرخرگ‌ها به طور طبیعی می‌افتد، ضروری به نظر می‌رسد (افزایش سن بدون در نظر گرفتن بیماری‌ها).

این درک طی سی سال گذشته به طرز شگفت‌انگیزی پیشرفت کرده است. دکتر ریچارد.ج.هودز  رئیس انستیتوی ملی در افزایش سن، بیان می‌کند:

هنگامی که ما مقدار قابل توجهی در مورد بیماری‌های قلبی عروقی و ریسک‌فاکتورها می‌فهمیم، عرصه پژوهش‌های جدید، رابطه بین افزایش سن، پیشرفت و بیماری را روشن‌تر می‌کنند.

برای مثال، دانشمندان انستیتو ملی به تغییرات وابسته به سن مشخصی که در سرخرگ‌ها اتفاق می‌افتند و بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارند، توجه ویژه‌ای دارند.

بسیاری از این تغییرات که در گذشته به خاطر افزایش سن طبیعی تلقی می‌شدند، ممکن است افراد را در معرض افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهند.

سرخرگ‌ها مجاری لوله‌مانندی هستند که خون را از قلب به ریه‌ها و تمام بافت‌های بدن می رسانند.

ساختار سرخرگ‌ها ماهیچه‌ای است و مانند دیگر ماهیچه‌های بدن با افزایش سن به‌تدریج سفت و انعطاف‌ناپذیر می‌شوند.

سختی و سفتی سرخرگ‌ها، با رژیم‌های پرچربی و استعمال دخانیات تشدید می‌شوند.

از طرفی، با افزایش سن رگ‌های خونی نازک‌تر می‌شوند.

اینها دلایلی هستند که باعث می‌شوند قلب سخت‌تر از قبل همان مقدار خون را از طریق فضای کمتری پمپ کند.

در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد و قلب برای تنظیم این فشار بزرگ‌تر می‌شود.

سخت شدن سرخرگ‌ها کار پمپاژ خون توسط قلب را مشکل می‌کند، زیرا این سرخرگ‌ها باریک‌تر هستند و مقاومت آنها نسبت به جریان بیشتر است.

سرخرگ‌های نرم و انعطاف‌پذیر در عکس‌برداری توسط اشعه x ظاهر نمی‌شوند، اما سرخرگ‌های سخت و کلسیفیه شده در زیر اشعه x شبیه استخوان سایه‌دار دیده می‌شوند.

سخت شدن سرخرگ‌ها اجتناب‌ناپذیر است: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند انعطاف‌پذیری سرخرگ‌ها را افزایش دهد.

سرخرگ‌های انعطاف‌پذیر فقط برای سلامت قلب مفید نیستند، بلکه باعث ادامه جریان خون به مغز می‌شوند و همچنین برای عملکرد جنسی مفیدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر