فیلم جدید ریدلی اسکات قرار است از 24 دسامبر و تنها یک ماه پس از اکران در سینماها، به خانهها برود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل، دنباله «گلادیاتور» جدیدترین فیلم ریدلی اسکات که انتظار زیادی برای نمایشش وجود داشت از 24 دسامبر و تنها یک ماه پس از اکران در سینماها، به صورت ویاودی در دسترس خواهد بود. این تصمیم کمپانی تولید، بحثهایی را درباره آینده سینما به راه انداخته است.
فاصله بین اکران سینمایی تا تماشای دیجیتال فیلم در منزل به صورت جدی در حال کوتاهتر شدن است و درباره «گلادیاتور2» ریدلی اسکات که قرار شده از 24 دسامبر راهی منزلها شود، این فاصله به فقط 4 هفته پس از اکران در پرده بزرگ سینماها، کاهش یافته است و قرار است فیلم در پلتفرمهای VOD عرضه شود.
این چرخش سریع نشان دهنده چشمانداز توزیع فیلم است که در حال تغییر جدی است و نشان میدهد استودیوها به فروش دیجیتال برای به حداکثر رساندن سود، نظر دارند.
«گلادیاتور 2» که دنباله فیلم برنده اسکار 2000 است، با بازی پل مسکال در نقش لوسیوس، برادرزاده بزرگ کومودوس (با بازی خواکین فینیکس در فیلم اصلی) هنوز امکان فروش در سینماها را دارد، اما انتشار سریع دیجیتالی آن نشان دهنده استراتژی استودیو برای دو برابر کردن مخاطبان استریم در تعطیلات است.
این حرکت با روند رو به رشد صنعت سینما مطابقت دارد. فیلمهایی مانند «باربی» و «اوپنهایمر» که اوایل امسال راهی سینماها شدند از اکرانهای طولانیتری برخوردار بودند، اما استودیوها بهطور فزایندهای امکان انحصاری کوتاهتری را برای استفاده از بازار پر سود برای تماشای خانگی انتخاب میکنند. در حالی که این مدل امتیاز مالی خود را دارد، سوالهایی را درباره طول عمر و انحصار تجربه تماشا در سینما ایجاد میکند.
استدلال منتقدان این است که این روند جادوی سینما در تماشای جمعی را تضعیف میکند. صحنههای وسیع «گلادیاتور 2» شامل دکورهای گسترده، نبردهای شدید و موسیقی تکان دهنده هانس زیمر تنها برای عظمت سالن سینما طراحی شده و با این حال، برای بسیاری از تماشاگران، راحتی تماشا در خانه در طول فصل تعطیلات ممکن است از جذابیت سینما بیشتر باشد.
«گلادیاتور 2» که توسط پارامونت پیکچرز تولید شده با هدف ترکیب نوستالژی با داستان سرایی تازه از بازیگران مهمی چون دنزل واشینگتن و بری کیوگان بهره گرفته و انتظار از آن بالاست، اما روشن نیست استراتژی رفتن به سمت VOD با این سرعت چه تاثیری بر آن خواهد داشت. در هر حال این یک شمشیر دولبه برای علاقهمندان به سینما و تماشاگران معمولی است.
این فیلم 148 دقیقهای که با بودجه 310 میلیون دلاری ساخته شه تاکنون 380 میلیون دلار در گیشه فروخته است. تا 14 دسامبر(دیروز) این فیلم در آمریکا 140 میلون دلار و در دیگر کشورها 240 میلیون دلار فروخته است. فروش این فیلم در 3 روز نخست افتتاحیهاش در کانادا و آمریکا از نمایش در 3500 سالن سینما 60 میلیون دلار بود.
نمایش این فیلم در سینماهای بریتانیا از 15 نوامبر شروع شد و آمریکا وکانادا از 22 نوامبر فیلم را راهی سینماها کردند، اما در استرالیا، ایتالیا و نیوزیلند فیلم از 14 نوامبر اکران خود را شروع کرد.